Öppna kategorin

Vägfräsning av grusväg utanför Borås med omnejd sökes.

29 inlägg 8007 visningar 6 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Vägfräsning av grusväg utanför Borås med omnejd sökes.

bengt.a  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#732684
D Brown skrev:
bengt.a skrev:Ska ju givetvis finnas material att fräsa i, och sen lägga på 8-16 grus efteråt. Men stora stenar ska bortgrävas.


Gårdsgrus efteråt? Måste väl vara med nollmaterial på toppen? 🤔

Det blir tillräckligt med 0, lägg på riktigt grus så blir vägbanan lite dränerande, torr och hård.

Elmia
Avatar Fallback

Re: Vägfräsning av grusväg utanför Borås med omnejd sökes.

torpöbo  
#732733
bengt.a skrev:
D Brown skrev:
bengt.a skrev:Ska ju givetvis finnas material att fräsa i, och sen lägga på 8-16 grus efteråt. Men stora stenar ska bortgrävas.


Gårdsgrus efteråt? Måste väl vara med nollmaterial på toppen? 🤔

Det blir tillräckligt med 0, lägg på riktigt grus så blir vägbanan lite dränerande, torr och hård.

Som vanligt får man poängtera att en vägbanan ska vara tät uppåt, regnvattnet ska rinna av vägbanan så fort som möjligt, kortaste vägen. Har man en dränerande yta på vägen som tillåter att vatten letar sig ner och stannar i vägkroppen får man bärighetsproblem.

Avatar Fallback

Re: Vägfräsning av grusväg utanför Borås med omnejd sökes.

jannee  
#732735 Tror att du allt har lite fel torpöbo, vägbanken ytskikt uppåt bör vara tätt, där håller jag med dig, men själva vägytan/ slitbanan bör dränera bra.
Är toppskiktet tätt blir vägen nämligen snorhal, är som att köra på is eller bli som att köra på spansk nylagd asfalt när det regnar - den är nämligen riktigt tät.

Avatar Fallback

Re: Vägfräsning av grusväg utanför Borås med omnejd sökes.

torpöbo  
#732756
jannee skrev:Tror att du allt har lite fel torpöbo, vägbanken ytskikt uppåt bör vara tätt, där håller jag med dig, men själva vägytan/ slitbanan bör dränera bra.
Är toppskiktet tätt blir vägen nämligen snorhal, är som att köra på is eller bli som att köra på spansk nylagd asfalt när det regnar - den är nämligen riktigt tät.

Nej, jag skulle vilja säga att jag har rätt. Vatten ska inte rinna ner genom vägens överbyggnad, vattnet ska rinna av en tät överbyggnad kortaste vägen åt sidan till vägens dike. Har inte varit med om att en grusväg blivit snorhal pga. Korrekt underhåll grusad med korrekt material i rätt fraktion. Jag har desto oftare varit med om att man grusar med 0-32 mot bättre vetande då det skulle behövas 0-16 i stället och därefter får bärighetsproblem pga. Otät överbyggnad. Läs gärna i skogskunskap.se:

https://www.skogskunskap.se/vagar-i-sko ... -pa-vagen/
För att citera"
Vatten, tjäle och finpartiklar
På de följande sidorna hittar du flera goda råd till hur du undviker nedbrytning av vägen."
Vidare
"
Man brukar säga att vatten är vägens värsta fiende. Väl fungerande diken och avlopp, och en tät vägbana som medger avrinning är nyckelfaktorer för en hållbar väg."
Vidare:
"
Trafiken gör att finpartiklar dammar bort och större material sprätter ut i vägkanten. Kvar blir mellanfraktionerna - sanden. Vi får en vägyta som släpper igenom vatten och blir mjuk. Se till att dammbinda och fylla på material så att vägytan har en bra fördelning mellan kornstorlekar.
Även om underhållet bidrar till nedbrytningen, är uteblivet underhåll ännu värre."
Slutsats, vatten ska inte vara i vägen, det ska rinna av vägen.

Avatar Fallback

Re: Vägfräsning av grusväg utanför Borås med omnejd sökes.

jannee  
#732775 Detta är bättre än perfekt att läga på grusvägar, ytskiktet dränerar sedan optimalt
https://www.svevia.se/vart-erbjudande/a ... belaggning

Avatar Fallback

Re: Vägfräsning av grusväg utanför Borås med omnejd sökes.

ÅsaNisse  
#732792
jannee skrev:Detta är bättre än perfekt att läga på grusvägar, ytskiktet dränerar sedan optimalt
https://www.svevia.se/vart-erbjudande/a ... belaggning

Om man har en stabil vägkropp som inte får tjälproblem. Annars går det sönder första våren.

Avatar Fallback

Re: Vägfräsning av grusväg utanför Borås med omnejd sökes.

torpöbo  
#732796
ÅsaNisse skrev:
jannee skrev:Detta är bättre än perfekt att läga på grusvägar, ytskiktet dränerar sedan optimalt
https://www.svevia.se/vart-erbjudande/a ... belaggning

Om man har en stabil vägkropp som inte får tjälproblem. Annars går det sönder första våren.

