SKOGSFORUM ARTIKEL 

  Motorsåg och handhållet

Första testet: Stihl Rapid Hexa sågkedja

13 inlägg 10511 visningar 7 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Första testet: Stihl Rapid Hexa sågkedja  ARTIKEL

Fredrik Reuter  
#735261 Stihl Rapid Hexa är en helt ny sågkedja för motorsågar där rundfilen bytts ut mot en sexkantsfil. Tandens skäryta blir då V-formad i stället för rund och Skogsforum har under sommaren 2021 testat Hexa. Här är ett första utlåtande.

Namnet Hexa kommer från den nya filen som med sina sex sidor bildar en hexagon. Övre och undre sidorna av filen har dock inga skär. Istället är det 2 + 2 sidor som tillsammans slipar tanden i en V-form.

1637083676_hexa-sexkant-fil.jpg


Att fila med en sexkants-fil är troligtvis ett nytt grepp att försöka utveckla skärförmågan för sågkedjor. Enligt Stihl ska tänderna hållas vassa längre, kapa upp till 10 % snabbare och dessutom vara enklare att fila jämfört med en konventionell sågkedja.

Stihl kommer under 2022 att tillhandahålla Hexa för 1,6 mm ⅜” samt för 1,3 mm ⅜” men då enbart för den kanadensiska marknaden. Rapid Hexa ⅜” kommer komplettera Rapid Super 1,6 mm. Genom detta kommer de användare av ex. Stihl MS 362, 400, 462 och 500i m fl att ha en direkt möjlighet att testa Hexakedjan.

1637083676_z-startpaket-stihl-hexa-sagkedja.jpg


Skogsforum test

Vi fick tillgång till en (1) Hexa-kedja under sommaren och som vanligt så har vi bett Lars-Erik Larsson att testa den åt oss. Testsåg blev Stihl MS 500i då testkedjan passade rakt av på denna såg med 18” svärd.

1637083676_trisskapning-motorsag-hexa.jpg


Lars-Erik och Henrik som testat kedjan ger följande bedömning:

+ Mycket mindre aggressiv jämfört med RS
+ Minst lika bra skärförmåga (testerna konfirmerar också detta)
+ Enkel att fila (efter första gången)

- Lite svår att fila första gången, tajt mellan tand och ryttare
- Nytt system kräver omställning i huggarlagen vid filning
- Riktskärets överskär känns den passiv i (fast vilken kedja gör inte det i björk)

Allra största plusset ger de till att kedjan är minst lika effektiv som RS men samtidigt mjuk i sågning och helt odramatisk. RS-kedjan är en aggressiv kedja som i vissa lägen kan skapa studsar och hopp i skäret. Hexa har inga sådana tendenser.

1637083676_stihl-rapid-hexa-tand-kedjesag.jpg

1637083676_stihl-rapid-hexa-tand.jpg


Våra kaptester (se video nedan) visar att Hexa är snabbare och mjukare än en Stihl RS. Det blir inte fullt jämförbart dock eftersom RS-kedjan inte var ny och handslipad några gånger. Hexa-kedjan körde vi med fabriksslipningen. Hexa-kedjan var ca. 4 % snabbare i snitt.

1637083676_a-stihl-rapid-hexa-ms500i.jpg


Lars-Erik kan helt klart tänka sig att gå över till Hexa. Det kräver dock disciplin i övergångsfasen då det kan vara lätt att fila med en rundfil och vi vet inte priset på den ännu. Priset är relativt viktigt för en proffshuggare, dels för inköpspriset på kedjor men inte minst priset på filar.

Henrik, som kört Hexa mest, bedömer att Hexa-filen kan ha något bättre livslängd än en vanlig rundfil. Ändock tog den “slut” innan kedjan var nedfilad till minimum.

Här är en kortare video från en av testdagarna. Det blev ett test enbart med björk då dagordningen denna dag bestod av att ta ner en dunge som blivit kvar runt ett hygge där vindkraftverk ska sättas upp. Hexa går ännu mjukare i barrträd.





