mån 08 nov 2021, 19:20#734414
Vet inte om detta är rätt tråd, men frågor ändå. Jag har blivit erbjuden att ta över en Honda Fourtrax Rancher 2007. Den har gått utomlands för en hjälporganisation (inom EU) fram tills nu, den är oregistrerad, och saknar båda winch och drag. Men bara gått 500 timmar. Hur funkar en sån i kuperad skogsterräng ? Vad jag kan se på nätet så saknar dom diffspärrar och lågväxel ? Jag har inte sett maskinen än, inga bilder heller, den kommer till Sverige om några veckor. Om den är i bra skick, vad kan vara ett rimligt pris med tanke på att jag kommer behöva winch, drag och vill troligtvis också försöka regga den i Sverige (traktor) ?
mån 08 nov 2021, 21:35#734435
Hej, kolla med Daniellundberg här på forumet han verkar köra och arbeta med en Honda dock en 2011 om man läser hans tråd.
Jag skulle inte betala stora summor för en maskin med osäkert förflutet. Dyra att laga. Dyrt att komplettera med utrustning. Kan vara billigare att köpa en komplett.
mån 08 nov 2021, 22:14#734439
Hejsan. Jag har som Brakbrakaren skriver en 2011 dock är det en foreman. Jag köpte den 2014 och har haft den i 7 år nu. Det enda jag bytt är startmotorn. Jag har servat den varje år på en firma som säljer Honda. Honda är otroligt bra motorer, och de har en väldigt intressant koppling som gör att du får ut väldigt mycket effekt på hjulen jämfört med konkurenterna. Har inte kolla exakt på vad det är för en koppling men den fungerar väldigt bra. Min är bara tvåhjulsdriven med stel bakaxel. Ett år eller två senare blev foreman fyrhjulsdrivna. Min hade gått 70 timmar när jag köpte den och nu står den på drygt 300 timmar, så jag har inte kört så mycket med den.
Det är skitkul
1636406040_img_20210320_151821.jpg
Logga in för att se de bilder eller dokument som författaren har laddat upp.
Du måste vara medlem för att logga in. Det är gratis att bli medlem och registreringen går fort, Välkommen!
mån 08 nov 2021, 23:08#734445
Det är knappast möjligt att få en oreggad hjuling traktorreggad i efterhand. Krävs väl intyg från tillverkaren, blinkers, släpvagnskontakt, och så ska man fixa hastighetsbegränsningen. Det är nog billigare och bättre med en färdig maskin.
tis 09 nov 2021, 12:11#734465
Tacker för alla svar, det känns som att den skal vara mycket billig för att det skal vara lönt. Eller ha den som oreggad leksak på fastigheten om den är tillräckligt billig.
lv_101 skrev:Tacker för alla svar, det känns som att den skal vara mycket billig för att det skal vara lönt. Eller ha den som oreggad leksak på fastigheten om den är tillräckligt billig.
Försök få en trafikförsäkring på den åtminstone, det kan inte kosta många kronor. Om man skadar sig själv när man använder den så är det en väldigt mycket högre ersättningsnivå på trafikförsäkringen jämfört med en olycksfallsförsäkring. Om man skulle vålla skada på annan person eller fordon med oförsäkrad hjuling gissar jag att man sitter illa till.
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).
Att skapa ett konto på Skogsforum innebär bara fördelar för dig. Det enda som behövs är en epostadress och registreringen går fort. Väl inloggad på skogsforum får du utökade rättigheter och kan starta egna trådar, prenumerera på innehåll och se bilder, bilagor och broschyrer. Givetvis är allt kostnadsfritt!
Du har hittat till Sveriges största skogssajt - skogsforum.se. Vi diskuterar allt om skog, skogsbruk och skogsmaskiner och är en sk användargenererad sajt. Det betyder att det är du själv och likasinnade som till stora delar bidrar med innehållet genom att ställa frågor, svara, diskutera i forumet. Vi startade 2005 och drivs idag från Säffle i Värmland, Sverige. Vi sätter stor vikt vid att så många som möjligt ska trivas på sajten och att det som skrivs håller hög kvalitet. Alla får vara med och Svenska, Norska och Engelska är de främsta språken som används.