Motorsåg och handhållet

Motorsågar för 30"+ svärd?

59 inlägg 8622 visningar 8 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Motorsågar för 30"+ svärd?

S.Ohlsson  
#733269 Hej alla motorsågsfantaster.
Jag har 4st Lönnar som jag tänkt såga upp till okantade 2" plankor. Min hobby såg som jag sågar ved och mindre träd med är inte tillräcklig så jag tänkte försöka hitta en ny som jag kan sätta ett 30-32" svärd på.

Nu till min fråga..
Måste jag köpa en 10-15,000kr såg för att sätta ett längre svärd på? Eller kan man köpa en billigare såg och sätta ett längre svärd på om man gör "så här"? När jag kollar på tex Husqvarnas sågar är det bara 592 XPG som rekomenderas med ett svärd på 30"+.
Vad rekomenderar ni som minimum cc för att köra ett längre svärd på ca. 30"?

Jag har kollat in en budget såg (Greencut 75cc) som är riktigt billig:
https://www.amazon.se/gp/aw/d/B01BI2IRWG/ref=ox_sc_act_image_1?smid=ANU9KP01APNAG&psc=1&th=1

Jag vet att det är en skitsåg men om jag köper den med nytt svärd+kedja och tändstift kanske det är värt för att såga 4st Lönnar.

Vad tror ni? Jag vill verkligen såga dem själv men har tänkt om jag ska ringa in ett mobilt sågverk. Dock så har killen som jag vet har ett mobilt sågverk tagit ett litet break nu under höst och vintern..

Alla tankar och förslag är varmt välkomna!

Tack på förhand



   TS
Husqvarna motorsågar
Användarvisningsbild

Re: Motorsågar för 30"+ svärd?

Williamm  
#733290 För 30" svärd är det 90cc+ som gäller.

Antingen en ny eller beg proffs såg eller en kinakopia. Det finns kopior av Stihl ms660 90cc och 880 110cc. Jag tror inte dom går att få tag på i svergie dock.
Den du länkat till är en kinakopia på hva372 men med 62cc motor som jag inte tror skulle orka så långt svärd.

Klyvsågning är det tyngsta arbetet för en såg.

Användarvisningsbild

Re: Motorsågar för 30"+ svärd?

JörgenO  
#733293 Finns det nån kraftig elsåg (med sladd) som kan passa? Det är ju bra vridmoment i elmotorerna om du skall vara hemmavid o såga.

Användarvisningsbild

Re: Motorsågar för 30"+ svärd?

Williamm  
#733294
JörgenO skrev:Finns det nån kraftig elsåg (med sladd) som kan passa? Det är ju bra vridmoment i elmotorerna om du skall vara hemmavid o såga.

De kraftigaste sladsågarna jag sätt har haft 18" Men om man hittar en stark nig är det en bra idé.

Användarvisningsbild

Re: Motorsågar för 30"+ svärd?

JörgenO  
#733295 Jag tittade runt lite också för jag blev nyfiken, du verkar ha rätt William, 18" svärd ser ut att vara max (tittade även på US hemsidor)

Användarvisningsbild

Re: Motorsågar för 30"+ svärd?

Rotvältaren  
#733296
Williamm skrev:För 30" svärd är det 90cc+ som gäller.

Antingen en ny eller beg proffs såg eller en kinakopia. Det finns kopior av Stihl ms660 90cc och 880 110cc. Jag tror inte dom går att få tag på i svergie dock.
Den du länkat till är en kinakopia på hva372 men med 62cc motor som jag inte tror skulle orka så långt svärd.

Klyvsågning är det tyngsta arbetet för en såg.


Nu vet jag inte hur du kommit fram till att sågen är på 62cc men kan hålla med om att en 75-kubikare är i klenaste laget att klyva med.

Användarvisningsbild

Re: Motorsågar för 30"+ svärd?

Williamm  
#733298
Rotvältaren skrev:
Williamm skrev:För 30" svärd är det 90cc+ som gäller.

Antingen en ny eller beg proffs såg eller en kinakopia. Det finns kopior av Stihl ms660 90cc och 880 110cc. Jag tror inte dom går att få tag på i svergie dock.
Den du länkat till är en kinakopia på hva372 men med 62cc motor som jag inte tror skulle orka så långt svärd.

Klyvsågning är det tyngsta arbetet för en såg.


Nu vet jag inte hur du kommit fram till att sågen är på 62cc men kan hålla med om att en 75-kubikare är i klenaste laget att klyva med.

Jag läste fel.. Den är 75,men det är också i klenaste laget som du sa.

Användarvisningsbild

Re: Motorsågar för 30"+ svärd?

anersimyra  
#733300 Den där ” skitsågen ” torde klara av att dra runt en 30” kedja såvida den inte behöver dra runt dessa 30” i fullt ingrepp i en lönn..🙂 kolla annars på tyska ebay där det finns gott om nya Solo ( Dolmar ) 681 på drygt 80cc som lätt klarar det du behöver för att såga plank av lönnen..👍🙂

Användarvisningsbild

Re: Motorsågar för 30"+ svärd?

S.Ohlsson  
#733305
Williamm skrev:För 30" svärd är det 90cc+ som gäller.

