Skogsnyheter

Skogsforum Podcast - Skogsfredag

809 inlägg 233908 visningar 84 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Skogsforum Podcast - Skogsfredag

Fredrik Reuter  
#728819 Nu finns avsnitt 80 ute!

Idag pratar vi om vitt och brett med viss fokus på olja, träskivor, omvälvande tider i skogen just nu och mycket med.

Lyssna direkt:

https://skogsforum-podcast.simplecast.c ... -traskivor

Trådar vi diskuterar idag:

Oljebolag tar betalt för skogsgödsling?

Varför går rutorna sönder på skogsmaskiner?

Husqvarna stämmer Briggs & Stratton

Större oljeutsläpp utanför Metsäs massabruk i Husum

   TS
Elmia
Användarvisningsbild

Re: Skogsforum Podcast - Skogsfredag

Ove Lindberg  
#728944 Hur öppnar jag avsnitt 80?

Användarvisningsbild

Re: Skogsforum Podcast - Skogsfredag

Fredrik Reuter  
#728945 Se där jag missade länken. Ber om ursäkt för detta.

https://skogsforum-podcast.simplecast.c ... -traskivor

   TS
Användarvisningsbild

Re: Skogsforum Podcast - Skogsfredag

Ove Lindberg  
#728965 Va bra

Användarvisningsbild

Re: Skogsforum Podcast - Skogsfredag

Fredrik Reuter  
#729883 Nu finns poddavsnitt 81 ute!

Podd 81 är ett unikt avsnitt då det är första gången vi poddar i regn (i alla fall Fredrik). Det har i princip inte hänt tidigare vilket känns skapligt unikt. Ursäkta ev extra vind- och/eller regnljud.

Vi pratar idag om granbarkborrar och att det verkar som att de tog 5 miljoner kubikmeter granskog under 2021. Det blir också en hel del snack om Vetenskapens värld och "Slaget om skogen".

Lyssna direkt här: https://skogsforum-podcast.simplecast.c ... engar-styr

Trådar vi pratar om idag:

SVT använder Skogsstyrelsens scenarier felaktigt, eller?

Idag startar Essity sin tillverkning av toapapper från halm

Skärpt skogsskyddslag klubbas i Finland

Skogsbruk 2.0 — tiderna förändras

https://iskogen.se/debatt/slaget-om-skogen/

   TS
Användarvisningsbild

Re: Skogsforum Podcast - Skogsfredag

Fredrik Reuter  
#730848 Nytt avsnitt ute nu, direkt från älgpasset! I avsnitt 82 pratar vi givetvis älgjakten men också den nya statistiken från Skogsstyrelsen om att privata skogsägare blir allt färre, äldre och den samlade areal privat skogsmark minskar i omfattning. Givetvis pratar vi också om snacket efter SVTs serie "Slaget om skogen" där de tre sista avsnitten släpptes i början av veckan.

Lyssna direkt: https://skogsforum-podcast.simplecast.c ... al-i-lagen

Trådar vi berör idag:

Älgjakten 2021

search.php?keywords=slagetomskogen

   TS
Användarvisningsbild

Re: Skogsforum Podcast - Skogsfredag

Fredrik Reuter  
#731802 Avsnitt 83 är ute nu!

Idag pratar vi om den minst sagt händelserika veckan i skogen och då speciellt raderade mail från en generaldirektör, kartellmisstankar, violer och sodapannor.

Lyssna direkt: https://skogsforum-podcast.simplecast.c ... sodapannor

Beröringspunkter i dagens podd:

GD för Skogsstyrelsen raderade mail från lobbyist

Även Södra är nu föremål för kartellgranskning

Värdet av förädlingen hos skogsindustrin sjunker

EU gör kartellräd mot massatillverkare

Mäthaveri? - VIOL3 ytterligare försenat och ännu dyrare

   TS
Användarvisningsbild

Re: Skogsforum Podcast - Skogsfredag

Fredrik Reuter  
#732660 Avsnitt 84 finns ute nu (länk nedan). Idag pratar vi om sorkdödarn, höstfärger, test av bandsåg och hutlösa vinster under 2021 för skogsindustrin.

