Servicebyggnader

Tvätthall / slakteri i maskinhallen

146 inlägg 40940 visningar 19 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Tvätthall / slakteri i maskinhallen

Boman  
#722293 Idag var det gjutning! Pöjken och jag har blandat för hand det är mer arbete än vad man kan tro men nu är det äntligen klart! Hade varit betydligt enklare och gjutit inan vi monterade porten.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Tvätthall / slakteri i maskinhallen

Boman  
#722518 Nu är infarten på gång det tar tid att gräva ur och köra bort. Sen så har vi lagt ner dränering framför så vi slipper få in vattnet från vägen. Idag har vi fått turas om att köra grävmaskin annars får jag inte köra alls. 🤣

   TS
Användarvisningsbild

Re: Tvätthall / slakteri i maskinhallen

Boman  
#722730 Nu är stenkistan klar till dagvattnet och så ska man försöka få nån fason på omgivningen runt om kring. Men det gör ju inget annat än och regnar och det blir inte så bra när det bara regnar. Så då får man ta det lite lugnt och ta en köpp kaffe på altanen. Och det är ju inte fy skam.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Tvätthall / slakteri i maskinhallen

Boman  
#722851 Nu är markarbetet klart vi såde ikväll. Så nu väntar vi på att plåtslagaren ska fixa dom sista plåtarna så ja kan fortsätta inuti.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Tvätthall / slakteri i maskinhallen

fendt311  
#722902 Blir verkligen så fint. Ni gör ett storartat jobb Boman. När man följer din familjs tråd. Blir man lite avundsjuk.🤗

Användarvisningsbild

Re: Tvätthall / slakteri i maskinhallen

Boman  
#724150 Nu har jag kommit igång igen efter en kortare paus med lite bockjakt. Har monterat portomfattningarna och fått i dörren till kylrumet. Och nu så håller vi på att montera resterande plåtarna runt i tvätthall. Har borrat och dragit i ca 800 popnitar hittills.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Tvätthall / slakteri i maskinhallen

Boman  
#724504 Nu är utsidan äntligen klar. Ska ditt lite mera grus när jag får nästa leverans. Sen så är det dax att städa ur inuti så det blir lättare att dra all el och vatten som ska på plats. Kolade på ny högtryckstvätt någon som kan rekommendera någon bra? Blir ingen hetvattentvät i nuläget. Kolat på en stihl det är dom enda som har hydralslang och inte plastslang till munstycket.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Tvätthall / slakteri i maskinhallen

Boman  
#734315 Var ute och tog en bild på morgonen. Gräsmattan har växt till sig. Nu ska ja sätta igång med slakteriet igen har varit fult upp med älgjakt och massa annat så slakterier har varit pausat ett tag nu. Så nu ska elen på plats innan ja kan koppla in vattnet.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Tvätthall / slakteri i maskinhallen

Ängagärdet  
#734317 Brottgräns m24 8:8 2950kg. Säkerhetsfsktor 4 = max750kg.

Användarvisningsbild

Re: Tvätthall / slakteri i maskinhallen

Boman  
#734358 Idag har man praktiserat elektriker yrket. Det blir många meter kabel att dra. Sen kommer det givetvis en behörig elektriker och kopplar ihop det. Köpte Led lysrör på biltema. Nån som vet om dom är bra? Det är mycket att tänka på man vill ju få med allt på en gång och inte behöva ändra om. Är ju inte så kul att få massa onödiga hål i plåtväggarna.

   TS
Avatar Fallback

Re: Tvätthall / slakteri i maskinhallen

busholle  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#734359 Kör du aluminiumskärmat i alla kablar?

Användarvisningsbild

Re: Tvätthall / slakteri i maskinhallen

Boman  
#734363 Nä det gör jag inte använder nån kabel med extra kapsling som elektriker har sålt till mej.

   TS
Avatar Fallback

Re: Tvätthall / slakteri i maskinhallen

busholle  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#734379 Är den kapslad så är det troligen aluminium. Finns plåtkapslad också men ska visst vara ovanlig.
Plåt är gnagarsäker, det är inte aluminium men det är en bra jordning i kabeln om det blir bitskador.
Annars ser det bra ut, att klamra på sidan av balken är vettigt, bäst är att hänga på undersidan men det finns de som lägger ovanpå och då är det att bjuda in mössen.

Användarvisningsbild

Re: Tvätthall / slakteri i maskinhallen

th  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#734441
busholle skrev:Plåt är gnagarsäker, det är inte aluminium men det är en bra jordning i kabeln om det blir bitskador.

Jordning av aluminiumskärmen kräver ju EKLK och på bilden fanns det inga skärmledare vad jag såg. Hoppas att det inte är EKRK (=kulo) som använts för den passar inte så bra (= inte tillåten) i fuktiga utrymmen.

Avatar Fallback

Re: Tvätthall / slakteri i maskinhallen

busholle  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#734448
th skrev:
busholle skrev:Plåt är gnagarsäker, det är inte aluminium men det är en bra jordning i kabeln om det blir bitskador.

Jordning av aluminiumskärmen kräver ju EKLK och på bilden fanns det inga skärmledare vad jag såg. Hoppas att det inte är EKRK (=kulo) som använts för den passar inte så bra (= inte tillåten) i fuktiga utrymmen.


Du har bättre syn än mig. Nu har jag glasögonen på mig, du har rätt det ser tyvärr ut som det saknas skärmavledare. EKLK eller som den moderna heter EQLQ är rätt kabel i fuktig miljö eller i lantbruksbyggnader.

Mer finns att läsa i kapitel 6 här: https://www.brandskyddsforeningen.se/globalassets/lbk/flikar/elinstallationer-i-lantbruk-och-hastverksamhet-webb-rattad-version-dec-2020.pdf

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).