Verkstan

Bilder på haveri.

2233 inlägg 583066 visningar 111 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Bilder på haveri.

hlb  
#733566 Med de vikterna, hjälper det inte att vara superman. Vi är alla tacksamma över att det gick bra. Tur ska man ha, eller var det din skyddsängel???

Enskede Hydraul, reservdelar till skogsmaskiner
Avatar Fallback

Re: Bilder på haveri.

gnisten83  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#733573 Huamej, hur illa de kunde gått 😱

Användarvisningsbild

Re: Bilder på haveri.

Erre  
#733574
gnisten83 skrev:Huamej, hur illa de kunde gått 😱

När det går åt helvete så går det fort.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Bilder på haveri.

JensSkoog  
#733578 Usch - det där var när på en katastrof. :-ss
Bra du var snartänkt och bärgade dig. :ymhug:

Och nästa gång du lastar åt svärfar eller andra i en
backe, kommer du dig undan innan de startar upp. :wink:

Användarvisningsbild

Re: Bilder på haveri.

Erre  
#733579
JensSkoog skrev:Usch - det där var när på en katastrof. :-ss
Bra du var snartänkt och bärgade dig. :ymhug:

Och nästa gång du lastar åt svärfar eller andra i en
backe, kommer du dig undan innan de startar upp. :wink:

Ska ha motvikten bak på grävmaskinen mot dumpern när den ska åka nästa gång

   TS
Användarvisningsbild

Re: Bilder på haveri.

ananders  
#733581
Erre skrev:Hade en dumper på besök i min hytt idag.
1635616335_dsc_1351.jpg

1635616340_dsc_1353.jpg

Hade lastat klart svärfar.
Han lägger i växel å släpper handbromsen som vanligt. Nu hade lådan kommit i något mellan läge så han när han gasar så frirullar han rätt emot mig.
Första tanken hos mig var att svänga. Men sen så körde jag ner skopan i lasset å fick stopp på dumpern. Tyvärr så hade vänstra flaksidan redan gått igenom rutan. Men jag klarade mig och allt på grävmaskinen förutom just rutan. Så en seger iallafall.


Grävmaskinisten på jobbet hade en liknande upplevelse för en dryg månad sedan. Han skulle lasta en sten som var på gränsen vad maskinen klarar på min dumpervagn. Liksom i Erres fall så lutade marken mot grävmaskinen och när föraren väl släpper stenen rullar den bakom hjulaxlarna vilket gör att vagnen reser sig och stenen får ytterligare momentum och bokstavligen väger på den låga baklämmen. Som tur var så så trillar den tillbaka på flaket annars hade den hamnat i hytten på grävmaskinen.

Avatar Fallback

Re: Bilder på haveri.

Amatörhuggare 62  
#733591 Fy Sjutton Erre.
Tur hade du.
Du får nog tacka,någon högre makt.

Användarvisningsbild

Re: Bilder på haveri.

machonisti  
#733592 Håller med övriga.
Inte alla som reagerar alls vid fara.

Användarvisningsbild

Re: Bilder på haveri.

totte  
#733628 Hu då, det var ett otäckt tillbud! Jädrans bra att det inte gick värre. Minns sen jag körde dumper att erfarna grävmaskinister brukade hålla skopan still bakom framstammen på flaket tills man börjat rulla åt rätt håll.

Användarvisningsbild

Re: Bilder på haveri.

0470  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#733639 Jag brukar alltid ha schaktbladet vänt mot fordonet jag lastar på om det är lastning bakifrån. Det funkar bra som självförsvar. Och man har ju blivit påbackad ett antal gånger, både av lastbilar och traktorvagnar även fast man tutat och tippat ur skopan på flaket.

Användarvisningsbild

Re: Bilder på haveri.

Vedmaskin  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#734046 Nu är det på upploppet med lövsamlandet. Tycker det gått väldigt bra i år. Trots några regnavbrott.

Men aldrig får man vara glad. Klipparen slutade driva. Levde på hoppet att remspännaren hade hoppat ur. Kan hända. Men icke.

Hittade den skyldige.


Säsongaren undrade om det dags för o putta. Inte idag sa jag. Vi pratade om detta häromdagen ifall det skulle hända på nåt olämpligt ställe. Så de vet hur man frikopplar hydrostaterna.

Givetvis hade reserven i bilen gått åt. Så det blev en tur o hämta. Tog en till nästa gång också...

Avatar Fallback

Re: Bilder på haveri.

superdave  
#734323 Inte den billigaste men väl en av dom billigaste vinscharna från kina fick släpa stock när den slutade driva trots att motorn gick. Skruvade isär och kunde konstatera att "frikopplingstrumman" är av aluminium och tänderna har nötts ner.

Det sitter en knopp på den återfjädrande axeln för frikopplingen som man drar i för att frigöra kabeltrumman från planetväxeln och när den skruvas i bott vid montering dras metallkuggen ut ur "frikopplingstrumman", som är av aluminium....

Resultatet är att 3 mm av 7 inte nyttjas. Får se vad leverantören säger om det där, om man får en ny vinsch eller om man är satt att fixa det själv.

Vilka lösningar skulle man kunna ta till för att foga samman det lilla drevet på trumman med dom strippade kuggarna mer permanent? Svetsa med migen är väl inget alternativ?

Avatar Fallback

Re: Bilder på haveri.

gnisten83  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#734330 Tja hur gammalt är den tro?
Reservdelar finns väl inte?

Avatar Fallback

Re: Bilder på haveri.

superdave  
#734333 @gnisten83 jag köpte den i augusti så den har inte gått många minuter, jag får se vad dom säger om reservdelar men jag gissar på att det blir svårt trots att det är en dussinvinsch, eller kanske på grund av. Jag skulle gissa på att dom kommer hävda handhavandefel men vi får se

Avatar Fallback

Re: Bilder på haveri.

gnisten83  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#734336 Du menar typ att du kört den utan att kopplat in frikopplingen rätt typ 😤

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).