Verkstan

E10 bensin.

21 inlägg 5823 visningar 4 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

E10 bensin.

Erre  
#732877 Skulle klippa gräset (mest löv) idag.
Har några veckor gammal E10 i gräsklipparen som är en Stiga Ready.
Den har alltid startat på några sekunder.
Idag fick jag mala över 20 sekunder innan den tände till första gången. Den startade inte men hostade till.
Började fundera på att värma upp motorn lite med varmluftspistolen. Men latheten å kräm i batteriet gjorde att jag fortsatte att mala i omgångar.
Tillslut så startade den.

Första gången jag märker en skillnad



   TS
Enskede Hydraul, reservdelar till skogsmaskiner
Avatar Fallback

Re: E10 bensin.

alias  
#732895
Erre skrev:Skulle klippa gräset (mest löv) idag.
Har några veckor gammal E10 i gräsklipparen som är en Stiga Ready.
Den har alltid startat på några sekunder.
Idag fick jag mala över 20 sekunder innan den tände till första gången. Den startade inte men hostade till.
Började fundera på att värma upp motorn lite med varmluftspistolen. Men latheten å kräm i batteriet gjorde att jag fortsatte att mala i omgångar.
Tillslut så startade den.

Första gången jag märker en skillnad


Läge att gå över till Aspen 4-takt i gräsklipparen istället?

MVH
Alias

Användarvisningsbild

Re: E10 bensin.

Erre  
#732898 Inte omöjligt.

Detta var som sagt första gången jag märkte en skillnad.
I motorcykeln kör jag bara 98 oktan.
Bägge bilarna vi har är flexifuel. Men vi kör bara med bensin i bägge.

   TS
Användarvisningsbild

Re: E10 bensin.

Erre  
#732901 Vore intressant om fler la upp problem med saker som tidigare funkat

   TS
Avatar Fallback

Re: E10 bensin.

tallen100  
#732908 Har inte märkt något på klipparen, startade den här om dan för att klippa löv och slå ner gräset för sista gången i år, den hade nog stått i minst tre veckor och startade som vanligt. Har oxå en moppe som jag tog en sväng med härom dan och inga problem där heller.

Men skotern kommer iaf att tankas med 98 oktan..

Användarvisningsbild

Re: E10 bensin.

Kse  
#732915 Ja man gör nog klokast i att tanka E5 i snöskotern, men man måste ju testa om det märks nån skillnad när kylan kommer.

Användarvisningsbild

Re: E10 bensin.

JörgenO  
#732917 Jag har två st Yamaha TTR125 som jag alltid tankat med Aspen. De har alltid startat utan problem på våren och sen hela sommaren.
I början av augusti var min ena son o hans kompisar uppe o körde och ”sparade” pengar genom att tanka mackbensin trots att de inte fick.
Så när jag skulle serva dem o vinterförbereda dem i september så var de helt omöjliga att starta 🤬

Avatar Fallback

Re: E10 bensin.

jannee  
#732918 Ovan visar endast att det är rena skitcrossarna.
De tål tydligen inte bensin, tror inte heller att de går bättre på vatten - eller.
Vatten är något vi kan dricka och må väl av.
Ovan visar då att vatten är det inget fel på men då måste det vara crossarna som det är fel på.
Det är just så man kan resonera, om man vill hårdra det hela.
DU gör nämligen likalunda.

Användarvisningsbild

Re: E10 bensin.

anersimyra  
#732929 Flertalet sjömackar ratar E10 och säljer i stället 98 oktan med endast 5% etanolinblandning och varvsindustrin rapporterar en ökning av driftproblem i samband med övergången till E10. Det övervägande problemet tycks vara startproblem på mindre motorer som står oanvända under perioder av båtsäsongen. Båtvarven ser även en ökad påverkan på plast och gummidetaljer som antingen hårdnar eller mjuknar av den högre halten alkohol i bränslet.

Användarvisningsbild

Re: E10 bensin.

JörgenO  
#732933
jannee skrev:Ovan visar endast att det är rena skitcrossarna.
De tål tydligen inte bensin, tror inte heller att de går bättre på vatten - eller.
Vatten är något vi kan dricka och må väl av.
Ovan visar då att vatten är det inget fel på men då måste det vara crossarna som det är fel på.
Det är just så man kan resonera, om man vill hårdra det hela.
DU gör nämligen likalunda.

Jadu, Janet, det kanske är alkoholen som är problemet, skapar vrånghet hos små hot air engines på söndagsmorgonen?
Det finns naturligtvis som du säger många skäl till att crossarna inte ville starta och det tar jag itu med till våren. Jag gav bara det som input eftersom det är ämnet i tråden 👍
Hoppas ändå det här kan bli en seriös tråd som undviker oändligt gafflande om huruvida mackbensin eller syntet är bäst.

Avatar Fallback

Re: E10 bensin.

jannee  
#732936 Har lite svårt att förstå erat resonemang.
Har själv under 60 år nyttjat ENDAST handelsbensin till mina redskap (sågar, gräsklippare, mopeder, bilar) har ALDRIG haft några förgasarproblem, man kan undra lite hur ni bär er åt.
Alla redskap kan ibland stå länge från att de nyttjats senast, men ändå startar de mer eller mindre lätt, kanske inte direkt på första startförsöket men efter några ryck ( kanske 5 till 10) och gräsklipparen långt innan batteriet är tömt.
Någon såg kan någon gång behöva en sup rakt ned i förgasaren, men startar och går gör de i alla fall.
För övrigt kom väl E 10 som först i augusti, är DU säker på att det var just E 10 de tankade?
Kan annars inbilla mig att motorer blir något mer svårstartade när det är kallt med E 10
Dessutom ska väl alla motorer som är mindre än 10 år gamla kunna köras på E 10
Oftast är det idag tändstiftsproblem som gör att motorer inte startar, för stiftens kvalitet är inte som det var förr.

Användarvisningsbild

Re: E10 bensin.

Elis76  
#732937 Finland införde E10 2010, och i Tornedalen köper befolkningen sitt bränsle på den sida om gränsen där det för tillfället är billigast.

Jag har då aldrig hört någon klaga på E10. Här uppe är E10 en ickefråga.

Användarvisningsbild

Re: E10 bensin.

Erre  
#732938
Elis76 skrev:Finland införde E10 2010, och i Tornedalen köper befolkningen sitt bränsle på den sida om gränsen där det för tillfället är billigast.

Jag har då aldrig hört någon klaga på E10. Här uppe är E10 en ickefråga.

Låter bra.
Jag är mest nyfiken på om någon annan märkt något.
Som jannee är inne på så visst kan min gräsklippares tändstift börja bli dåligt eller något annat. Sånt vet man aldrig.

   TS
Användarvisningsbild

Re: E10 bensin.

anersimyra  
Avatar Fallback

Re: E10 bensin.

Elmhult  
#732966 Kör min Volvo T425 Krabat från -58 på E10 och det märks ingen skillnad alls. Låter och går som den gjort sedan urminnes tider. 🙂 Körde på bensin från sjuttiotalet innan (fick ett fat som blivit stående i en lada)och det märktes ingen skillnad heller.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).