Motorsåg och handhållet

Tips på filning av stihl 63 PM

8 inlägg 2653 visningar 2 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Tips på filning av stihl 63 PM

Wanna Be  
#685441 Hej
Jag köpte en stihl 194 ce för att ha som andrasåg /lätt gallrings såg, men jag tyckte att original skärutrustning var väldigt klen så jag bytte ut den till stihl 63 PM med passande svärd (finns med i stihls rekommendationstabell) .
Till saken, går det att få fason på den kedjan?
Jag upplever den som väldigt aggressiv i vissa lägen och trött i andra. Såga med skjutande kedja är väldigt ryckigt och ett instick gör man inte gärna...
Å andra sidan, när man gör övre skäret i riktskäret och sågar mer längs fibrerna känns den mer som en rasp, väldigt trött.
Jag har hittills bara filat tänderna ett par gånger och låtit bli ryttarna, jag tänkte att den kanske skulle lugna ner sig lite, men tydligen tänkte jag fel...
Jag har kört med x-cut sista åren, är det bara mina förväntningar som är för höga, eller finns det någon kunnig som har lite tips?
Tack på förhand 😉



   TS
Husqvarna motorsågar
Användarvisningsbild

Re: Tips på filning av stihl 63 PM

Fredrik Reuter  
#685469 Hej,
Vi har ju kört en del tester där Picco Micro varit med. Det är dels med MS 201 och batterisågen och jag har inte samma uppfattning som du har ovan. PS är ju mer aggressiv men inte så jag tvekat på instick någon gång.
Vad har du använt för fil? Vi har använt 4,0 mm COMFORT fil till PM. ( https://www.stihl.se/STIHL-produkter/Mo ... edjor.aspx )

Användarvisningsbild

Re: Tips på filning av stihl 63 PM

anersimyra  
#685471 En lågprofil micro chisel presterar inte på topp när man sågar det övre skäret och det märks tydligast på asp med sina trådiga fibrer, du får helt enkelt göra riktskäret så slutet som möjligt..👍🙂

Användarvisningsbild

Re: Tips på filning av stihl 63 PM

anersimyra  
#685472 Att det blir ryckigt och hugger vid de tillfällen som du beskriver beror på att sågen inte orkar hålla kedjehastigheten uppe.

Avatar Fallback

Re: Tips på filning av stihl 63 PM

Wanna Be  
#685477 Jag har använt oregons 4 mm fil, kedjan är lite snällare nu än direkt från kartong, men marginellt. En del upplever x-cut som aggressiv, men jag tycker den är både lugnare och skär bättre i jämförelse, nu skiljer det mellan sångarna också. En 550 blir både tyngre och rappare, vilket kan ge en stabilare gång.
Kanske jag som får anpassa mig lite mer, men jag tycker att kedjan känns både vass och ovass på samma gång, så jag tänkte att det kanske är jag som missar nåt i filningen.
Jag har gallrat enbart björk om det kan ha nån betydelse.

   TS
Avatar Fallback

Re: Tips på filning av stihl 63 PM

can  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#685483 Viss det går så prøv Oregon 91 vxl kjeda. Er problem der og men synes allikevel den er den beste 3/8 lavprofil kjeda eg har prøvd så langt.

Avatar Fallback

Re: Tips på filning av stihl 63 PM

can  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#712419 Men no har eg komme til ein ny konklusjon, prøv stihl picco super heller

Avatar Fallback

Re: Tips på filning av stihl 63 PM

Wanna Be  
#733684
can skrev:Viss det går så prøv Oregon 91 vxl kjeda. Er problem der og men synes allikevel den er den beste 3/8 lavprofil kjeda eg har prøvd så langt.

Tack för tipset om Oregon 91vxl, köpte en sådan för att ge sågen en sista chans och den är betydligt bättre till den lilla sågen. Som @ainersmyra skriver så är problemet att sågen inte orkar hålla kedjehastigheten och det blir ryckigt. Oregonkedjan är inte lika aggressiv och går mycket lugnare.

   TS
 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).