Lyssna direkt: https://skogsforum-podcast.simplecast.c ... eget-virke

Trådar vi pratar om idag:

Skogsforum Testar: Bandsåg HD36 från Norwood

Skogsforums lövskogsprojekt

Södra chockar Q3 2021 - bästa resultatet någonsin

Ledamot i KSLA bad Generaldirektören om privat email

   TS
Avatar Fallback

Re: Skogsforum Podcast - Skogsfredag

Robur Clivus  
#732981 I senaste podden efterlyste ni tips på intressanta intervjupersoner för att utveckla konceptet och inte fastna i samma loop. Min personliga åsikt är att jag uppskattar ert nuvarande koncept med skogsfredag, 30 minuters avsnitt, där ni två diskuterar vitt och brett aktuella ämnen. När ni börjar ta in intervjupersoner tycker jag att ni ska köra dessa som egna fristående avsnitt (Ni blir inte lika beroende av att producera dessa veckovis), begränsa er absolut inte till en viss tid på avsnitten, känner ni att det är en intressant intervju får den gärna vara 3 timmar, det är just denna aspekt som jag tycker gör "pod" så givande och bra koncept. Jag hade uppskattat att ni försöker fullt ut, ikläda er rollen som privata skogsägare i mindset när ni genomför intervjun, ställ vassa frågor utifrån detta och "bry er inte om ev. missade reklampengar fallgropen", ni har tillräckligt starkt community med alla medlemmar i ryggen så jag är inte intresserad av en förtäckt mysig reklam-podd. En bra ingång i samtalen hade varit om du Fredrik och Torbjörn bestämmer innan varje inspelning, att en representerar den småskaliga, aktiva skogsbonden med intresse och egna maskiner, medan den andra representerar den mer passiva ägaren som kanske lejer de flesta tjänster, då borde ni fånga upp de flesta markägares intresse samt att nyanserna blir spännande. Ni har ett helt oexploaterat område som saknas i dagens debatt, vi privata skogsägare som ni beskrev så bra i er skyttegravstext på https://iskogen.se/debatt/slaget-om-skogen/
Använd gärna vanliga "Skogsfredag" som reflektions diskuss över de samtal ni avhandlat i dessa intervju poddar.

Här kommer lite tips på personer, företag osv som jag hade uppskattat att lyssna till: (Kanske starta en ny tråd för detta ifall ni väljer detta koncept, så det kontinuerligt kan komma nya uppslag. Samt att jag tycker ni ska avsluta varje intervju med att den intervjuade ska föreslå en ny person/företag).

- Leif Öster, borde vara med i första avsnittet, en av få som offentligt försöker medla i dagens skyttegravskrig samt har mycket spännande att komma med. Ett grymt roligt koncept hade varit om Fredrik och Torbjörn åkte och hälsade på Leif, köp med öl, förbered inget manus eller ämnen, låt samtalet växa fram. Med era erfarenheter kommer det svänga och spånas villt på ett härligt sätt tror jag, typ en afterwork för skogsintresserade. Blir det 6 timmar så gör det inget.
- Då det är val nästa år hade det varit intressant att jobba igenom de skogspolitiska frågorna med varje parti. På en granskande nivå som är aktuell för oss skogsägare, ta gärna med Medborgerlig samling.
- Gerhard Schickhofer från Tekniska universitetet i Graz, utifrån CLT-trä av björk och asp
- Moelven, Stora Enso, Holmen, SCA, Vida, osv. hur går det med förädlingsvärdet, hur höjer man lönsamheten för branschen och skogsägaren, är det bara bulk som gäller.
- Skogsägarföreningarna, finns det någon plan hur man höjer lönsamheten för medlemmarna, eller är det bulk som är svaret här också?
- Bergs timber som startat en spännande omläggning av verksamheten
- Plockhugget, hur funkar det i praktiken
- Riga wood, blir det någon fabrik i Värmland, hur kan vi premiera kvalitativ björk.
- Organoclick/Organowood
- Ekfrämjandet
- Skogens mångbruk
- småsågarnas riksförbund
- (Varför är det virkesköpande industri som står för avverkningsresurserna på en post, borde finnas maskinentreprenörer/oberoende mellanhand som förmedlar de olika sortimenten från en trakt till olika högstbjudande industrikunder och apterar efter skogsägarens bästa netto, känner inte till någon men borde finnas?)
- Forums medlemmar som är aktiva och intressanta, Typ: Älgfoderodlare, Vedproducent, Ulf1, Svampbob, Lars Lundqvist osv (Säkert glömt många som jag borde nämnt men se det mer som uppslag).
- Användande och erfarenheter av aspvirke i Norge
- Johan Sonesson
- Urban Nilsson, myter om gallring
- tvillingarna Eriksson, Hyssna

Finns hur mycket som helst ju, bäst är nog att starta en tips/önske tråd på skogsforum?

