Skogsmaskiner (stora skogsmaskiner)

John Deere E-series

83 inlägg 34901 visningar 11 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: John Deere E-series

Kenneth  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#73237 Att ni orkar............. :roll:

Olofsfors skogsmaskinsband
Avatar Fallback

Re: John Deere E-series

mrme  
#73241
Kenneth skrev:Att ni orkar............. :roll:


Har ju inget annat för oss :lol: de här är ju skitkul

Användarvisningsbild

Re: John Deere E-series

skogsjan695xl  
#73246 Då vill jag tillägga att dasa inte har några spakar, utan det är excidor som bygger spakarna, men de säljs via dasa. Är ej säker nu på hur det är med de med knappar i spakarna. Rottne har väll även nu börjat med samma paletter som eco log.

Men åter till ämnet, jag har prövat john deere några gånger, men kommer inte riktigt överens med deras automatik, valmet tycker jag har klockren automatik.

Användarvisningsbild

Re: John Deere E-series

masterchief  
#73254 Rottnes vänsterspak och palett... 8)
Den som sitter i skördaren har dock symboler plus siffror på paletten.
På högerpaletten har du längdförval plus lite annat, men du är aldrig nede och pillar på paletterna...

Avatar Fallback

Re: John Deere E-series

Jesper  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#73276
Simba skrev:Deere har ju ett "omvänt dödmansgrepp" dvs automatiken pausar om man kör "grip stäng" :!:
Kör man med högsta autokapnivå får man vila fingrarna under upparbetning,behöver man stoppa matningen för att tex sortera virket är det bara att köra "grip stäng" och när man lossar vippan så rusar han iväg igen.
Datorstrul på en Timbermatic :?:
Och Valmet har ju inte alls haft nå problem med .4 datorerna lr :roll:



Är det bara jag som är förvånad över att man överhuvudtaget får ha ett "omvänt dödmansgrepp"? :?:

Med tanke på hur säkert allt annat inom automation byggs nu tycker jag det är mycket konstigt att Deere bygger så...Tänk bara om vippan kortsluts just när du har fällt ett träd och matar mot dig?
Tänk bara på alla vedklyvar med tvåhandsfattning osv.

Avatar Fallback

Re: John Deere E-series

Simba  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#73282 Lite spänning i tillvaron behöver man väl :lol:
Nä,är bara att dutta till ex en mataknapp så stannar han tvärt,men det fina med att använda "grip stäng" är att han stannar mjukt och när man sen släpper så fortsätter han direkt enl. den prognoslängd som gällde när han stanna 8)
Visst,finns ett autoläge där du måste hålla in knappen hela tiden för att han ska mata,ifall man är osäker

Användarvisningsbild

Re: John Deere E-series

Engstrand  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#73303 Tycker åxå det är suveränt att köra med gripstäng när man håller igen matningen mellan högarna o så..

Avatar Fallback

Re: John Deere E-series

ÖSA4ever  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#73316 Kul att läsa om denna pajkastning!Jag tänker då inte välja maskinmärke efter vad det sitter för paletter i dom.Så mycket skiljer det väl endå inte.Tackavetja sexspak och pedaler på golvet :lol:

Avatar Fallback

Re: John Deere E-series

ume  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#73325 Tänk om nån tillverkare kunde komma på den briljanta iden att bygga in några olika automatik alternativ i apt. datorn de vore ju mumma! Ops! de finns ju redan..Dasa, kanske inte vore fel som standard dator i alla skogsmaskiner, snacka om perfekt..det enda som saknas är väl dömansgrepp ala valmet.

Förresten ang tidigare inlägg, nu när man lugnat ner sig: Nån som vet nåt botemedel mot 10min starttid för timbermaticen?
Har inga passiva objekt, få avslutade och nygjord diskdefrag av c:

Användarvisningsbild

Re: John Deere E-series

Engstrand  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#73328 Byt till senaste versionen av datorn så är du en bra bit på vägen.

Avatar Fallback

Re: John Deere E-series

Simba  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#73331
ume skrev:Tänk om nån tillverkare kunde komma på den briljanta iden att bygga in några olika automatik alternativ i apt. datorn de vore ju mumma! Ops! de finns ju redan..Dasa, kanske inte vore fel som standard dator i alla skogsmaskiner, snacka om perfekt..det enda som saknas är väl dömansgrepp ala valmet.

Förresten ang tidigare inlägg, nu när man lugnat ner sig: Nån som vet nåt botemedel mot 10min starttid för timbermaticen?
Har inga passiva objekt, få avslutade och nygjord diskdefrag av c:



På vilket sätt startar du :?:
Anv. du "autostarten" eller låter du datorn först starta och sen starta Timbermaticen från skrivbordet :?:
Autostarten kan ställa till problem så våran instruktör ville vi skulle undvika den 8)

Avatar Fallback

Re: John Deere E-series

Sludent  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#73348 10 minuter!?!? Är igång på under 5 minuter (tar inte ens det), då har jag startat skift, navin har öppnat kartan och första träden är i aggregatet.

Avatar Fallback

Re: John Deere E-series

ume  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#73349 vi startar timbermatic från skrivbordet.
japp tio minuter INNAN jag kan starta skift å navi..

Användarvisningsbild

Re: John Deere E-series

skogsjan695xl  
#73350
ume skrev:vi startar timbermatic från skrivbordet.
japp tio minuter INNAN jag kan starta skift å navi..


Så gör vi också på 810an, det tar ju evigheter tycker jag innan TMC har laddat klart, man bör ju inte starta skift innan den har laddat klart, är ju inte hundra säkert att kran inställningarna hänger med.
Är ju inte helt ovanligt TMC tappar minnet heller har jag hört.

Avatar Fallback

Re: John Deere E-series

Sludent  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#73351 Då får ni trimma dem lite. Vilken dator har ni?
Ska testa på dem gamle maskinen imorgon, kanske tar längre tid på den.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).