fre 22 okt 2021, 23:39#732756
jannee skrev:Tror att du allt har lite fel torpöbo, vägbanken ytskikt uppåt bör vara tätt, där håller jag med dig, men själva vägytan/ slitbanan bör dränera bra.
Är toppskiktet tätt blir vägen nämligen snorhal, är som att köra på is eller bli som att köra på spansk nylagd asfalt när det regnar - den är nämligen riktigt tät.
Nej, jag skulle vilja säga att jag har rätt. Vatten ska inte rinna ner genom vägens överbyggnad, vattnet ska rinna av en tät överbyggnad kortaste vägen åt sidan till vägens dike. Har inte varit med om att en grusväg blivit snorhal pga. Korrekt underhåll grusad med korrekt material i rätt fraktion. Jag har desto oftare varit med om att man grusar med 0-32 mot bättre vetande då det skulle behövas 0-16 i stället och därefter får bärighetsproblem pga. Otät överbyggnad. Läs gärna i skogskunskap.se:
https://www.skogskunskap.se/vagar-i-sko ... -pa-vagen/För att citera"
Vatten, tjäle och finpartiklar
På de följande sidorna hittar du flera goda råd till hur du undviker nedbrytning av vägen."
Vidare
"
Man brukar säga att vatten är vägens värsta fiende. Väl fungerande diken och avlopp, och en tät vägbana som medger avrinning är nyckelfaktorer för en hållbar väg."
Vidare:
"
Trafiken gör att finpartiklar dammar bort och större material sprätter ut i vägkanten. Kvar blir mellanfraktionerna - sanden. Vi får en vägyta som släpper igenom vatten och blir mjuk. Se till att dammbinda och fylla på material så att vägytan har en bra fördelning mellan kornstorlekar.
Även om underhållet bidrar till nedbrytningen, är uteblivet underhåll ännu värre."
Slutsats, vatten ska inte vara i vägen, det ska rinna av vägen.