Öppna kategorin

Timpenning, pris hektar m.m för er som hugger

18 inlägg 6507 visningar 7 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Timpenning, pris hektar m.m för er som hugger

Ångan  
#733307 Hej!
Helt ny på forumet. Har precis tagit motorsågskort A,B & F och är i startgroparna med att starta eget.
Sambon har ett AB sedan innan som jag också kommer gå in i efter vi har lagt till i verksamhetsbeskrivningen lite.
Tanken är att jag ska fälla gårdsträd och hugga/röja åt markägare vid sidan om brandmannayrket på mina lediga dagar.

Vad är skäligt att ta per timma? Eller utgår man från antalet träd när man fäller ex enstaka gårdsträd?

Ni som gör detta, hur gör ni? Vilka fallgropar ska jag undvika? Ni får gärna komma med synpunkter på försäkringar, vilken motorsåg ni rekommenderar (är inne på en Husqvarna 550 XPG II) och övrig utrustning. Tacksam för tips och råd!

/Max



   TS
Elmia
Användarvisningsbild

Re: Timpenning, pris hektar m.m för er som hugger

Arvid0  
#733311 Jag har inte jobbat som huggare men som egen i andra branscher. Vänd på det. Räkna vad det skulle kosta om du jobbade med det heltid. En månad räkna med -allt- bil försäkring lön kontorsjobb mm mm. Sedan hur många effektiva timmar du skulle jobba per månad, dvs de som ger inkomst. Dela kostnaden med antalet timmar. Lägg på önskad vinst/omkostnad cirka 15% eller vad du vill.

Då bör du ha fått fram en timpeng. Tycker du själv den är rimlig? Jämför med andra, vad tar dom? Måste du ändra i kalkylen för att kunna gå runt? Eller har du jättemycket över, kanske har du missat något. Sedan brukar de flesta kunderna vilja ha fast pris så då får du fundera ut hur lång tid du tror jobbet tar. Dvs hur lång tid tar jobbet från att kunna jobba med annat. Allt ska in + en felmarginal. Tar du i för mycket väljer kunden kanske någon annan, räknar du fel åt andra hållet finns risken att du jobbar gratis.

Avatar Fallback

Re: Timpenning, pris hektar m.m för er som hugger

jannee  
#733318 Är du duktig/effektiv kan du nog räkna med 400 kr/tim + moms.
Just skogsarbete och liknande är dåligt betalda, vet inte varför men så är det.
Milersättning ingår ej men räkna inte med att få någon körtidsersättning.

Användarvisningsbild

Re: Timpenning, pris hektar m.m för er som hugger

anersimyra  
#733322 Köp inte någon stor dyr pickup till att börja med då månadskostnaden för en sådan börjar närma sig smått astronomiska mått. Siktar du på en månadslön på runt 20.000 netto så är en timpenning på 450:- + moms rimligt att ta ut. För att inte riskera att få jobba gratis så rata de kunder som inte är beredda att betala för restiden. Jag själv slutade i dag med omedelbar verkan efter fyra års arbete hos en entreprenör som i eftermiddags meddelade att alla inhyrda entreprenörer från och med i morgon inte skulle få betalt för restiden. De bet sig dock själva duktigt i svansen då ett av avtalen som i dagarna fick ett tillskott på två miljoner kräver min personliga närvaro enligt upphandlingen..😅 och nu är det för sent då jag omgående bytte till annan entreprenör tillsammans med övriga entreprenörer..💪🙂

Avatar Fallback

Re: Timpenning, pris hektar m.m för er som hugger

can  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#733324 Pizzabil som er i orden er billig i drift, Opel combo eksempelvis.

Användarvisningsbild

Re: Timpenning, pris hektar m.m för er som hugger

Arvid0  
#733325 Nu är väl bil inte det första att tänka på om man ska ha det som bisyssla. Takbox och milersättning tills pengarna börjar rulla in. Lön bör du ju inte heller behöva lyfta men du ska ju ändå ta betalt så du får in ett startkapital.