Precis, ett ytskikt av oljegrus bygger på att man inte har tidigare bärighetsproblem och kan aldrig kompensera för dessa. Dock får man så länge oljegruset inte spruckit pga. Bärighetsproblem en yta som är tät på vägen. När ytan spruckit får man vatten stående i vägkroppen.

Avatar Fallback

Re: Vägfräsning av grusväg utanför Borås med omnejd sökes.

jannee  
#732822 I min närhet belades på 70 talet en dålig grusväg med Y1G.
Innan detta gjordes brukade vägen om vårarna vara både gropig och lerig.
Det var första gången jag såg något sådant och man undrade över vad som var på G.
Måste säga att vägen blev helt underbar, det har under åren som gått gjorts om några gånger men dessa tjälskador som var så vanliga innan första omgången är något som numera aldrig äger rum.
Numera görs kanthyvling lite då och då, kanske det också minimerar eventuella tjälskador.

Avatar Fallback

Re: Vägfräsning av grusväg utanför Borås med omnejd sökes.

bengt.a  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#734325 Som vanligt får man poängtera att en vägbanan ska vara tät uppåt, regnvattnet ska rinna av vägbanan så fort som möjligt, kortaste vägen. Har man en dränerande yta på vägen som tillåter att vatten letar sig ner och stannar i vägkroppen får man bärighetsproblem.[/quote]

Kan bara säga att din syn ger en snorhalt yta vid nederbörd som även ger spår. Dagens krossade berg 0-16 är bara ett fukthållande klet som inte är jämförbart med tidigare naturgrus som var mer dränerande.

Avatar Fallback

Re: Vägfräsning av grusväg utanför Borås med omnejd sökes.

torpöbo  
#734332
bengt.a skrev:Som vanligt får man poängtera att en vägbanan ska vara tät uppåt, regnvattnet ska rinna av vägbanan så fort som möjligt, kortaste vägen. Har man en dränerande yta på vägen som tillåter att vatten letar sig ner och stannar i vägkroppen får man bärighetsproblem.


Kan bara säga att din syn ger en snorhalt yta vid nederbörd som även ger spår. Dagens krossade berg 0-16 är bara ett fukthållande klet som inte är jämförbart med tidigare naturgrus som var mer dränerande.[/quote]

Det är inte min erfarenhet. Men det beror på siktkurvan. Du kanske har en lokal täkt som levererar grus med en ofördelaktig siktkurva? Du kanske hade otur och de grusade med grus innehållande för hög finandel?
Min erfarenhet av 0-30 är att materialet allt som oftast levereras med en tvivelaktig siktkurva med för stor andel av den grova fraktionen. Detta ger en genomsläpplig yta på vägen och därmed bärighetsproblem. Detta även kombinerat med att skogsägaren oftast snålar med gruset tjocklek.
I 0-32 med för hög grovandel ökar porositeten och därmed även växternas möjlighet att slå rot i vägen.

I veckan såg jag södra digitala skogskväll. Titta gärna.

Avatar Fallback

Re: Vägfräsning av grusväg utanför Borås med omnejd sökes.

ÅsaNisse  
#734341 Jag tycker det blandas och ges lite för mycket i dessa inlägg.
Slitlager som blir kladdigt kan bero på bergkvaliteten lika väl som fel på kurvan. För att det ska vara ett riktigt slitlager så ska det både hålla ihop vid torka såväl som regn och vara tätt. En väg kan liknas vid ett hus med tätt tak och torrt därunder med dränering i grunden. De so sedan påstår att 0-32 är slitlager är helt ute och cyklar för det är ett bärlager som ska dränera och släppa igenom vattnet. Därför är det inte lämpligt på ytan när det är nylagt men när det blir nedskitat av diverse jord från kanter och skräp från hjul så blir även det tätt.
Bärighetsproblem i vägar beror ofta på att vägkroppen aldrig byggts upp ordentligt eller blivit förstörd av för tunga lass i fel tid genom åren. När det blir nedkrossat material så ökar kapilärkraften så att vatten sugs upp nedifrån och då kan man inte förbättra det på något sätt genom att jobba på ytan mer än att höja vägen med bärlager och nytt slitlager som fördelar ut hjultrycket på större yta.

Avatar Fallback

Re: Vägfräsning av grusväg utanför Borås med omnejd sökes.

torpöbo  
#734342 Bra inlägg. Det är ungefär det jag försöker beskriva.

Användarvisningsbild

Re: Vägfräsning av grusväg utanför Borås med omnejd sökes.

Sjögården  
#734353 På med 0-100 så länge det byter plats med leran och rödjorden i botten.
Sen skrapa till och låta torka.Snygga till dikena
Grusa med 16-22 och jämna till med stengrepen.
Håller för många kubik virke för oss som inte har något eget morängrus vare sig i marken eller i grop.. 😉

Avatar Fallback

Re: Vägfräsning av grusväg utanför Borås med omnejd sökes.

Amatörhuggare 62  
#736650 Nu är d majsåker.
Från Gotland, va dom

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).