Skogsmaskiner (stora skogsmaskiner)

John Deere E-series

83 inlägg 34893 visningar 11 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: John Deere E-series

ume  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#73356 har dålig koll på vad den heter maskinen är en -05 iallafall, men själva datorburken är ca ett år p.g.a. krasch..
i skotarn skapar tmc nå fel så när man byter skift måste tmc startas om..
Hur trimmar ja den då?

Olofsfors skogsmaskinsband
Användarvisningsbild

Re: John Deere E-series

Knegarn  
#73363 5-10 minuter att starta datorn?? var det inte nån här som sa att maxin är slö? :D

Avatar Fallback

Re: John Deere E-series

novis??  
#73421
Kenneth skrev:Att ni orkar............. :roll:

jo men det är lite kul att se ume som är mona sahlin fan å våran miljö partist(färgen) mrme dras om vem som är bäst john dyr eller valmet med fel handlag kravlar alla datorer o vill man så kan man någ få dom att starta på 20min o sen säga att dom är kass. Hörde att stora enso varnat för porrsurf med maskin datorer .är det kanske något sådant som saggat i hop någons timbermatik :lol:
Senast redigerad av novis?? ons 02 dec 2009, 15:53, redigerad totalt 1 gång.

Avatar Fallback

Re: John Deere E-series

mrme  
#73425
novis?? skrev:
Kenneth skrev:Att ni orkar............. :roll:

jo men det är lite kul att se ume som är mona sahlin fan å våran miljö partist(färgen) mrme dras om vem som är bäst john dyr eller valmet med fel handlag kravlar alla datorer o vill man så kan man någ få dom att starta på 20min o sen säga att dom är kass. Hörde att stora enso varnat för porrsurf med maskin datorer .är det kanske något sådant som saggat i hop maxi verses timbermatik :lol:


Porrsurfa på jobbet de måste ju vara nån valmetförare som inte orkar snurra runt längre eller nån annan uttråkad stackare :mrgreen: , kör själv åt stora enso men i en gul maskin som aldrig har mottagning att varken porrsurfa eller skicka volymer men de blir så lite kubik i den lille gule som bara krånglar enligt en del sossar. Vår ponsse dator har gått klockrent i snart 9000 timmar men bara för att ja nämde de nu så startar väl inte skiten imorron :sad:

Ja gillar verkligen dom gröna men dom röda är väldigt fina med vem vet om ett år kanske ja sitter å njuter i en sån , iallafall om chefen bestämmer.

Surfa lungt alla skogsstollar så ska nog datorerna starta å träden falla................med lite mer talang å känsla för ord skulle de nog kunna bli en liten dikt oxå men en plus sopa som ja är ska ja sluta mitt absolut helt meningslösa inlägg å du kenneth ja orkar skriva hur mycket som hellst å du ume är de du som porrsurfat sönder datorn å du novis vilka röstar du på dom gröna blå gula röda , ja röstar för kortare dagar färre träd å mera fritid å hellst gångavstånd till jobbet??

Användarvisningsbild

Re: John Deere E-series

kalhygge  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#73444 asså, de e ju lite off-topic men..
Datorer gör ju som bekant bara det man säger åt dom att göra - om inte hårdvaran trasslar.

För det mesta e de väl mjukvara som segar ner, å jag kollade en gång en Valmet -04 som tidigare kört åt SCA - i den låg nått program för "övervakning" av vad maskin å förare gjorde, å så lite annat krafs - det tog en evighet att starta upp den Maxin. Verkade vara ett omfattande program, med Mobitex å annat..

Användarvisningsbild

Re: John Deere E-series

skogsjan695xl  
#73457
kalhygge skrev:asså, de e ju lite off-topic men..
Datorer gör ju som bekant bara det man säger åt dom att göra - om inte hårdvaran trasslar.

För det mesta e de väl mjukvara som segar ner, å jag kollade en gång en Valmet -04 som tidigare kört åt SCA - i den låg nått program för "övervakning" av vad maskin å förare gjorde, å så lite annat krafs - det tog en evighet att starta upp den Maxin. Verkade vara ett omfattande program, med Mobitex å annat..