   TS
Husqvarna motorsågar
Avatar Fallback

Re: Första testet: Stihl Rapid Hexa sågkedja

Hepo  
#735278 Hej när kommer hexa filen till sverige?

Användarvisningsbild

Re: Första testet: Stihl Rapid Hexa sågkedja

Williamm  
#735287 Det bör gå att fila om vanliga rundkedjor av vilket märke som helst.

Användarvisningsbild

Re: Första testet: Stihl Rapid Hexa sågkedja

JensSkoog  
#735314 Frågade min ÅF, men han visste inte säkert.
Stihl har inte gett nån dato för Norge, och ÅF'n hade inte fått några upplysningar alls, annat än att den skulle komma, så det är lite osäkert. Annars brukar de ju gå ut med flagg och fanor när något nytt kommer, så lär väl ta tid innan jag får köpa den.

Avatar Fallback

Re: Första testet: Stihl Rapid Hexa sågkedja

Lindveden  
#735850 Har fått mitt första kit med hexa kedja till min 500i i veckan, tänkte skulle prova till veckan som kommer hur den fungerar. Spännande 🌲💪

Användarvisningsbild

Re: Första testet: Stihl Rapid Hexa sågkedja

J-E  
#735888 Maskinklippet verkar ha Hexa-kedjor och filar i lager https://www.maskinklippet.se/skog/motor ... rapid-hexa

Användarvisningsbild

Re: Första testet: Stihl Rapid Hexa sågkedja

Raggarö  
#735909
J-E skrev:Maskinklippet verkar ha Hexa-kedjor och filar i lager https://www.maskinklippet.se/skog/motor ... rapid-hexa


Beställde ett kit till korta svärdet på 462:an (20"), vi får se hur jag trivs med nymodigheten......

Raggarö

Avatar Fallback

Re: Första testet: Stihl Rapid Hexa sågkedja

Hepo  
#735917 Hej maskinklippet verkade inte ha lösa filar i alla fall. så man får vänta då.

Användarvisningsbild

Re: Första testet: Stihl Rapid Hexa sågkedja

anersimyra  
#736081
Hepo skrev:Hej maskinklippet verkade inte ha lösa filar i alla fall. så man får vänta då.

Nej, det har de förstås inte då vi i så fall skulle köpa betydligt billigare kedjor och fixa våra egna hexakedjor.. 🤬 🤣

Användarvisningsbild

Re: Första testet: Stihl Rapid Hexa sågkedja

Erre  
#736082 Erre - Bilder på filning.

Är Stihl filen lik denna?


Erre - Bilder på filning.

Användarvisningsbild

Re: Första testet: Stihl Rapid Hexa sågkedja

J-E  
#736094
Hepo skrev:Hej maskinklippet verkade inte ha lösa filar i alla fall. så man får vänta då.


Är det inte denna? https://www.maskinklippet.se/skog/skogs ... -200mm-fil

Användarvisningsbild

Re: Första testet: Stihl Rapid Hexa sågkedja

johan eriksson  
#736096 Ja

Avatar Fallback

Re: Första testet: Stihl Rapid Hexa sågkedja

Chainsaw Charlie  
#736324 Provkörde den nya kedjan idag på en Stihl 462 med 20" svärd.

Fällning av övergrovt framför skördare. Mest gran samt en och annan asp och bok.
Rent subjektivt kan jag inte säga att jag märker någon skillnad i skärhastighet mellan Hexa och RS-kedjan.

Den går mjukare vid instick som tidigare nämnts men det beror nog mest på att den original har 25 graders vinkel till skillnad mot RS som har 30 grader. Någon som vet anledningen till detta? Mer än att den går mjukare då.

Har hitintills filat efter markeringen men funderar på att ställa upp vinkel till 30 grader i stället och se om det blir bättre bett.

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).