Öppna kategorin

Virkesbörsen?

168 inlägg 41859 visningar 31 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Virkesbörsen?

träis  
#647017 En dum fråga vem får stå för kostnaden på 1,5%. En liten snabb uträkning så ger det en kostnad på ca 5kr för massaved Och ca 9 kr för timmer eller tänker jag fel.

Elmia
Användarvisningsbild

Re: Virkesbörsen?

Tåndemåla  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#647023 Borde vara de som köper posten. Normalt tar de en avgift för det. Så jag undrar hur mycket Detta bolag klarar av att hämta in på denna typen av affärer. Känd som de betalat dubbelt.

Användarvisningsbild

Re: Virkesbörsen?

thecheese98  
#647052 Som jag förstått det finns det ett max tak på 7500 kr per annons också, och det är virkesköparen som betalar avgiften

Avatar Fallback

Re: Virkesbörsen?

Skogsola  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#647092 Det har legat rejäla poster från stora markägare ute på Virkesbörsen. I dagsläget är det väl corona och barkborrestiltje. Hela branschen avvaktar.

Användarvisningsbild

Re: Virkesbörsen?

Hunnern  
#648521 Ursäkta sen replik.
Hmm, många argument, tror man så blir det nog bra.
Tar bara en av punkterna, prisjämförelse. Bra!!!! Ni har alltså lyckats få till ett enkelt sätt att jämföra priserna mellan olika aktörer. Skapligt enkelt på en trave, någorlunda genomförbart på ett bestånd. (Men rekommenderar nog att man stryker kommatecknet) Men vid en "dubbelriktad" affär på stående skog. (Säljer virke, köper avverkning) Svårt, mycket svårt. Min begränsade erfarenhet... Men jättebra att ni lyckats. Förstår att ni inte vill släppa detaljer om hur ni bär er åt men kanske att ni lite översiktligt kan förklara hur det går till.

Användarvisningsbild

Re: Virkesbörsen?

Vedproducent  
#733013 Nu behövs nog nytt kapitaltillskott snart då dom senaste 10 miljonerna snart är slut. Det är tråkigt det inte riktigt verkar ta fart. Omsättning på 1,2 miljon och förlust på drygt 3,5 miljon i fjol.

Användarvisningsbild

Re: Virkesbörsen?

Grålle52  
#733031 Konkurs nästa år

Användarvisningsbild

Re: Virkesbörsen?

Torbjörn Johnsen  
#733065 En ”fri” marknadsplats för virkeshandel är ju en fin tanke som man önskar skulle fungera. Tyvärr är väl VBs utveckling ett symptom på att virkesmarknaden är allt för hårt styrt av få dominanta aktörer. Det finns helt enkelt för få köpare. Framför allt för massaveden.

Användarvisningsbild

Re: Virkesbörsen?

Grålle52  
#733069 Svårt att verka i ett ”monopol”

Avatar Fallback

Re: Virkesbörsen?

Axl  
#733081 Det jag tycker virkesbörsen missat lite är att dom måste erbjuda ett tydligt mervärde för båda parter. Min upplevelse är att dom är lite för inriktade på säljaren och eftersom dom inte kommit upp i volym blir det lätt som köpare att välja bort dom.

Användarvisningsbild

Re: Virkesbörsen?

Vedproducent  
#734499 Har fått lite information om att virkesbörsen skickar ut räkningar direkt till skogsägarna nu som inte gör affär. Låter helt fruktansvärt oseriöst när det är kostnadsfritt och fri prövningsrätt för säljaren. Tror det är början till deras slut faktiskt. Fick se lite kopior och det ser helt galet oseriöst ut. Tyvärr så blev det aldrig något lyckat av Virkesbörsen.

Avatar Fallback

Re: Virkesbörsen?

Värmlänning  
#734500
Vedproducent skrev:Har fått lite information om att virkesbörsen skickar ut räkningar direkt till skogsägarna nu som inte gör affär. Låter helt fruktansvärt oseriöst när det är kostnadsfritt och fri prövningsrätt för säljaren. Tror det är början till deras slut faktiskt. Fick se lite kopior och det ser helt galet oseriöst ut. Tyvärr så blev det aldrig något lyckat av Virkesbörsen.

Intressant info! Stämmer det så är de nog körda på sikt

Användarvisningsbild

Re: Virkesbörsen?

Tåndemåla  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#734501 Tycket att det stod så i deras användare vilkor att de kollar av mot Virkesmätning om man levererat utan att det gått via virkesbörsen för flera år sedan när de var på Nokia så det är väl inget nytt?

Användarvisningsbild

Re: Virkesbörsen?

Vedproducent  
#734502
Tåndemåla skrev:Tycket att det stod så i deras användare vilkor att de kollar av mot Virkesmätning om man levererat utan att det gått via virkesbörsen för flera år sedan när de var på Nokia så det är väl inget nytt?

Fri prövningsrätt och avgiften tas ut av köparen av virket. I detta fallet har ingen skog sålts varken till virkesbörsen eller någon annan men en faktura på 10000 kr har gått ut till markägaren.
Har sett hela konversationen inkl faktura så virkesbörsen är totalt oseriösa. Men pengarna i kassan är slut så dom är väl desperata.

Användarvisningsbild

Re: Virkesbörsen?

Tåndemåla  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#734503 Det var som fasen. Helt otroligt. Det jag läste om tidigare var att om man gick runt skulle man betala avgiften.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).