Öppna kategorin

Inga kvinnor i skogsbranschen?

25 inlägg 7409 visningar 9 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Inga kvinnor i skogsbranschen?

winterpuppy  
#735062 Är skogsbranschen enbart full av gamla skogsgubbar? eller är det en del vackra kvinnor som kompenserar det hela?

Ingen trevlig miljö att enbart vistas bland gamla skogsgubbar tänker man...

Ingen emot "gamla skogsgubbar"... ni fattar! 🙃💪



   TS
Elmia
Avatar Fallback

Re: Inga kvinnor i skogsbranschen?

Värmlänning  
#735064
winterpuppy skrev:Är skogsbranschen enbart full av gamla skogsgubbar? eller är det en del vackra kvinnor som kompenserar det hela?

Ingen trevlig miljö att enbart vistas bland gamla skogsgubbar tänker man...

Ingen emot "gamla skogsgubbar"... ni fattar! 🙃💪

Vad är ditt problem? Lite Me too varning på dig alltså!
Vore nog bäst om du höll dig ifrån skogen!

Avatar Fallback

Re: Inga kvinnor i skogsbranschen?

Elmhult  
#735065
winterpuppy skrev:Är skogsbranschen enbart full av gamla skogsgubbar? eller är det en del vackra kvinnor som kompenserar det hela?

Ingen trevlig miljö att enbart vistas bland gamla skogsgubbar tänker man...

Ingen emot "gamla skogsgubbar"... ni fattar! 🙃💪


Vart vill du komma? Jag fattar inte.

Användarvisningsbild

Re: Inga kvinnor i skogsbranschen?

Anton Holmström  
#735070 Winterpuppy: Ganska konstigt inlägg som enligt mig osar illa. Vad vill du uppnå? Har du någon livserfarenhet av den svenska skogsbranschen?

Avatar Fallback

Re: Inga kvinnor i skogsbranschen?

Elmhult  
#735071 Vill påpeka att flera av oss skogsgubbar är ganska vackra också. Min fru säger att så länge Ryan Reynolds inte börjar jobba i skogen är jag den sexigaste skogsarbetare hon känner till.

Avatar Fallback

Re: Inga kvinnor i skogsbranschen?

jannee  
#735072 Finns betydligt fler kvinnor inom skogsbranschen än vad man tror.
Visserligen då mest inom administrativa befattningar.
Visserligen är det få som kör skördare/skotare eller manuell fällning/upparbetning, men visst finns det.
Inom röjning men även plantering finns det en hel del.
Är väl ungefär samma i skogsbranschen som inom transport (chaufförer) finns en hel del men de märks kanske inte, de gör sitt jobb varken bättre eller sämre än sina manliga kollegor, det de inte har i stryka har de oftast i förbättrad teknik.
För övrigt finns det kvinnor som är minst lika duktiga på att skruva som vilken man som helst, allt avgörs av intresse och fallenhet.

Avatar Fallback

Re: Inga kvinnor i skogsbranschen?

Elmhult  
#735073 Spelar roll. Man eller kvinna. Släpp detta. Onödig tråd. 👎

Användarvisningsbild

Re: Inga kvinnor i skogsbranschen?

rejser  
#735080 Tycker det blir mer och mer kvinnor i skogsbranschen. Arborister, röjare, planläggare, chaufförer, manuellhuggare, instruktörer.
Många av dem är också duktiga på att marknadsföra sig, dock så är dom enligt min uppfattning inte så ofta standard-gubbarna från traditionella industri-bolag.
Men om man inte är så intresserad av att jobba med sådana så finns många. Speciellt yngre, många lantbruks-skolor som har bra upptagning på sina skogslinjer av taggade tjejer.
Tror dock inte att utseende är med i kriterier.

Men förstår tråden förutom det där med vackra vilket är en kommentar som avskräcker, gubbig stämning kan vara lite frånstötande, märks lite hos kvinnliga skogsägare som är bekanta. Bara det att dom ofta upplever att dom ignoreras är ett problem.
Samma vet jag flera skogsjobbare har upplevt, dom jobbar för kunden genom ett företag, kunden pratar med alla vid fikor men lyssnar inte alls på dem, i vissa fall har dom mycket mer rutin och utbildning.

