Motorsåg och handhållet

Krånglande MS261c

112 inlägg 11562 visningar 7 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Krånglande MS261c

Peter F  
#732992 Har ingen egen MS såg men tänkte hjälpa en granne.

Sågen ska i stort sätt vara ny
Jag kännde ingen större skillnad när jag drog runt sågen både med och utan dekompressionsventilen intryckt.
Sågen starta som den ska.
När jag trycker gasen i botten bluddrar den till halvvägs men kommer sedan upp i varv.
Jag kan inte fabriksinställningen för förgasaren. Men det kan jag säkert googla mig till. Brukar väl var 1 och 1+1/4 eller så.
I och med att sågen har varit inne och bytt förgasare och tändkabel med modul och de inte hittat felet så tror jag inte att det är förgasarinställningen eller gnistan som är problemet, men man vet inte ...

Grannen visar den gammla förgasare och tändkabel med tillhörande tändmodul.

Jag tror att det är kompressionen det är fel på. Möjligen dekompressionsventilen.
Vad tror ni?



   TS
Husqvarna motorsågar
Användarvisningsbild

Re: Krånglande MS261c

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#732995 Av med ljuddämoaren o se om den skurit.
Om inte så är det i så fall bra att veta.

Användarvisningsbild

Re: Krånglande MS261c

anersimyra  
#732999 Den sågen har autotune och går inte att justera. Men det låter som att den fortfarande dras med ett förgasarfel då den startar och i övrigt fungerar när den passerat ” bludderstadiet ”..🙂👍

Användarvisningsbild

Re: Krånglande MS261c

Peter F  
#733001 Tror du verkligen det?
Jag fick med mig den förra förgasaren så jag vet att de försökt med en annan förgasare.
Den är svag och varvet går snabbt ned till bludder-varvet då jag belastar den.

Jag har en endoskop-kamera som jag tänkte kika på insidan av cylinder via tändstiftshålet ...

   TS
Användarvisningsbild

Re: Krånglande MS261c

anersimyra  
#733004
Peter F skrev:Tror du verkligen det?
Jag fick med mig den förra förgasaren så jag vet att de försökt med en annan förgasare.
Den är svag och varvet går snabbt ned till bludder-varvet då jag belastar den.

Jag har en endoskop-kamera som jag tänkte kika på insidan av cylinder via tändstiftshålet ...

Jag uppfattade det så att ett kvarstående problem efter förgasarbytet var att sågen bluddrar vid gaspådrag men fungerar i övrigt.

Användarvisningsbild

Re: Krånglande MS261c

johan eriksson  
#733012
Peter F skrev:Jag har en endoskop-kamera som jag tänkte kika på insidan av cylinder via tändstiftshålet ...


Lossa dämparen istället, då ser du betydligt bättre vad som hänt.

Användarvisningsbild

Re: Krånglande MS261c

anersimyra  
#733015
johan eriksson skrev:
Peter F skrev:Jag har en endoskop-kamera som jag tänkte kika på insidan av cylinder via tändstiftshålet ...


Lossa dämparen istället, då ser du betydligt bättre vad som hänt.

Annars är ju en ” rövkikare ” inte att förakta.. 😀

Avatar Fallback

Re: Krånglande MS261c

knaggen  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#733019 En skuren såg brukar inte starta då kolvringar sitter fast i kolven och kan ej täta mot cylindern .
kan sågen ha det nya start systemet i från sthil man märker inget om det är komp eller inte komp .
En 261 har ett automat system som justerar förgasaren och inga justerskruvar utan en magnetventil som antingen är öppen eller stängd så som du beskriver problemet med att den bludrar så kör den på choke i 90 sekunder så nollar man datorn sen skall den gå på tomgång i30 sek utan choke sen på fullgas i 30sek gör så 5 gånger och den har ställt in sig men utan skär utrustning.har man det nya motronik så åk till en handlare där ställer dom in den med dator .

Användarvisningsbild

Re: Krånglande MS261c

anersimyra  
#733025 Sågar med det äldre m-tronic startas i kallstartsläge och körs därefter i detta läge under 90 sekunder varefter kalibreringen är klar. Med det nyare systemet så körs sågen under 30 sekunder i kallstartsläget och därefter med full gas tills sågen börjar varva ur vilket indikerar att systemet är återställt.

Avatar Fallback

Re: Krånglande MS261c

knaggen  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#733032
1635188835_2021-10-25_210537.png
anersimyra skrev:Sågar med det äldre m-tronic startas i kallstartsläge och körs därefter i detta läge under 90 sekunder varefter kalibreringen är klar. Med det nyare systemet så körs sågen under 30 sekunder i kallstartsläget och därefter med full gas tills sågen börjar varva ur vilket indikerar att systemet är återställt.

Vill du ha ett cykelstyre. För det du beskriver finns inte i sthils tekniska manual.Bara för att göra det lite enklare för dig och ditt tekniska kunnande så lägger jag upp en liten bild på hur det går till .
Senast redigerad av knaggen mån 25 okt 2021, 20:07, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild

Re: Krånglande MS261c

Jrp  
#733035 Har också en krånglande ms261c den har inte autotune utan gamla vanliga justerskruvar vet inte exakt årsmodell men sett med och utan. Min far har två 261c även de med justerskruvar hans sågar fungerar dock bra.
Problemet med min är att den bluddrar och varvar inte ur är svag. Har bytt membran (pirat) blev dock inte bättre. har löst det med att använda min 201 med 14" istället.

Avatar Fallback

Re: Krånglande MS261c

knaggen  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#733036
Jrp skrev:Har också en krånglande ms261c den har inte autotune utan gamla vanliga justerskruvar vet inte exakt årsmodell men sett med och utan. Min far har två 261c även de med justerskruvar hans sågar fungerar dock bra.
Problemet med min är att den bluddrar och varvar inte ur är svag. Har bytt membran (pirat) blev dock inte bättre. har löst det med att använda min 201 med 14" istället.

Tändspolen.Eller testa att blanda 98 oktan mina röjsågar går inte på alkalyt soppan bluddrar som fan.
Senast redigerad av knaggen mån 25 okt 2021, 20:12, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild

Re: Krånglande MS261c

Jrp  
#733037 Tack ska sno en såg från far och prova att skifta

Avatar Fallback

Re: Krånglande MS261c

knaggen  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#733038
Jrp skrev:Tack ska sno en såg från far och prova att skifta

kolla först avståndet mellan svänghjul och spole så det blir rätt.

Användarvisningsbild

Re: Krånglande MS261c

anersimyra  
#733040
knaggen skrev:
1635188835_2021-10-25_210537.png
anersimyra skrev:Sågar med det äldre m-tronic startas i kallstartsläge och körs därefter i detta läge under 90 sekunder varefter kalibreringen är klar. Med det nyare systemet så körs sågen under 30 sekunder i kallstartsläget och därefter med full gas tills sågen börjar varva ur vilket indikerar att systemet är återställt.

Vill du ha ett cykelstyre. För det du beskriver finns inte i sthils tekniska manual.Bara för att göra det lite enklare för dig och ditt tekniska kunnande så lägger jag upp en liten bild på hur det går till .

Du får nog ta och uppdatera dina kunskaper i engelska då det ordagrant står precis det jag skrivit.. 😎

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).