550 skrev:Det kanske är tillåtet med stenkista om det bara är för ett pannrum? Görs det skillnad i kraven om man har tappvarmvatten eller bara kallvatten?
Skulle man lägga in avlopp i maskinhallen så är det väl krav på oljeavskiljare. Sånt blir alltför dyrt och komplicerat. Vattenslang ute går att dra från pannrummet om man ska tvätta något utanför maskinhallen.
Får man bygga en stålskorsten utan stege? Läste någonstans att det kanske behövdes tillträde för brandskyddskontroll osv. Någon som vet?
550 skrev:Brukar de inte gå ner med kamera i skorstenen vid brandskyddskontrollen? Kanske går det att göra i samma lucka som man sotar? Eller behövs det inte filmas i en typgodkänd stålskorsten? Tanken är att man inte ska behöva hyra lift var 3e år eller liknande 🙃
Hur stor är din oljeavskiljare då, har du någon skiss att visa? Tyckte det såg ganska jobbigt ut med besiktningar och tömningar (det brukar kommunen ta bra betalt för). Tror inte att det är motiverat i min maskinhall. Visst, miljömässigt är det säkert bättre att tvätta inomhus med oljeavskiljare än att stå utanför...
I pannrummet blir ju ingen olja eller liknande så där borde stenkista vara funktionellt, frågan är snarare om man får godkänt från kommunen.
550 skrev:Brukar de inte gå ner med kamera i skorstenen vid brandskyddskontrollen? Kanske går det att göra i samma lucka som man sotar? Eller behövs det inte filmas i en typgodkänd stålskorsten? Tanken är att man inte ska behöva hyra lift var 3e år eller liknande 🙃
Hur stor är din oljeavskiljare då, har du någon skiss att visa? Tyckte det såg ganska jobbigt ut med besiktningar och tömningar (det brukar kommunen ta bra betalt för). Tror inte att det är motiverat i min maskinhall. Visst, miljömässigt är det säkert bättre att tvätta inomhus med oljeavskiljare än att stå utanför...
I pannrummet blir ju ingen olja eller liknande så där borde stenkista vara funktionellt, frågan är snarare om man får godkänt från kommunen.
fendt311 skrev:Är det mig du frågar om olje avskiljare? Hur stor den var? Den jag gjorde var på ca1 m3. Det var en 1000×600 cementring med fast botten. Med en110mm ingång. Borrade upp ett till 110mm hål med Hilti coromant hålborrning. Sedan en 1000×600mm cona. Svetsade på 16mm armering på servicen. Målade service locket rött. Med texten olje avskiljare. Det jag inte visste då. Var att man kan göra den i pvc. Blir så mycket billigare och lättare. För gör det själv.
Nyborg skrev:550 skrev:Brukar de inte gå ner med kamera i skorstenen vid brandskyddskontrollen? Kanske går det att göra i samma lucka som man sotar? Eller behövs det inte filmas i en typgodkänd stålskorsten? Tanken är att man inte ska behöva hyra lift var 3e år eller liknande 🙃
Kameran är ju ett verktyg för att konstatera att skorstenen ser bra ut ur brandskyddssynpunkt. Ovan tak finns det rimligtvis inga brännbara byggnadsdelar. Om skorstenen är typgodkänd eller inte har inte med den okulära kontrollen att göra. Det kan hända saker oavsett.