Motorsåg och handhållet

Motorsågar för 30"+ svärd?

59 inlägg 8637 visningar 8 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Motorsågar för 30"+ svärd?

S.Ohlsson  
#733607
Williamm skrev:Är det inte läge för skippkedja när det är så längs svärd på den sågen? Det borde gå lättare då.


Kollade bara lite snabbt och då hittade jag inte mycket av dessa kedjor. Ska kolla in det lite närmare imorgon.
Tack för förslaget 👍

Skeans1 skrev:If you need a chain or two I could probably help you out on some ripping chain depending on what gauge the chain is.


I will probably go for a .058 gauge.
Its no problems finding a bar and chain here but i probably need to order it from two different stores
Thanks anyways 👍

   TS
Husqvarna motorsågar
Användarvisningsbild

Re: Motorsågar för 30"+ svärd?

S.Ohlsson  
#733620 Hittade bara skipp kedjan på https://www.skogsverktyg.se/s-gkedjor-sv-rd/s-gkedjor/oregon-skip-tooth-s-gkedjor/3-8-x-1-5mm-skip-tooth/oregon-3-8x1-5mm-102l-skip-tooth-s-gkedja.html?listtype=search&searchparam=Oregon%2030%20sv%C3%A4rd

Försökte få fram slipvinkeln men kan inte hitta kedjan på Oregons sida.. Någon som vet?

Om man kör med en sådan kedja, måste man byta kedjedrevet och nosdrevet då? Tänker att det fortfarande är 102dl med 3/8 delning så det borde ju vara samma som om man kör villken annan 102dl - 3/8 kedja som helst.
Lika bra att fråga när kunskapen lyser med sin frånvaro 😇

   TS
Avatar Fallback

Re: Motorsågar för 30"+ svärd?

axwell  
#733622
S.Ohlsson skrev:Lika bra att fråga när kunskapen lyser med sin frånvaro 😇


Har inte insett varför du anser dig behöva just 30"-svärd.
Om du har stockar som är över dia 100 cm kan det underlätta men då bör du satsa på bandsåg istf.

Logosol har betydligt längre svärd än 30" i 3/8" men ring och prata med dom innan du gör en förhastad affär.

Användarvisningsbild

Re: Motorsågar för 30"+ svärd?

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#733623 Drivlänksantalet är samma oavsett tandsekvens, storlek eller spårvidd.
Bara delning är samma så går det.

Slipvinklar på Oregon och Stihls kedjor finns på deras hemsidor i produktbeskrivningarna tror jag.
Generellt är det inte stor sillnad på vinklarna i de olika modellerna.

Användarvisningsbild

Re: Motorsågar för 30"+ svärd?

S.Ohlsson  
#733643
axwell skrev:Har inte insett varför du anser dig behöva just 30"-svärd.
Om du har stockar som är över dia 100 cm kan det underlätta men då bör du satsa på bandsåg istf.

Logosol har betydligt längre svärd än 30" i 3/8" men ring och prata med dom innan du gör en förhastad affär.


Nu förstår jag inte riktigt vad du menar!?
Om jag har en stock på ~60cm i diameter och ska såga okantade slabs av den så bör jag väl ha ett svärd som är minst 30" (kommer använda alaskan sawmill)
Svärdet måste ju gå genom hela stocken + lite extra.
Jag är mer orolig att 30" inte kommer räcka till 60cm i diameter. Är ju bara 15cm kvar.

   TS
Avatar Fallback

Re: Motorsågar för 30"+ svärd?

axwell  
#733648
S.Ohlsson skrev:Nu förstår jag inte riktigt vad du menar!?
Om jag har en stock på ~60cm i diameter och ska såga okantade slabs av den så bör jag väl ha ett svärd som är minst 30" (kommer använda alaskan sawmill)
Svärdet måste ju gå genom hela stocken + lite extra.
Jag är mer orolig att 30" inte kommer räcka till 60cm i diameter. Är ju bara 15cm kvar.


Ok, har nu sett att du absolut skall ha okantade slutprodukter, vet inte hur många mm Alaskan stjäl av effektiv svärdslängd.
Mitt hembygge stjäl 20 mm.
Ju längre svärd desto sämre precision, därför har Logosol toppstyrning som tillbehör, är det möjligt att få till något liknande på Alaskan?
https://www.logosol.se/store/tillbehor/ ... rning.html

Användarvisningsbild

Re: Motorsågar för 30"+ svärd?

anersimyra  
#733652 Vad vinsten skulle bli med en skipkedja har jag svårt att förstå..🤔 den kedjan kom förmodligen hit till landet kort efter att den allmänna ” kubiksjukan ” började sprida sig som en löpeld på Facebook..😁

Användarvisningsbild

Re: Motorsågar för 30"+ svärd?

