Öppna kategorin

Roliga minnen vi haft inom skogen

17 inlägg 4744 visningar 3 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Roliga minnen vi haft inom skogen

Vedproducent  
#733539 Startar en tråd här vi kan skriva om alla roliga minnen vi haft/har inom skogen.
Jag har haft massor. Börjar lite mer allmänt om några så får ni bara fylla på med era egna och detta är ingen tävling. Alla minnen kan vara lika fina på sitt sätt.
Ett flertal fina skogsresor, många fina minnen som virkesinköpare, vedproducent och skogsägare.
Inte meningen det här ska bli någon skryttråd. Alla minnen kan vara lika fina så bara att fylla på.



   TS
Elmia
Avatar Fallback

Re: Roliga minnen vi haft inom skogen

isteskog  
#733541 Hamnar nog nästan under fadäser detta minne.... 😀 Det var när jag jobbade åt Korsnäs-Marma. Brorsan var också med på somrarna och röjde och planterade. Vi var på ett stort hygge och hyggesrensade. Brorsan var uppe i några halvhällar och röjde och jag var en bit därifrån. Fick höra att röjsågen hans gick på tomgång men såg honom inte. Undrade vart han tagit vägen då jag fick höra vår förman skratta, letade mig dit och fick se brorsan som hade halkat ner för hällan och snott om i selen så han hade klingan vid ansiktet och motorn vid fötterna. Han satt så fastlåst i selen så vi måste hjälpa han lös. Tur iaf att inte klingan roterade för då hade han nog varit näslös .... Jag tyckte det var roligt, men inte brorsan ..... 😉

Användarvisningsbild

Re: Roliga minnen vi haft inom skogen

Järnoxen  
#733550 Jag får väl berätta om den gången jag var ute och vandrade med några bekanta varav den ena är en stadsbo som inte riktigt är van vid att vara ute i skog och mark. Vi diskuterade hur man skulle agera när man stöter på vilt i skogen medans vi gick genom ett område med mycket björksly. Jag höll på att säga "Man ska vara beredd på att rådjur ligger och trycker tills man kommer tillräckligt nära och sen..." nu rusar ett rådjur upp ur björkslyn tio meter framför oss och jag kan utan avbrott avsluta meningen "... gör de sådär." min bekanta trodde då att det var något jag hade planerat och blev sur för att jag inte varnade honom, vilket var precis vad jag höll på med =))

Användarvisningsbild

Re: Roliga minnen vi haft inom skogen

machonisti  
#733597
isteskog skrev:Hamnar nog nästan under fadäser detta minne.... 😀 Det var när jag jobbade åt Korsnäs-Marma. Brorsan var också med på somrarna och röjde och planterade. Vi var på ett stort hygge och hyggesrensade. Brorsan var uppe i några halvhällar och röjde och jag var en bit därifrån. Fick höra att röjsågen hans gick på tomgång men såg honom inte. Undrade vart han tagit vägen då jag fick höra vår förman skratta, letade mig dit och fick se brorsan som hade halkat ner för hällan och snott om i selen så han hade klingan vid ansiktet och motorn vid fötterna. Han satt så fastlåst i selen så vi måste hjälpa han lös. Tur iaf att inte klingan roterade för då hade han nog varit näslös .... Jag tyckte det var roligt, men inte brorsan ..... 😉

Känner igen mig, det som var så himla roligt som ung känns annorlunda nu.

Avatar Fallback

Re: Roliga minnen vi haft inom skogen

isteskog  
#733600 Ett annat roligt minne var när jag hade skogsvårdsfirma. Jag och mina två gubbar hade fått en plantering långt uppe på ett berg, det var nästan en kilometer från väg. Jag hade lovat dom att få upp planten på morron innan de skulle börja och de hade roligt att jag skulle få kånka mig trött innan planten kom upp till hygget. Funderade ett tag och gick där och kollade... Det fanns en gammal basväg upp till hygget. Tog sen Subarun (gamla flaktypen) och kopplade släpvagnen bakom. Fick med mig ca 5000 plantor. Fick ta det lugnt och köra över stenarna med hjulen för grensla dom gick inte. Nå, kom nästan fram till hygget och lastade av planten. Släpvagnen fick jag koppla loss och vända för hand för så trångt var det att jag fick hålla på länge innan jag fick bilen vänd. På morgonen var det två plantörer som knappt trodde mig när jag berättade att jag kört dit upp, men bevisen syntes ju på bilspåren. Snopna vart de iaf!! Den där Subarun var den bästa skogsbil jag någonsin haft. Synd att de inte fortsatte tillverka dessa. 😎

Användarvisningsbild

Re: Roliga minnen vi haft inom skogen

machonisti  
#733601 Dom bilarna har skapat många historier under storhetstiden.

