Öppna kategorin

Virkesbörsen?

168 inlägg 41868 visningar 31 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Virkesbörsen?

Vedproducent  
#734504 Har kommit en diskussion på Facebook om samma sak nu också. Självverksamma skogsägare.

Elmia
Avatar Fallback

Re: Virkesbörsen?

isteskog  
#734505 Gillar den som startade gruppen ..... 😀

Användarvisningsbild

Re: Virkesbörsen?

Erre  
#734507
isteskog skrev:Gillar den som startade gruppen ..... 😀

😅

Avatar Fallback

Re: Virkesbörsen?

Skogsola  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#734508 Där verkade det som att markägaren gjort en Esbjörn. Först sålt och sedan backat.

Avatar Fallback

Re: Virkesbörsen?

tallen100  
#734509
isteskog skrev:Gillar den som startade gruppen ..... 😀

Det ska visst vara en bra gosse det 👍 😉

Användarvisningsbild

Re: Virkesbörsen?

Camaro1969  
#734515 har läst tråden på facebook jag med, och det är inte smickrande läsning.

dock något jag förstått sedan de började.
ungefär som med klaravik, jag har aldrig och kommer aldrig använda dem.

Användarvisningsbild

Re: Virkesbörsen?

toker72  
#734516 Har tagit in bud via virkesbörsen en gång valde dock inte att gå vidare med de buden utan ett jag ordnat själv från annan aktör men virkesbörsen var otroligt hjälpsamma och seriösa så jag tänker nog lägga in flera poster där om dom finns kvar vid nästa avverkning. Läste just på facebook att det var nått misstag att fakturan gått ut till säljaren så nån var nog lite för snabb med att skriva ner dom på facebook.

Användarvisningsbild

Re: Virkesbörsen?

Camaro1969  
#734523 eller så pudlade de när inlägget fick stor uppmärksamhet

det var ju rätt tydligt att fakturan avsåg reklamplats, snarare än kontrakt vid avverkning

Avatar Fallback

Re: Virkesbörsen?

filip_skeby  
#734525 Det var jag som lade ut det på Facebook.
Jag var inte för snabb med att lägga ut någonting.
Jag fick ju en faktura som jag bestred.

Jag har haft kontakt med virkesbörsen nu på förmiddagen i telefon och sedan fått en kreditfaktura.

Jag tog bort inlägget på Facebook efter jag fått kreditfaktura precis som jag kom överens om med virkesbörsen .

Så nu är vi överens.

Användarvisningsbild

Re: Virkesbörsen?

Martin Växjö  
#734563 Virkesbörsen gör ju ett tappert försök att få fler aktörer som konkurrerar om virket. Problemet tror jag är att det inte finns nån vilja hos sågverken och föreningarna att börja trissa upp priset på denna typer av auktioner för då får de fortsätta höja. Det vi skulle göra är att organisera oss. Sälja! Där det innebär att vi sätter priset och inte tar det vi får. Det gör många andra som handlar med saker. Som tex Ica eller byggmax. De sätter priset och är man intresserad får man betala vad det kostar annars får man handla nån annanstans.

Användarvisningsbild

Re: Virkesbörsen?

Tåndemåla  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#734571
Martin Växjö skrev:Virkesbörsen gör ju ett tappert försök att få fler aktörer som konkurrerar om virket. Problemet tror jag är att det inte finns nån vilja hos sågverken och föreningarna att börja trissa upp priset på denna typer av auktioner för då får de fortsätta höja. Det vi skulle göra är att organisera oss. Sälja! Där det innebär att vi sätter priset och inte tar det vi får. Det gör många andra som handlar med saker. Som tex Ica eller byggmax. De sätter priset och är man intresserad får man betala vad det kostar annars får man handla nån annanstans.


Det är lätt att hålla med om det du skriver. Det är dock ett riskfyllt agerande när det blir ett överflöd av virke (läs storm, barkborrar mm) Då är det lätt att det blir skambud och vägran att köpa hela trädet mm. tex södra bildades för att de lokala sågverken i sydöstra Sverige inte ville köpa hela trädet utan bara timret. Och nu är det nästan tvärt om.

Användarvisningsbild

Re: Virkesbörsen?

Martin Växjö  
#734573 Kanske.. Men under Gudrun blev det ju skambud för virket ändå och inte hade man någon makt som skogsägare utan var helt i händerna på enorma företag. Södra i all ära men de startade 1938. Mycket har hänt sen dess. Och till de som säger att med södra vet man iallafall att man kan sälja virket: det kunde de som sålde till andra organisationer också. De tog också ansvar i en krissituation tycker jag. Men vi skulle starta en ny tråd och försöka få ihop ett gång som tänker fritt om virkesförsäljning. Tex, varför inte gå ihop ett gäng och fylla ett tåg med virke och sälja utomlands, tex tyskland.

Användarvisningsbild

Re: Virkesbörsen?

T Landström  
#734574 Min personliga åsikt är att skogsägarföreningar inte ska äga industrier... Dom sitter på två stolar.
Dom har säkert gjort mycket nytta men...

Användarvisningsbild

Re: Virkesbörsen?

Tåndemåla  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#734575 Efter Gudrun fanns det inget pris innan några få aktörer satte ner foten och satte ett garanti pris på timmer och massa ved. Förs efter det kom avverkningar igång på ett vettigt sätt.

Användarvisningsbild

Re: Virkesbörsen?

Martin Växjö  
#734582 Ja det var ju en oroligt läge. Som jag minns det så visste man inte vad man skulle få utan man fick 160 kr fuben först och sen kunde man emotse en ytterligare likvid vilken var av okänt värde. Har för mig det landade runt 200 till men det var längesen så är inte helt säker. Men jag var själv på södras tackfest för dem som var med och arbetade med upparbetningen av stormvirket vilket var en väldigt trevlig tillställning. Men som Fredrik och Torbjörn brukar säga. Finns inga gratisluncher. Lätt att det går lite utanför trådämnet men diskussionen kring råvarupris från skogen är en av dem just nu mest intressanta tycker jag.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).