Antingen en ny eller beg proffs såg eller en kinakopia. Det finns kopior av Stihl ms660 90cc och 880 110cc. Jag tror inte dom går att få tag på i svergie dock.
Den du länkat till är en kinakopia på hva372 men med 62cc motor som jag inte tror skulle orka så långt svärd.

Klyvsågning är det tyngsta arbetet för en såg.


Har kollat runt efter begagnat men inte hittat många kraftigare sågar som finns i närheten av mig.

JörgenO skrev:Finns det nån kraftig elsåg (med sladd) som kan passa? Det är ju bra vridmoment i elmotorerna om du skall vara hemmavid o såga.


Inte vad jag kan hitta. Det skulle vara Logosols elsågverk isf.

anersimyra skrev:Den där ” skitsågen ” torde klara av att dra runt en 30” kedja såvida den inte behöver dra runt dessa 30” i fullt ingrepp i en lönn..🙂 kolla annars på tyska ebay där det finns gott om nya Solo ( Dolmar ) 681 på drygt 80cc som lätt klarar det du behöver för att såga plank av lönnen..👍🙂


Solo 681 ser jag gå för ca 10.000kr så det är lite för dyrt det med.


Jag tror det får blir Greencut och gå ned till 28" svärd och en klyvkedja så får man hålla tummarna och köra lugnt och försiktigt.

Tack för svaren 👍

   TS
Användarvisningsbild

Re: Motorsågar för 30"+ svärd?

totte  
#733306 75 cc är i underkant men en välbyggd 75 cc såg skulle väl klara några få plankor om man ställer den rätt, låter det ta god tid och är mycket försiktig med matningen. Men risken med en så billig såg är att den inte har kraft i närheten av vad en bra 75-kubikare skall ha. Är den sen byggd med dåliga material är det en avsevärd risk att den klappar ihop ganska snabbt. Det finns inget som frestar en såg så illa som planksågning.

Att köpa en sån för det här ändamålet är att ta en stor chans att ha kastat ett par tusen spänn i sjön.

Användarvisningsbild

Re: Motorsågar för 30"+ svärd?

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#733309 Att ta ut nån som sågar dessa eller ta dem till såg är nog ett mer ekonomiskt alternativ.
Då kan du säkert vara med och få de sågade som du vill, fast till vettigare pris.

Användarvisningsbild

Re: Motorsågar för 30"+ svärd?

S.Ohlsson  
#733316
totte skrev:75 cc är i underkant men en välbyggd 75 cc såg skulle väl klara några få plankor om man ställer den rätt, låter det ta god tid och är mycket försiktig med matningen. Men risken med en så billig såg är att den inte har kraft i närheten av vad en bra 75-kubikare skall ha. Är den sen byggd med dåliga material är det en avsevärd risk att den klappar ihop ganska snabbt. Det finns inget som frestar en såg så illa som planksågning.

Att köpa en sån för det här ändamålet är att ta en stor chans att ha kastat ett par tusen spänn i sjön.


Jag är fullt medveten om att det är en risktagning. Tänker att om den skulle klappa ihop så har jag fortfarande kedja och svärd kvar och sågen kostar 2000kr så om jag lyckas med 1 stock är dom pengarna redan intjänade med råge jämfört med om jag skulle köpa färdigsågade slabs.

Mange skrev:Att ta ut nån som sågar dessa eller ta dem till såg är nog ett mer ekonomiskt alternativ.
Då kan du säkert vara med och få de sågade som du vill, fast till vettigare pris.


Tror du verkligen det? Någon som ska hämta och lämna stockarna på sågen och sedan sågas upp. Fick en känsla att det skulle gå på mer än 4000kr. (Om nu kinasågen skulle hålla hela vägen)

Mobila sågverket jag känner till har tagit ett break nu under höst/vinter och sågverken här har börjat få stora högar med tall/gran som står på kö för att sågas. Undrar om en liten privatperson får tränga sig före i kön.
Har även hört att många sågar inte tar emot stockar som kommer från trädgårdstomter.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Motorsågar för 30"+ svärd?

anersimyra  
#733323 Kolla efter ett tyskt företag där ägaren har nicknamnet blauebiker så hittar du möjligen en 681 för ett lägre pris än 10.000:-..🙂👍

Användarvisningsbild

Re: Motorsågar för 30"+ svärd?

S.Ohlsson  
#733342
anersimyra skrev:Kolla efter ett tyskt företag där ägaren har nicknamnet blauebiker så hittar du möjligen en 681 för ett lägre pris än 10.000:-..🙂👍


Hittade ingen där. Fanns en mindre modell dock.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Motorsågar för 30"+ svärd?

S.Ohlsson  
#733344 Nu har jag beställt en Greencut 75cc.
Nu har en ny fråga uppkommit 🤔
Hur vet jag om sågen har en stor eller liten infästning?
Vore ju jäkla trist att inse att man beställt ett svärd som inte passar när man väl har grejerna och ska montera det.
Bifogar 2 bilder med lite info om sågen/svärdet så kanske någon kunnig kan se vad som passar 😀
1635442568_screenshot_20211028-190224_office.jpg

$matches[2]
Senast redigerad av S.Ohlsson tor 28 okt 2021, 18:36, redigerad totalt 1 gång.

   TS
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).