Avatar Fallback

Re: Roliga minnen vi haft inom skogen

D Brown  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#733611 En gång när jag högg längs en länsväg så stannade en bil bakom traktorn (bara det??) ur bilen kom en rätt "välvuxen" äldre kvinna i sommarskir klänning.
Hon går mot mig och spanar höger och vänster, jag tänkte blomplockerska.
Så när hon var precis så nära att jag skulle till att hälsa så tvärvänder hon på fläcken, böjer sig framåt, kastar upp klänningen på ryggen och drar ner trosorna och pissar en grov pisstråle mot mig som glittrade i solskenet 😲
Jag inser då att tanten antingen var prevers eller inte såg mig för att jag stod i skugga.
Urinstrålen avtog och det avslutades med att hela stora bakdelen skakades några gånger.
Trosor upp och klänning ner.
Tankarna rusade, jag kände mig änna pervers som utan att ge mig till känna stod och glodde på den udda situationen som utspelades.
Kände att här gällde det att agera snabbt, mest för min egen skull.
Jag tog ett steg framåt så solen sken på mig också och sade glatt:
-Du var inte blyg du! 😁
Tanten vände sig förskräckt om och såg ut som att hon just fått syn på fan själv, varpå hon sprang tillbaka till bilen så fort tantbenen bar.
T.o.m ett litet *skweeep* om däcken på hennes Fiesta hördes.
Jag stod där, helt konfunderad över hur mycket udda och oväntat som kunde hända på bara någon minut.
Några dagar senare satt jag och åt med en professionell skogshuggaare, jag förklarade vad som hänt och undrade om detta är vanligt.
Han bara tittade på mig och sa:
-Nej det har aldrig hänt mig, och räkna inte med att det kommer hända igen för dig heller!

Användarvisningsbild

Re: Roliga minnen vi haft inom skogen

anersimyra  
#733670
1635707859_d9637946-e967-4f58-8f74-7d79b83e7ae3.jpeg
En rätt skojig händelse var, eller rättare sagt uppstod efter att vi gömt en utvald del av denna skulptur. Vi vågade inte lämna skulpturen intakt då området är välbesökt av allmänheten och dessutom var den tämligen humorbefriade jägmästaren på väg ut till oss. Vi sågade helt sonika av den mer ” ädla ” delen av skulpturen och slängde den i riset. Bäst vi sitter där och väntar in jägmästarn så kommer kamratens jycke sättandes med träbiten i käften och far iväg längs med stigen varifrån jägmästarn väntades. Vi illvrålade på jycken att stanna men den for glatt vidare mot en grupp besökare längre bort utefter stigen. Men till vår stora lättnad kom jycken strax åter med sitt byte som den villigt släppte ner framför sin matte..😅
Ps: någonstans har jag en bild på jycken när den kommer sättande i full galopp med sitt byte..😁

Användarvisningsbild

Re: Roliga minnen vi haft inom skogen

totte  
#733673 🤣 🤣 🤣

Avatar Fallback

Re: Roliga minnen vi haft inom skogen

isteskog  
#733776 Bidrar med ett till då! Detta hände i början på 80- talet. Jag var ut och tränade en fredagsförmiddag för vi brukade ha fackkurs på eftermiddagen (skogs). Då kom jag fram till en huggning som en i byn höll på med. Han hade fällt fast ganska rejält och hållt på att försöka vrida ner trädet utan framgång. Jag insåg att enda sättet var att baxa det bakåt, så jag tog en grov slana och gjorde det. Nästa fredag frågade jag hur det hade gått med fastfällningen (vi samåkte till fackkursen) Då tittade han på mig och sa.- Jaså, det var du din rackare som varit där och tagit ner trädet. Jag kunde ju inte göra annat än att hålla med och skratta ..... 🤣

Användarvisningsbild

Re: Roliga minnen vi haft inom skogen

anersimyra  
#734275
1636227891_3dd57eb9-d985-491c-9245-613f213599aa.jpeg
. Och här har vi då jycken med sitt fynd..😅
totte skrev:🤣 🤣 🤣

Användarvisningsbild

Re: Roliga minnen vi haft inom skogen

totte  
#734282 Kanske är en sån där pitt-bull? 😎

Avatar Fallback

Re: Roliga minnen vi haft inom skogen

isteskog  
#734286 Klockrent, Totte!! 😀

Användarvisningsbild

Re: Roliga minnen vi haft inom skogen

JensSkoog  
#734305 Hade skolungar i skogen i veckan som var, och med dom följde en trevlig, ung lärarinde.
Jag ansvarade för ungarnas sågning och klyvning, och med blicket på dom, drog jag
mig lite bakåt eftersom jag kände att förra dagens kål gärna ville saluttera lite. Kändes
gott när det brakade bak där, men när jag vände mig om, stod lärarindan en meter undan :oops: :oops:
Rodnade och ursäktade mig så hemskt, men hon log och yttrade som så: "Du har en lång
väg att gå innan du slår min far i den där aktiviteten!" :lol: :lol:

Användarvisningsbild

Re: Roliga minnen vi haft inom skogen

anersimyra  
#734319
JensSkoog skrev:Hade skolungar i skogen i veckan som var, och med dom följde en trevlig, ung lärarinde.
Jag ansvarade för ungarnas sågning och klyvning, och med blicket på dom, drog jag
mig lite bakåt eftersom jag kände att förra dagens kål gärna ville saluttera lite. Kändes
gott när det brakade bak där, men när jag vände mig om, stod lärarindan en meter undan :oops: :oops:
Rodnade och ursäktade mig så hemskt, men hon log och yttrade som så: "Du har en lång
väg att gå innan du slår min far i den där aktiviteten!" :lol: :lol:

😅😅😅

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).