Avverkning (slutavverkning)

Statistik: Hur många avverkningar påverkas av artskyddet?

35 inlägg 12839 visningar 7 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Statistik: Hur många avverkningar påverkas av artskyddet

Badbollen  
#734034 Tidningen Vattentuna Nya besvarar idag frågan "Hur ska man stoppa avverkningar?":

Svaret är: "Det som krävs är att ta ut en expert som kan leta efter rödlistade arter. Jag hoppas att vi pratar med varandra och engagerar oss, säger Elin."

Iggesund Forest BlueLine skördarsvärd, Norrländsk urkraft
Användarvisningsbild

Sjögården  
#734040 Exakt så här jobbar man i vårt område med skillnaden att man systematiskt följer alla anmälda hyggesanmälningar och hittar oftast väldigt snabbt något som stoppar/försenar avverkningen. Rödlistade arter går att hitta varhelst man letar i gammal skog.
En strategi som fungerar men gör skogsägarna minst sagt … 😢

r93  
Sjögården skrev:Exakt så här jobbar man i vårt område med skillnaden att man systematiskt följer alla anmälda hyggesanmälningar och hittar oftast väldigt snabbt något som stoppar/försenar avverkningen. Rödlistade arter går att hitta varhelst man letar i gammal skog.
En strategi som fungerar men gör skogsägarna minst sagt … 😢

Undrar om vi bor i samma område @sjögården ?

Jag hade inspektorn hemma i veckan och han sa att jag skulle räkna med ”besök” på skiftet som ska avverkas.

Det är tydligen en grupp som åker ut och letar arter på varenda anmälan, konstig nog hittar dom ”rödlistade” arter på var och varannat skifte.

Användarvisningsbild

Sjögården  
#734073 Två kommuner i östra Småland är synnerligen begåvade med rödlistade arter, främst knärot.
Jag bor i en av dem..
Och jag har lärt mig strategin 😉

Användarvisningsbild

p till p  
#734365 Detta är kanske det bästa sättet att få bort nyckelbiotoperna för finns arterna i alla slutavverkningsskogar blir det ingen skog kvar att avverka .

Skogsola  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#734367 Finns arterna överallt så bör de tas bort från rödlistan.

Användarvisningsbild

Sjögården  
Skogsola skrev:Finns arterna överallt så bör de tas bort från rödlistan.

Hittar man inte knärot så dyker det upp ett par av talltita och just där är det en lämplig häckningsplats..
Naturvården har en strategi som spelar på artskyddsförordningens tangenter fullt ut.
Knepigt just nu… 😉

isteskog  
#734380 Lavskrikorna hittar dom överallt uppe hos mig. Är en fågelfantast som till och med försöker få dom att bo i holk..... 😤

Användarvisningsbild

Tåndemåla  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#734381 Knäroten är en orkidé och alla orkidéer är fridlysta i Sverige och har iochmed det ett visst skydd. Lavskrikan mm hamnar ner eu,s fågeldirektiv och har ett starkare skydd än knäroten.

Bosse1  
#734382 Googla: reservat 2021 ,eller valfritt år.
En enkel sökning visar att statliga landgrabbingen fortsätter trots att staten äger enorma arealer som kan användas istället.
Senast redigerad av Bosse1 mån 08 nov 2021, 11:56, redigerad totalt 1 gång.

isteskog  
Tåndemåla skrev:Knäroten är en orkidé och alla orkidéer är fridlysta i Sverige och har iochmed det ett visst skydd. Lavskrikan mm hamnar ner eu,s fågeldirektiv och har ett starkare skydd än knäroten.

Löjligt när EU ska bestämma vilka fåglar som är skyddsvärda.... Hos mig som ligger i deras enligt experter södra utbredningsområdet har vi lavskrikor i varje berg. Det kommer att sluta med ett elände om vi ska följa alla möjliga dårskaper från EU..... Nä, gör en Swexit medans tid är och återinför tjänstemannaansvaret i Sverige så blir det nog bättre iaf!! 😎

Användarvisningsbild

Sjögården  
#735857 Fortsatt strategiskt arbete med inventeringar pågår efter avverkningsanmälan i området.
Nästan alla områden besöks och man hittat knärot, tallticka, ullticka ,grön sköldmossa, entita, talltita (oftast par) en och annan järpe! och överklagar både beslut och tyst godkännande av Skogsstyrelsen,s.k ickebeslut.
Det är inte lätt att vara skogsägare vid smålandskusten just nu.

#735863 Hopplöst läge. Går det att anpassa driften med små hyggen och hårda sena gallringar? Hittar de här aktivisterna verkligen alla arter eller hittar de bara på.?

Användarvisningsbild

Sjögården  
#735866 Precis så gör vi som kan och är uppmärksamma men naturvården är uppmärksamma på det också och testar gränserna.
Såg att man benämner timmerställningar för ”svarthyggen” vilken är en ny definition.
Tror nog hittills att man hittat det mesta av arterna men nu sätter man igång en ny grupp av initiativrika artspanare som enligt sin egen definition gör ”skogsstyrelsens jobb” och där blir det nog lite vad som helst.
Det känns lite utmanande för näringen 🙃

#735872 Om de är tillräckligt kreativa så blir hyggesfritt också "svarthyggen"

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).