Även om det är en 04 så kan det vara ett äldre program i dator.
Den 901an jag körde/kör är en 04 och är superseg att starta och har ett äldre data program och 911.3 jag körde var också en 04 och den var mycke snabbare.
Men visst, ligger det extra grejer med på datorn som ska startas upp så blir det ju aningen segare än vanligt också.

Användarvisningsbild

Re: John Deere E-series

Timberjack74  
#73464 :shock: :x

Avatar Fallback

Re: John Deere E-series

Jesper  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#73478 Vi fick Aptman 6.3 Beta 2 (tror det heter så, inte helt 100) till våran förra veckan. Det var i alla fall märkbart snabbare än förra versionen vi hade. Konstigt dock att man får en programvara som heter Beta på slutet...Brukar ju vara testversioner då.

Användarvisningsbild

Re: John Deere E-series

Knegarn  
#73489 hur lång är automatiksekvensen på jd? vad gör den helt enkelt? :)
(från en som bara har kört ösaverisionen av jd :D )

Användarvisningsbild

Re: John Deere E-series

Engstrand  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#73496 Du tänker på trädet du ska ta ner. Sen fäller den,apterar och sorterar i fina högar! :wink:

Knegarn skrev:hur lång är automatiksekvensen på jd? vad gör den helt enkelt? :)
(från en som bara har kört ösaverisionen av jd :D )

Användarvisningsbild

Re: John Deere E-series

Knegarn  
#73501
Engstrand skrev:Du tänker på trädet du ska ta ner. Sen fäller den,apterar och sorterar i fina högar! :wink:

Knegarn skrev:hur lång är automatiksekvensen på jd? vad gör den helt enkelt? :)
(från en som bara har kört ösaverisionen av jd :D )
ok, då förstår jag varför folk klagar på att jd har så dålig automatik, valmet tänker nämligen själv men resten är ungefär likadant! :)

Avatar Fallback

Re: John Deere E-series

novis??  
#73508
ume skrev:har dålig koll på vad den heter maskinen är en -05 iallafall, men själva datorburken är ca ett år p.g.a. krasch..
i skotarn skapar tmc nå fel så när man byter skift måste tmc startas om..
Hur trimmar ja den då?

ja skulle kolla backuppen hur full är den? den når du på flik7/system eller annars hur gammla är dina stm filer i timbermatic files?nås på c:

Avatar Fallback

Re: John Deere E-series

Valmet 890  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#73619
novis?? skrev:
Valmet 890 skrev:Härikring finns det en 1070, två 1170, tre 1270 tror jag, två 1510, en 1210, varav en 1510 en 1210 och en 1170 går på en skola. Tror skördarna rullar på bra, har bara hört nån som haft lite strul med sensorer kring hyttsväng och nivellering.
1510orna har jag hört mycket rackel om... Givare och datorer och sånt.

:lol: har du hört nått om hur det är med.4nas rackel dom har visst inte blvi bättre än .3 :lol:



Jag skulle tro att jag hört eller upplevt det mesta om .4 racklet också!? Starta en ny tråd om det så tar vi upp det där så vi inte förstör den gröna tråden ;) På vilket sätt har de inte blivit bättre?

Det där om grön racklet är inget svammel jag hört från nån kompis kompis brors morfar, utan svärfar har två e skördare, pratar dagligen med svågern som kör den ena, men dom skördarna verkar gå bra än så länge förutom några givare till hytten på 1070n som har bråkat lite.
Men de provkörde en 1510 en vecka för några veckor sen, och den funkade väl egentligen inte nån dag den veckan.

Avatar Fallback

Re: John Deere E-series

OlleSvensson  
#74444 I ösetrgötland rullar det 3 st 1110 E och en 1270 E :) det är vad vi har på vretagymnasiet + en timberjack 1070 och en valmet 840 :)

Avatar Fallback

Re: John Deere E-series

Ricke40  
#74898 Har kört en 1210E nu i ca 400 tim ,trivs bara bättre å bättre i den lite ovant i början me snurrhytten i gallring men nu vill ja inte byta tillbaka till en "fasthytt", å så utnyttjar man arbetsområdet mycke bättre.
Haft lite problem med den men man måste vara noga med se till att h.oljan är varm innan man trycker igång hyttsnurren .

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).