Williamm  
#733653
anersimyra skrev:Vad vinsten skulle bli med en skipkedja har jag svårt att förstå..🤔 den kedjan kom förmodligen hit till landet kort efter att den allmänna ” kubiksjukan ” började sprida sig som en löpeld på Facebook..😁

Det tar mindre kraft från sågen. Och det kan behövas för en 75cc i klyvsågning med 30"

Användarvisningsbild

Re: Motorsågar för 30"+ svärd?

anersimyra  
#733657
Williamm skrev:
anersimyra skrev:Vad vinsten skulle bli med en skipkedja har jag svårt att förstå..🤔 den kedjan kom förmodligen hit till landet kort efter att den allmänna ” kubiksjukan ” började sprida sig som en löpeld på Facebook..😁

Det tar mindre kraft från sågen. Och det kan behövas för en 75cc i klyvsågning med 30"

Det skulle vara för den sakens skull, då..🙂👍

Användarvisningsbild

Re: Motorsågar för 30"+ svärd?

S.Ohlsson  
#733678
axwell skrev:Ok, har nu sett att du absolut skall ha okantade slutprodukter, vet inte hur många mm Alaskan stjäl av effektiv svärdslängd.
Mitt hembygge stjäl 20 mm.
Ju längre svärd desto sämre precision, därför har Logosol toppstyrning som tillbehör, är det möjligt att få till något liknande på Alaskan?
https://www.logosol.se/store/tillbehor/ ... rning.html


Har för mig jag såg Granbergs paket med 36" svärd och där stog det att man kunde köra ca 75cm stockar med det, så ca 15cm tar det.

Såg även i en video gjord av Granberg där dom säger att en 70-80cc klarar en 75cm stock.
Kollade lite närmare på deras hemsida och fick fram detta:
1635713381_screenshot_20211031-214459_office.jpg
Senast redigerad av S.Ohlsson sön 31 okt 2021, 21:50, redigerad totalt 3 gånger.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Motorsågar för 30"+ svärd?

anersimyra  
#733679 Riggen som jag hade sågade max 70 cm med ett 36” svärd.

Avatar Fallback

Re: Motorsågar för 30"+ svärd?

Magnus_A  
#733687 Låter lite kort med 30´´ i en alaska mill för att klara 60 cm.
Har själv 36`` på min.
Använder en Stihl MS661 med ett GB Arbour Tech 36´´ 3/8 LP.
Använder Granbergs klyvkedja (Granberg ripping 3/8 Lo Pro .050) till hårdare träslag (ek) och Stihl klyvkedja (3/8" P Picco Micro klyv (PMX), 1,3 mm) till mjukare (asp och al).
Försökt sågat ek med Stihls kedja men sågen jobbar märkbart tyngre och det går betydligt långsammare och jag tycker inte skärpan håller like länge som för Granbergs klyvkedja.

3/8LP kan tyckas vara i klenaste laget men jag har sågat några hundra meter i ekstockar mellan 40-55 cm utan kedjebrott. Känns som ek sliter mer på skärpan än vad sågen sliter på kedjans hållfastheten. Filar helt enkelt ner kedjan innan utmattningsbrott sker.

Har tyvärr inte breddkapaciteten på min rigg i huvudet då den ligger på landstället.

Användarvisningsbild

Re: Motorsågar för 30"+ svärd?

S.Ohlsson  
#733690
Magnus_A skrev:Låter lite kort med 30´´ i en alaska mill för att klara 60 cm.
Har själv 36`` på min.
Använder en Stihl MS661 med ett GB Arbour Tech 36´´ 3/8 LP.
Använder Granbergs klyvkedja (Granberg ripping 3/8 Lo Pro .050) till hårdare träslag (ek) och Stihl klyvkedja (3/8" P Picco Micro klyv (PMX), 1,3 mm) till mjukare (asp och al).
Försökt sågat ek med Stihls kedja men sågen jobbar märkbart tyngre och det går betydligt långsammare och jag tycker inte skärpan håller like länge som för Granbergs klyvkedja.

3/8LP kan tyckas vara i klenaste laget men jag har sågat några hundra meter i ekstockar mellan 40-55 cm utan kedjebrott. Känns som ek sliter mer på skärpan än vad sågen sliter på kedjans hållfastheten. Filar helt enkelt ner kedjan innan utmattningsbrott sker.

Har tyvärr inte breddkapaciteten på min rigg i huvudet då den ligger på landstället.


Jag har insett att Granbergs klyvkedja är det som gäller för min del. Att det är en klyvkedja och har en funktion som liknar skipper fast 2 full skär följt av 2 rensnings skär ist för inget skär alls kommer underlätta för sågen.

Att köra Low Pro kanske skulle vara något för mig också. Börjar luta mot att köra på ett 32" svärd just för att vara på den säkrare sidan.
Tack 👍

   TS
Användarvisningsbild

Re: Motorsågar för 30"+ svärd?

Skeans1  
#733705 I want to say on my 72” Granberg mill cut capacity without the dawgs on the saw is 66” with the dawgs it’s in the 64” to 62” range. As far as chain goes I’d be running something in the full comp variety it’ll leave a better finish as well as being faster, a 32” bar isn’t uncommon to see here on a 70cc saw out in the brush here so I’ve ran them personally in the past.

Användarvisningsbild

Re: Motorsågar för 30"+ svärd?

S.Ohlsson  
#733714 Fick sågen idag så här är lite bilder.
1635784075_20211101_164305.jpg

   TS
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).