Motorsåg och handhållet

Stihl MSA 300

170 inlägg 34971 visningar 14 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Stihl MSA 300

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#728924 Can! Hittills har Husqvarna satsat på 1,1 mm kedjor och (tror jag) egna svärdsfästen för detta. (Det är i alla fall helt annat svärdsfäste än till deras vanliga 0.325"-sågar på 42-60 kubik). Hur det är med Stihl vet jag ej. Kanske kan @Uvskogen svara på det.
/Niklas
Senast redigerad av Niking lör 25 sep 2021, 08:30, redigerad totalt 1 gång.

Husqvarna motorsågar
Avatar Fallback

Re: Stihl MSA 300

Elmhult  
#734627 Någon som kanske har lite insider information om när den släpps i Sverige? Den känns rätt. Som en riktig motorsåg. Och ingen knapp på sidan. 😉

Avatar Fallback

Re: Stihl MSA 300

brassel  
#734763 Stihlåterförsäjare hinta om att "grejer" kommer nog släppas i vår, när jag slog till på 220batteriarn.

Avatar Fallback

Re: Stihl MSA 300

Elmhult  
#735812 Hittade en video på franska.
Ser intressant ut. Säkerhetsgrejen verkar helt annorlunda från msa220. Kan inte franska men det verkar vara att man har några sekunder på sig att börja såga efter man "osäkrat" den och sen när man slutar såga så går den in i låst läge efter några sekunder igen(Släpper handtaget). Bara spekulerar nu eftersom jag, som sagt inte kan franska nåt vidare.
Tre effektlägen. Sen pratar han nåt om kedjan. Den ser ut som en "riktig" motorsåg.


Användarvisningsbild

Re: Stihl MSA 300

anersimyra  
#735814 Och 6,5 kilo utan skärutrustning lovar gott. Nu får vi förhoppningsvis snart bli varse vad HVA kommer att kontra med.. :-bd

Användarvisningsbild

Re: Stihl MSA 300

Williamm  
#735894
anersimyra skrev:Och 6,5 kilo utan skärutrustning lovar gott. Nu får vi förhoppningsvis snart bli varse vad HVA kommer att kontra med.. :-bd

Min 346:a väger 6,5 med fulltankad med 15" svärd och kedja. Och den kapar snabbare än på filmen...

Användarvisningsbild

Re: Stihl MSA 300

th  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#735908
Elmhult skrev:Hittade en video på franska.
Ser intressant ut. Säkerhetsgrejen verkar helt annorlunda från msa220. Kan inte franska men det verkar vara att man har några sekunder på sig att börja såga efter man "osäkrat" den och sen när man slutar såga så går den in i låst läge efter några sekunder igen(Släpper handtaget). Bara spekulerar nu eftersom jag, som sagt inte kan franska nåt vidare.
Tre effektlägen. Sen pratar han nåt om kedjan. Den ser ut som en "riktig" motorsåg.

Kul att en motorsåg är feminin = la tronçonneuse.

Det verkar vara tre hastighetslägen: 20 m/s för fällning (abbatage), 24 m/s (mode standard) och 30 m/s för kvistning (ébranchage) med troligtvis samma effekt i alla lägena. Sedan har den en "bromslampa" 😎 när kedjebromsen är aktiverad.
Dina spekulationer om osäkring stämmer. Tiden verkar anpassad så att man kan byta hastighet utan att säkringen triggar.

Användarvisningsbild

Re: Stihl MSA 300

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#735940 När Stihl MSA 300 väl kommer hit, så lär det givetvis bli ett antal jämförande tester med bensindrivna 50-kubikare i samma stock. Då och först då vet vi bättre vad Stihl MSA 300 går för.

Fram till dess blir det ju bara spekulationer.
/Niklas

Avatar Fallback

Re: Stihl MSA 300

Elmhult  
#735949
Niking skrev:När Stihl MSA 300 väl kommer hit, så lär det givetvis bli ett antal jämförande tester med bensindrivna 50-kubikare i samma stock. Då och först då vet vi bättre vad Stihl MSA 300 går för.

Fram till dess blir det ju bara spekulationer.
/Niklas


Ser mest fram emot en potent såg man kan använda utan att ha avgaser rakt i ansiktet som det blir ibland när det är trångt. Och slippa kladdet med iallafall en vätska. För mig är det inte prestanda mot en annan såg som är avgörande. Naturligtvis måste den vara kompetent, men hur bra den fungerar mot en bensinsåg är inte så viktigt. Jag är ganska säker på att bensinsågar i den här storleksklassen eventuellt kommer att försvinna.

Användarvisningsbild

Re: Stihl MSA 300

totte  
#735984 Sådär, nu har jag rensat upp i tråden och försökt att behålla det som har någon relevans för MSA 300. Det övriga eviga tjatet om batteri kontra tvåtakt och en del annat irrelevant är borta.

Det är alltså inte fel att diskutera batteridrift jämfört med bensindrift, men den här tråden handlar om en viss såg. Det är då givetvis relevant med en diskussion och jämförelse av effekt och vikt med andra sågar, oavsett el eller bensin. En allmän diskussion om batteri kontra bensin hör dock inte hemma i denna tråd, lika lite som i alla andra trådar om specifika redskap som "tuggats sönder" totalt av irrelevant käbbel.

Framför allt behöver vi inte fler inlägg med ömsesidiga personangrepp, ingen nämnd ingen glömd.

Avatar Fallback

Re: Stihl MSA 300

Elmhult  
#735985 Skitbra Totte! 👍

Jag var nu nyss inne på lantmännen i Vallberga och förbokade en styck MSA300 och två batterier med laddare. Så nu är det att vänta. Återkommer med rapport till våren. 😬😁😁 🌳 😀 👍

Avatar Fallback

Re: Stihl MSA 300

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#735988 Kan denna ersätta min 550 xpg? Eller är det nästa generations batterisåg som behövs?

(Föredrar HVA på mina sågar, men men...)

Användarvisningsbild

Re: Stihl MSA 300

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#735990 Svårt att veta om den kan ersätta din 550 av flera skäl.
Hur mycket kör du? Vad för typ av arbete?
Hade du klarat dig med en mindre såg?
4hk effekturtag ut batterimaskin lär det nog gå åt ett o annat batteri om man ska hålla på ett tag.

Avatar Fallback

Re: Stihl MSA 300

Elmhult  
#735991
Mangan skrev:Kan denna ersätta min 550 xpg? Eller är det nästa generations batterisåg som behövs?

(Föredrar HVA på mina sågar, men men...)


Säljaren sa att den var i klass med Stihl 261. Vet inte var 550 ligger då jag bara kört HVA346 och mindre Stihl. Hör med din handlare om dom ska ha nån visning när det närmar sig.
Eftersom den kommer till våren så blir det väl att testa den på kapning av vedbitar som inte går in i vedmaskinen. Ska bli mycket spännande! 💪 😀

Användarvisningsbild

Re: Stihl MSA 300

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#736001
Mangan skrev:Kan denna ersätta min 550 xpg? Eller är det nästa generations batterisåg som behövs?

(Föredrar HVA på mina sågar, men men...)


Det återstår ju att se när den kommer, ut. men omöjligt är det inte, om man får tro Stihl själva.

Å vad HVA beträffar, så är det ju ingen högoddsare att de själva filar på en motsvarande batterisåg.
/Niklas
Senast redigerad av Niking ons 05 okt 2022, 18:44, redigerad totalt 1 gång.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).