Traktorer och processorer

Hypro 300 eller 450?

39 inlägg 11166 visningar 15 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Hypro 300 eller 450?

Erre  
#734806 Den är så pass tung iallafall.
Hellre vikter fram än lastare med skopa. Blir lite osmidigt med något som sticker ut långt.

Lantmännen Maskin
Användarvisningsbild

Re: Hypro 300 eller 450?

hlb  
#734808 Jo Erre, vi talar precis samma språk, men har kanske också gått länge i samma skola. När du inte ser stickvägarna från drönaren på 50 m, så har du lyckats, menar jag. Att kunna trycka styrbroms och rotera runt med en kort traktor är guld värt, om man är rädd om skogen.

Avatar Fallback

Re: Hypro 300 eller 450?

getost91  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#734833 ...
Senast redigerad av getost91 sön 05 feb 2023, 19:10, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild

Re: Hypro 300 eller 450?

hlb  
#734834 Trodde nog att 700 hade samma hydraulkapacitet som 565, men här trodde jag bara och har kanske helt fel. Båda traktorerna är ju rätt korta på gott och ont. Min A95 har bättre klös med extra lyftkolv och är ju också en cylinder längre.
Enligt Tractor Data lyfter 565 2500 kg och 700 2800 kg. Om detta stämmer, kan du haft fel på 700-an?

Avatar Fallback

Re: Hypro 300 eller 450?

getost91  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#734837 ...
Senast redigerad av getost91 mån 06 feb 2023, 15:02, redigerad totalt 1 gång.

Avatar Fallback

Re: Hypro 300 eller 450?

getost91  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#734840 ...
Senast redigerad av getost91 sön 05 feb 2023, 19:10, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild

Re: Hypro 300 eller 450?

paavo25  
#734892 Hoppar in med 0 erfarhet av hypro, sett två på en mässa, lite på tuben. Men lekt med en hakki/nokka 400 som genast jag fik den bygde vagn, med bomstyrning och reserveringt för hjuldrift. Kranmatning, kranen fastbultad på traktorn.

Är hypro som bogserad nåt att tänka på?

Alt tre, en på youtuben har en buren hypro i frontlyften på en 4 syl jd och hydraulikpaket bak. Skall söka fram videon han visar hur belastningar osv för dom som tvekar hur de kan fungera?

Avatar Fallback

Re: Hypro 300 eller 450?

tvilling  
#734895 Bra synpunkter......att inte 700'an skulle orka lyfta hade jag nog inte trott. Om så är fallet spelar ju varken frontvikter eller vätskefyllda däck någon roll😳😳

Känns nog som att 300'an är bästa alternativet då. Fördelen med den lösningen är ju att då kan bm'en och hypron gå före och så kan jag ha Valtran att köra ut med........och behovet av att uppgradera traktorn till något passande till 450'in tror jag nog inte att jag ska ta upp till diskussion😁😁😁

Bild på finlunch mitt I lite skogsröjning👋

   TS
Avatar Fallback

Re: Hypro 300 eller 450?

tvilling  
#734897
paavo25 skrev:Hoppar in med 0 erfarhet av hypro, sett två på en mässa, lite på tuben. Men lekt med en hakki/nokka 400 som genast jag fik den bygde vagn, med bomstyrning och reserveringt för hjuldrift. Kranmatning, kranen fastbultad på traktorn.

Är hypro som bogserad nåt att tänka på?

Alt tre, en på youtuben har en buren hypro i frontlyften på en 4 syl jd och hydraulikpaket bak. Skall söka fram videon han visar hur belastningar osv för dom som tvekar hur de kan fungera?


Lite av den stora fördelen som jag har uppfattat det är ju just smidigheten när du bär processorn alldeles bakom traktorn.
Både Erre och hlb är ju inne på lite samma spår.
Inte minst är det ju det ekonomiska också....755' är ju ännu mer pengar.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Hypro 300 eller 450?

paavo25  
#734899
tvilling skrev:
paavo25 skrev:Hoppar in med 0 erfarhet av hypro, sett två på en mässa, lite på tuben. Men lekt med en hakki/nokka 400 som genast jag fik den bygde vagn, med bomstyrning och reserveringt för hjuldrift. Kranmatning, kranen fastbultad på traktorn.

Är hypro som bogserad nåt att tänka på?

Alt tre, en på youtuben har en buren hypro i frontlyften på en 4 syl jd och hydraulikpaket bak. Skall söka fram videon han visar hur belastningar osv för dom som tvekar hur de kan fungera?


Lite av den stora fördelen som jag har uppfattat det är ju just smidigheten när du bär processorn alldeles bakom traktorn.
Både Erre och hlb är ju inne på lite samma spår.
Inte minst är det ju det ekonomiska också....755' är ju ännu mer pengar.


Jo, föprstår priset hoppar, sedan, men då skulle stck gå galant.
Ang smidighet jo, men skall dit inte en vagn ändå i samma spår och söka bort virket. Jag märte fördelar med den bogserade, sticka den över diket på åkerkant, då blir kvisten i skogen och virket på åkern.

Kan nog säkert bli lite högt att konventera en 450 till bogserad tanke på manölversaker och ta loss vaijern.

Avatar Fallback

Re: Hypro 300 eller 450?

NIM  
#738375 Jag har en tidig Hypro i storlek något större än 300:an med en anpassad Valmet 604 med hydraultank i fronten och med hydraulpumpen på kraftuttaget.
Det funkade med ett nödrop om terrängen var lite bebesvälig. Traktorfronten ville lyfta när bakhjulen tog emot en sten eller stubbe. Har inte kört den på något år då jag nu skaffat en traktorskördare Valmet 6250 med kran och Arbro stegmatare vilket är ett rejält lyft.

Användarvisningsbild

Re: Hypro 300 eller 450?

Mossebo  
#738397 Jag tog bort stödbenen på min 300 å satte på hjul istället. Kör med en valmet 865 å den är lite lätt i nosen ibland. Men då drar jag hypron på hjulen istället. När marken tillåter får den gå på hjul hela tiden. Likaså när det är lite blötare märker så minskar ju tyngden avsevärt på bakhjulen på traktorn när jag slipper lyfta den. Här inte kört utan hjul så kan inte säga några nackdelar mer än mindre plats för riset som blir.

Avatar Fallback

Re: Hypro 300 eller 450?

Larsi  
#738404 Du vill inte ta några bilder på hjul montaget
Har också en traktor som är lätt i nosen

Användarvisningsbild

Re: Hypro 300 eller 450?

Mossebo  
#738580
1639227033_dsc_0694.jpg
1639226969_dsc_0695.jpg
Här kommer några bilder. Hjulen är ledade så även om jag styr fullt med traktorn så rullar de med bakom. Riset lägger sig på ena hjulet så det blir ju mindre plats till riset. Men man slipper ju böja sig för att ta bort d 🙂

Avatar Fallback

Re: Hypro 300 eller 450?

Heba  
#739366 Mossebo, det är en intressant lösning du har där. Men hjulen tar alltså inga sidokrafter utan allt hamnar på lyftarmarna? Har du sett något slitage pga det?

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).