Användarvisningsbild

Re: Skogsforum Podcast - Skogsfredag

Fredrik Reuter  
#732991 Wow! Tack för inputen. Det finns många bra uppslag i detta och vi tar med oss detta när vi planerar inför framtida poddande. Tack!

   TS
Användarvisningsbild

Re: Skogsforum Podcast - Skogsfredag

Badbollen  
#733011
Robur Clivus skrev:- Leif Öster, borde vara med i första avsnittet, en av få som offentligt försöker medla i dagens skyttegravskrig ...

Intressanta ämnen/personer. Men Leif Öster - hur menar du att han medlar? Det är inte riktigt den bilden jag har av honom.

Avatar Fallback

Re: Skogsforum Podcast - Skogsfredag

Robur Clivus  
#733014
Badbollen skrev:
Robur Clivus skrev:- Leif Öster, borde vara med i första avsnittet, en av få som offentligt försöker medla i dagens skyttegravskrig ...

Intressanta ämnen/personer. Men Leif Öster - hur menar du att han medlar? Det är inte riktigt den bilden jag har av honom.


Även om jag inte håller med Leif alltid så tycker jag han är en av få "offentliga" personer som sakligt försöker diskutera med båda sidor. Uppfattat det som att han äger ett par hundra hektar skog privat där han både driver konventionellt skogsbruk men även testar lite alternativa brukningsmetoder på begränsande ytor, så han har skin in the game. Suttit med i skogsutrdeningen, lång karriär inom bolags skogsbruket. Tyckte det kunde va en bra bakgrund att ha som första gäst.

Jag känner inte till så många fler röster i debatten som försöker befinna sig mellan skyttegravarna, de flesta tycker jag står i någon av de två gravarana och mest lägger spärreld. Men kan vi hjälpas åt att hitta fler röster så är det ju kanon att lägga upp fler förslag.

Missade även i mitt förra inlägg att jag även tycker det hade varit intressant om podden bjöd in företrädare från olika delar av miljörörelsen.

Hade även varit kul att ha med byggnadsvårdare/timmermän, trähantverkare och dylikt för att diskutera vilka sortiment de saknar i dagens flöde och hur den marknaden ser ut när de söker specialsortiment.

Användarvisningsbild

Re: Skogsforum Podcast - Skogsfredag

Badbollen  
#733048 Jag tycker ditt förslag om Leif Öster som gäst är ett riktigt bra. Jag uppfattar dock inte honom som en "medlare" i skogsdebatten, utan istället som en skogsbrukare som delar en del av miljörörelsens tankar. Han är för övrigt vice ordförande i Föreningen Skogens Mångbruk, som råder skogsägare att låta skogen stå, skydda mer skog, inte kalavverka, inte markbereda, inte använda förädlat planmaterial osv. Låter nästan som miljörörelsen? Ordförande i föreningen är Ola Engelmark, som skrivit flera skogsböcker. Han fick även kommentera skogsdebatten i Vetenskapens världs "Slaget om skogen". Ola Engmark är kanske också en intressant röst 😉 Föreningen Skogens Mångbruks Skogens mångsbruks senaste nyhetsbrev.

En röst inom miljörörelsen som jag tror kan vara intressant att höra är Peter Robertnz från WWF. Han verkar ha varit med länge... Han är dessutom själv skogsägare.

Avatar Fallback

Re: Skogsforum Podcast - Skogsfredag

Bosse1  
#733075 Herr Öster och miljörörelsen har väl en egen megafon ,går inte en dag utan att höra detta bröölet,.Peka finger åt alla som gör fel det är inte så svårt,och det blöta fingret uppe för pöbeln.

Användarvisningsbild

Re: Skogsforum Podcast - Skogsfredag

Fredrik Reuter  
#733401 Avsnitt 85 finns nu ute för lyssning. Vi pratar idag om den skrattretande vinstmarginalen hos SCA och ställer oss frågan om marknadskrafterna är satta ur spel i skogen? Vi förklarar också bakgrunden till varför vi skrev om slentrianhuggning i skogen, en artikel som fått stor spridning under veckan. Men också att en fråga från Lisa Röstlund på Skogsforum skapade ett klickmonster.

Lyssna direkt: https://skogsforum-podcast.simplecast.c ... a-rostlund

Trådar vi pratar om idag:

Allt utom skogsmarkspriserna går ner?

SCA Q3 2021 - Skrattretande vinstmarginal på 53 %

Ångrat en avverkning?
En illustration som kan beskriva läget i skogen 2021. Copyright Skogsforum Media AB

   TS
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).