Verkstan

E10 bensin.

21 inlägg 5829 visningar 4 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: E10 bensin.

anersimyra  
#732971 Det är ju inte så att motorerna på något sätt går sämre på E10. Däremot så blandas vatten lättare in i E10 vilket såklart kan orsaka problem på maskiner som står oanvända en längre tid. Jag minns själv vad som hände med två av mina sågar som jag förvarade utomhus i drygt två veckor med E5 i tanken. Då de inte startade så kontrollerade jag såklart om det fanns något bränsle i tanken, bränsle fanns men dock i ett benkälat tillstånd i båda sågarna vilket tog ett par timmar att tina framför vedkaminen..🥶

Enskede Hydraul, reservdelar till skogsmaskiner
Avatar Fallback

Re: E10 bensin.

Elmhult  
#732994 Hade internet funnits för 80 år sedan hade vi diskuterat vilken havre hästen gick dåligt på. "Nya havren är fan skit och min häst är sjukt seg på morgnarna framför plogen. Ibland stannar den mitt på fältet och är omöjlig att få igång igen."

Användarvisningsbild

Re: E10 bensin.

Erre  
#733016 😂
Ja tänk att det finns diskussion på ett forum.
Konstigt. 😉

   TS
Avatar Fallback

Re: E10 bensin.

jannee  
#733021 Motorerna går utmärkt på sprit, i min ungdom blandade vi i etanol och ricinolja.
"Tror" att E 10 har högre oktanvärde än vanlig 98 oktanig, vilket i sin tur gör att du borde kunna justera tändning något.
Å andra sidan vet vi väl alla att sprit löser, i alla fall tungan hos en del :lol:

Avatar Fallback

Re: E10 bensin.

tallen100  
#733024
Elmhult skrev:Hade internet funnits för 80 år sedan hade vi diskuterat vilken havre hästen gick dåligt på. "Nya havren är fan skit och min häst är sjukt seg på morgnarna framför plogen. Ibland stannar den mitt på fältet och är omöjlig att få igång igen."

Så gamla är vi väl inte 😀

Avatar Fallback

Re: E10 bensin.

norrskog  
#733049 Ingos soppa funkar inte på snöskotrar i Norrland.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).