Föryngring

Björkplantering på gammal betesmark

9 inlägg 4251 visningar 3 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Björkplantering på gammal betesmark

Röjjarralf  
#734181 Hej,

Vi har nyligen inskaffat våran första skogsfastighet, intresset är stort men kunskapen desto mindre.

Vi har i allafall en gammal betesmark som förra ägaren planterat igen med björk. Så i dag står där björk på ca 2 hektar, de står ganska glest, ca 12 meter höga. Jag tänker att man vill få ut så mycket skog på denna yta utan för den delen att överdriva. Om möjligt så var min tanke var att plantera gran under dessa, isåfall stora plantor då det växer ganska högt gräs under björken, blir även ett problem att komma till och markbereda i nuvarande bestånd. Kan detta vara en ide, eller kanske bättre att avverka björken och satsa på en nyplantering av björk/ gran?, med markberedning innan. Marken ligger i Skåne.

Tacksam för tips och ideer😎



   TS
Arevo
Avatar Fallback

Re: Björkplantering på gammal betesmark

busholle  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#734182 Mät upp hur glest de står, lövträd ska ha plats.
Grundyta är ett bra mått på en sammanvägning av diameter och stamantal.

Avatar Fallback

Re: Björkplantering på gammal betesmark

jannee  
#734183 GLÖM DET !
Visserligen sägs det att björken är granens moder för att senare bli dess styvmor.
Nu är det senare - säger väl allt.
För övrigt bör björk stå relativt glest för att växa optimalt, ca hälften bör vara grönkrona.
Men står det VÄLDIGT glest kan du förstå hur svårt det redan varit med björkplanteringen och det kommer att bli 7 resor jobbigare att återigen markbereda och nyplantera.
Du kommer att få problem med gräsväxt, blir mycket trampande, vattenbrist och som grädde på moset får du säkert påhälsning av gris.
Dock allt går, avgörande är dock hur idog du är.

Användarvisningsbild

Re: Björkplantering på gammal betesmark

Badbollen  
#734195 Bilder? Ålder?

Är du säker på att det är planterat med björk? Kan lika gärna vara självföryngrat? Planterad björk (förädlad) måste oftast stängslas in då förädlat material är extra viltbegärligt då björkarna är extra vitala och näringsrika.

https://www.skogskunskap.se/skota-barrs ... der-skarm/

Användarvisningsbild

Re: Björkplantering på gammal betesmark

Röjjarralf  
#734313
busholle skrev:Mät upp hur glest de står, lövträd ska ha plats.
Grundyta är ett bra mått på en sammanvägning av diameter och stamantal.


Okey jag ska kolla på detta. Tack för informationen.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Björkplantering på gammal betesmark

Röjjarralf  
#734314
jannee skrev:GLÖM DET !
Visserligen sägs det att björken är granens moder för att senare bli dess styvmor.
Nu är det senare - säger väl allt.
För övrigt bör björk stå relativt glest för att växa optimalt, ca hälften bör vara grönkrona.
Men står det VÄLDIGT glest kan du förstå hur svårt det redan varit med björkplanteringen och det kommer att bli 7 resor jobbigare att återigen markbereda och nyplantera.
Du kommer att få problem med gräsväxt, blir mycket trampande, vattenbrist och som grädde på moset får du säkert påhälsning av gris.
Dock allt går, avgörande är dock hur idog du är.



Det som får mig att fundera på att sätta gran under är att det kommit lite gran via självföryngring. Men att jag vill fylla upp beståndet. Jag ska kolla upp det med grönkrona! Men hur ska man tänka på en sådan mark när det är dags att avverka? Känns ju inte som att alternativen är jättemånga. Men kan de vara att plantera om igen med typ björk och andra lövträd när det väl är dags?
Tack för informationen!

   TS
Avatar Fallback

Re: Björkplantering på gammal betesmark

jannee  
#734318 Björk kan lätt bli både 60 och 70 år innan man avverkar den, m.a.o. du har tid på dig.
Mycket avgörs hur torr eller fuktig den gamla betesmarken är.
Gran har svårt att självföryngra sig om det är för torrt, dessutom gott om gräs.
Den där grästorvan är ett gissel, den tar och behåller själv all fuktighet/regn.
Tänker du stödplantera bör du göra helt bara fläckar på ca 1 m2 och i mitten plantera pluggplantor eller plantor med väl utvecklat rotsystem.
Man kan inbilla sig att stora granplantor vore optimalt, men det kan vara tvärtom, de är bra mot gräset men de kräver vatten, grönmassan är oftast för stor i förhållande till rotsystemet.
Finns det vatten växer allt och hade du haft tillräckligt med vatten hade du också haft fullt av små granplantor.
MEN ska du verkligen stödplantera med gran, marken kanske t.o.m är för fet (god) för barr, tänker mest på risken för rotröta.
Vilket avstånd har du i snitt mellan björkarna?
Du kanske t.o.m kan rota runt med en tallriksharv och på så sätt ordna fina planteringspunkter.

Avatar Fallback

Re: Björkplantering på gammal betesmark

bengt.a  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#734357 Är det för tätt med björk kommer inte granen, men gallras den lite så kommer det att spruta upp gran. Den erfarenheten har jag.

Avatar Fallback

Re: Björkplantering på gammal betesmark

jannee  
#734360 TS skriver att det redan står glest med björk, men tydligen en gedigen gräsväxt = dåligt med självföryngring av gran, men finns sporadiskt.
M.a.o. är det gräset som nu är det stora problemet.
Du kan visserligen döda all gräsväxt med typ Roundup dock har du grässvålen och massvis med fröer, m.a.o du måste på något vis trasa sönder grässvålen för att lyckas med någon typ av föryngring.
Finns många olika lösningar, allt beror på strukturen av marken.
Eftersom björken är runt 10 meter hög är det tydligt svårt med att få en naturlig föryngring.
Vill man vara riktigt radikal sprutar man bort gräset, bearbetar grässvålen så att man får bar jord men plantera gran på betesmark/gammal åkermark är ändå inte optimalt.
Hybridlärk kan vara något om det nu inte är för torrt eller det inte finns sork/rådjur.
Nackdelen med lärk är att den är MYCKET viltbegärlig.

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).