Avatar Fallback

Re: Timpenning, pris hektar m.m för er som hugger

nilsszzon  
#733328 jag tolkar det som att du fått dina kurser via räddningstjänsten, dvs du har inte kört mkt såg tidigare.
ett tips är att vara försiktig med gårdsträd! det krävs erfarenhet för att fälla träd nära byggnader osv och avgöra murkna , vridna , hur grenar i kronan osv ligger.
det är inte "bara att såga" men i övrigt skulle jag råda dig att sätta fast pris på de olika objekten. så kan du se efterhand hur du ligger och om det lönar sig.
rent krasst tror jag du har svårt att utföra arbete åt privata skogsägare då de i regel är ganska kunniga och där finns inte utrymme för eventuell "oerfarenhet"

Avatar Fallback

Re: Timpenning, pris hektar m.m för er som hugger

jannee  
#733329 Myran bor i Stockholm och där är det en helt annan prisbild.
Här nere i söder ligger priserna i stället runt 350/370 kr/tim
Restidsersättning förekommer ej.
Finns "några" arborister som mer eller mindre ständigt annonserar efter jobb, bjuder på 10 trisslotter om de får fälla ett träd - men ändå dåligt med jobb.
M.a.o. inte så lite avgörande är var du hör hemma när det gäller prissättning.
Men är du kunnig och inte byxis för att ta svåra jobb kan du självfallet ta betalt, har hört pris på 10 tkr för att fälla och borttransportera en gårdsek i ett villaområde.
I.o.f.s. ska detta visst ändå varit "billigt"

Användarvisningsbild

Re: Timpenning, pris hektar m.m för er som hugger

anersimyra  
#733332 Får man en stor ” gårdsek ” fälld och bortkörd för 10.000:- så är det sannolikt av någon som räknat bort sig riktigt ordentligt..🤑🤑🤑 En kamrat fällde i mitten på nittiotalet en stor ek av vilken han sågade upp plank på platsen vilka han senare sålde för drygt 10.000. Själva fällningen debiterade han med 25.000:- inklusive moms vilket kunden villigt betalade då den konkurrerande entreprenören angett ett pris på mellan 90-110.000:- för fällning och borttransport..🤑🤑🤑🤑🤑

Användarvisningsbild

Re: Timpenning, pris hektar m.m för er som hugger

Sunilorblede  
#733334 Hej,
Blev mycket text inser jag men här är mina erfarenheter:

Skogen och skogsägare är helt annan värld än tomter och stugägare. Även jag har detta som sidosyssla bredvid annat jobb och för bästa timpeng är det den senare kategorin som är värd att prioritera. Eftersom jag kommer från skogssidan började jag på tomterna med att ta timpengen från skogen men insåg snabbt hur extremt billigt det blev jämfört med trädfällarfirmorna och nu har jag flera gånger flyttat prissättningen och mer än dubblat den mot för de 370-400kr/tim man kan få i skogen.

De flesta jobb jag gör förutsätter möjlighet att köra ihop virke/ris och till detta har jag tillgång till en minimaster 630 med transportmöjlighet efter personbil. Mycket bra ekipage men kanske stor investering att göra direkt. Kanske komma i lag med någon som har skotningsmöjligheter? Min erfarenhet är att de flesta jobb (förutom de som vill ha bort 1-2 träd) kräver att minst virket ska bort.

Alla objekt har ju olika förutsättningar gällande hur mycket som ska göras (bara fälla, ta bort virke, ta bort ris och virke osv.) och min erfarenhet är att kunden mest bara vill veta ungefär vad totalkostnad på sista raden blir och det är oftast så jag presenterar det, ibland ett pris/träd har väl hänt. Denna modell bygger ju dock på att ha en erfarenhet av hur länge ett visst jobb kan tänkas ta och det får man ju med tiden så i början kanske bäst att köra rakt på timme om du inte känner att du kan bedöma tidsåtgången efter att ha sett ett objekt.