Vill man titta på vackra flickor finns andra ställen.
Så tråden är både lite motbjudande men delar av den relevant...

Avatar Fallback

Re: Inga kvinnor i skogsbranschen?

tallen100  
#735081 Jaha och där gick några i taket som vanligt 😀 , förmodligen för att du skrev "vackra kvinnor".

Många tycker det är trevligt om det om det är lite blandat med både gubbar och damer, blir oftast inte lika "grabbig" stämmning då, och vise versa förstås.

Användarvisningsbild

Re: Inga kvinnor i skogsbranschen?

Anton Holmström  
#735085 Skogsbranschen är full av gamla skogsgubbar, men det finns gott om intelligenta och affärsdrivna kvinnor som kompenserar. ;)

Avatar Fallback

Re: Inga kvinnor i skogsbranschen?

jannee  
#735086 Jag har påträffat många kvinnor i branscher som tidigare varit väldigt mansdominerade.
Min uppfattning är att dessa kvinnor oftast för inte säga ALLTID varit mer yrkeskunniga/professionella än männen de arbetat tillsammans med.
Inbillar mig att kvinnor som sökt/tagit ett tidigare mansdominerat arbete är mer motiverade än männen.
Att jargongen senare skulle var mjukare, lite finare i fika/matrummen är en skröna.
Kvinnorna är minst lika fräcka och burdusa som männen tidigare varit.
Utseendena på kvinnorna varierar i samma skala som för männen, finns ibland rena bombnedslag, kvinnor som verkligen skulle gjort sig på på någon affisch.
Liknande scenarier finns inom hemtjänsten, fast där tvärtom.
Många, inte alla, är verkligen motiverade till detta låglöneyrke, finns en del som har det som s.k. kall.
Att många män jobbar som personlig assistent beror nog på bra lön för de intensiva arbetspass de utför + då mycket ledighet.

Användarvisningsbild

Re: Inga kvinnor i skogsbranschen?

winterpuppy  
#735114 Vad är det med er "metoo folk"?? vet ni hur många tjejer det är som överväger att börja i sjuksköterskeprogrammet då det bara strömmar om tjejer??

Inte vill man ge sig in i en bransch där man enbart ska träffa Olle, Nils, Rolf, Anders och Ulf varje dag... kan inte vara allt för roligt i längden. Skulle nästan kännas som om man satt i fängelset med samma gubbar...

Än en gång... har inget emot gubbar, vi blir alla gubbar någon dag! 😎💪

Så vadå... skogsmästare kan jobba administrativt? eller är det enbart jägmästare?

   TS
Användarvisningsbild

Re: Inga kvinnor i skogsbranschen?

winterpuppy  
#735115
tallen100 skrev:Jaha och där gick några i taket som vanligt 😀 , förmodligen för att du skrev "vackra kvinnor".

Många tycker det är trevligt om det om det är lite blandat med både gubbar och damer, blir oftast inte lika "grabbig" stämmning då, och vise versa förstås.
Självklart ska någon hoppa i taket så fort man nämner kön! kön är ju på väg att upphöra... det är HEN som gäller nu förtiden vettja! 🤣

   TS
Användarvisningsbild

Re: Inga kvinnor i skogsbranschen?

Höglandserik  
#735354 Problemet är att du objektifierar kvinnor eftersom du vill jobba med dem för att de är vackra att titta på (underförstått: du vill ligga med dem) och inte för att de är duktiga på sitt arbete. Du har troligtvis bott under en sten de senaste 10 åren om du tycker det är en oproblematisk ståndpunkt.

Användarvisningsbild

Re: Inga kvinnor i skogsbranschen?

Arvid0  
#735355 Du har inte funderat på att bli sjuksköterska/barnmorska? Garanterat arbete efter utbildning, bättre betalt än i skogen och kvinnodominerat.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).