Jag är van huggare från skogen och rätt effektiv när det gäller fällning och kvistning mm och är dessutom en person som gillar att jobba på när jag väl är på plats, faktiskt ogillar jag att bli avbruten och störd av kund/grannar. Jag har inga problem att hålla mig med en timpenning på som lägst 900 kr/tim från det att jag lämnar hemmet tills dess att jag kommer tillbaka när jag är på tomter och hugger. Då är min känsla fortfarande att jag oftast ligger en bit under de offerter mer renodlade och marknadsförda trädfällarfirmor lämnat till de kunder jag är hos och kör.

Som exempel från så sent som idag så slängde jag såg och utrustning i bilen på morgonen, tog 40 min av lunchen till att åka och fälla, kvista och aptera i ca 1 m bitar två ordinära gårdsbjörkar (ca 25-30 cm) inne i stan. Betalning uppgjord på förhand till 2400kr exkl. moms och en mycket nöjd kund. (Efter rutavdrag betalar kunden 1500kr för detta jobb)

Som ett avslut kring detta med prissättning kan jag delge följande historia från förra månaden som var lite rolig:
En granne till en jag gjort ett jobb hos tidigare hörde av sig och ville ha bort träd på sin stugtomt. Jag kommer ut och tittar och det är ca 40 träd, mestadels tall/gran, av fullvuxen storlek som ska bort. Riset kan jag lämna som det faller och virket får jag ta (detta blev en rimlig leverans att sälja och därmed hade de ett värde). De frågar vad det ungefär kan tänkas kosta och jag säger att med rutavdrag inräknat och virkesvärdet taget i beaktning bör det hamna kring 4-5000 kr att betala i slutändan. Kvinnan tittar då lite märkligt på mig och jag tänkte för mig själv att de kanske tyckte det var dyrt men det första hon sa var "Vi hade räknat på att det skulle kosta 40 000". De var tydliga med att det fick bli dyrare och vi lämnade det med att det absolut skulle gå på under 10 000kr. I slutändan var det mycket röta i granen så det blev lägre virkesvärde då allt blev massaved och de fick betala 8000kr med rutavdrag. Jag la ca 16 timmar med resor på detta projekt och timpengen slutade på ca 1150 kr/tim och de var hur nöjda som helst.

Avatar Fallback

Re: Timpenning, pris hektar m.m för er som hugger

nilsszzon  
#733338 det absolut viktigaste är att vara tydlig mot kunden och säga vad det kostar, hellre att tacka nej till "struliga kunder eller struliga träd" än att ha klump i magen för att man "måste" ta jobbet.

Avatar Fallback

Re: Timpenning, pris hektar m.m för er som hugger

bengt.a  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#733799 En ansvarsförsäkring på några miljoner

Användarvisningsbild

Re: Timpenning, pris hektar m.m för er som hugger

rejser  
#733815 Ska du vara i skog, glöm inte cert, och ska vi vara ärliga, det som behövs mest är ju röjning.
Halland, 350-400 i pris.
Se till att alltid ha mer än en såg.
Du kan såga fast, sågen kan gå sönder, och då stå med ett halvsågat träd är sådär.
en 592 och en 550/560 skulle jag säga är smidigt. (592 för att det är enklare vid större träd att jobba, och tänker du gå på gårdsträd är det enklar med precisionen när man kan jobba smidigt med ett längre svärd och stå på samma ställe).

Och som bengt.a försäkring. Är det t.ex. röta i och det vrider sig när det ramlar och går på ett hus...

Avatar Fallback

Re: Timpenning, pris hektar m.m för er som hugger

Lindveden  
#742335 Slår det inte väldigt mycke på hektar priset om man ska lägga på en timme härodär per dag för bilåkande i en ungskogsröjning exempelvis istället för att speca upp bilersättning utanför själva röjkostnaden?

Avatar Fallback

Re: Timpenning, pris hektar m.m för er som hugger

Skogsola  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#742337 Folk pendlar långt till sina jobb och ingen arbetsgivare / uppdragsgivare har lust att betala extra för det.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).