Verkstan

Enkla svets och kaptips

324 inlägg 80849 visningar 42 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Enkla svets och kaptips

toker72  
#721927 En gissning är att dom är till nöd rep i skogen där det är svårt få rent då är det bra med grejer som funkar i fett och olja annars är det alltid bättre att rengöra och fog bereda först.

Enskede Hydraul, reservdelar till skogsmaskiner
Avatar Fallback

Re: Enkla svets och kaptips

maltex  
#721931 Tralsmo motsvarar OK68.18 så dom räknas som tillsats för höghållfastastål. Bra pinnar när obekanta/olika stål ska svetsas ihop men svetsarna kan nog bli lite för hårda så det spricker,eller så är jag för kass på att svetsa.Annars lättsvetsad elektrod typ som ger fina svetsar.

Avatar Fallback

Re: Enkla svets och kaptips

Tralsmo  
#721946
maltex skrev:Tralsmo motsvarar OK68.18 så dom räknas som tillsats för höghållfastastål. Bra pinnar när obekanta/olika stål ska svetsas ihop men svetsarna kan nog bli lite för hårda så det spricker,eller så är jag för kass på att svetsa.Annars lättsvetsad elektrod typ som ger fina svetsar.



Tack för svar.

Har som sagt endast dragit en pinne å det blev ja inte nöjd me mer än att det såg ut som rena drömmen när ja svetsat. Men höll gjorde det inte å det beror nog på det du påpekar, den va för hård.
Sällan ja svetsar något som behöver se bra ut. Bättre om det håller.
Bortkastade pengar men sånt får man leva me.

Avatar Fallback

Re: Enkla svets och kaptips

maltex  
#721948 Numera blir det ju mest mig/mag (typ OK12.51) eller pinne OK46.16,OK48.00 funkar för det mesta. Men vid behov kan ju nån rostfri eller gjutjärns elektrod komma fram.

Avatar Fallback

Re: Enkla svets och kaptips

Tralsmo  
#721950 Ja svetsar kanske en gång i månaden å då blir det ochså mig mag.

Just Ida har ja riktat å svetsat en bakskärm te moped. Noga räknat till en Yamaha DT.
Har hjälpt en kompis som samlar på mopeder.
Själv har ja bara fem.

För egen del så blir det mest grovsvetsning å får det rum i min lilla verkstad så svetsar ja me rörtråd me min Lincoln 350.
Får det inte rum i verkstan så lejer ja helst ut jobbet.
Tyvärr så är det inte lätt att hitta duktiga svetsare som är beredda att åka ut å göra det på plats nuförtiden, inte ens om man är beredd att betala ordentligt.

Dessutom tål ja inte svetsrök numera.
Må ju dåligt som fan av det. Har ju varit för snål för å ha riktiga utsug tillbaka i tiden.
Tiden å dumheten kommer ifatt.

Användarvisningsbild

Re: Enkla svets och kaptips

SkogsBasse  
#724246 Har köpt en flux svets (Parkside PFDS 120 A2) och ska göra en koltunna så fort jag får tag på ett oljefat med avtagbart lock.

Vilken tjocklek på flusstråden rekomenderar ni?

Användarvisningsbild

Re: Enkla svets och kaptips

toker72  
#724250 Hade det varit homogen tråd skulle jag valt 0,6 mm men flusstråden blir väl lite grövre men så klen som möjligt är nog bäst sen beror det på vilka matar rullar du har till svetsen.

Avatar Fallback

Re: Enkla svets och kaptips

Ent  
#732545 Funderar på att uppgradera från den billigaste billiga (dock automatiska) svetsskärmen. Den funkar men jag tycker att jag bara ser svetslågan och inget annat. Det har hänt fler än en gång att strängen hamnat vid sidan om där det var tänkt 😡
Frågan är, ser man bättre med en lite mer påkostad skärm? Hur mycket måste den i så fall kosta för att det ska vara meningsfullt att köpa? Classe har kampanj på denna, är det nåt att ha? https://www.clasohlson.com/se/Svetshj&a ... /p/41-1425

Avatar Fallback

Re: Enkla svets och kaptips

axwell  
#732551
Ent skrev:Funderar på att uppgradera från den billigaste billiga (dock automatiska) svetsskärmen. Den funkar men jag tycker att jag bara ser svetslågan och inget annat. Det har hänt fler än en gång att strängen hamnat vid sidan om där det var tänkt 😡
Frågan är, ser man bättre med en lite mer påkostad skärm? Hur mycket måste den i så fall kosta för att det ska vara meningsfullt att köpa? Classe har kampanj på denna, är det nåt att ha? https://www.clasohlson.com/se/Svetshj&a ... /p/41-1425


Bra recensioner från användarna och vi med LRF-medlemskap får -10% från kampanjpriset. 👍

Avatar Fallback

Re: Enkla svets och kaptips

Ent  
#732558 Jo, alla som gett omdömen är helnöjda. Vad får man mer av/vad blir bättre med tex en proffs-Esab för dubbla priset egentligen?

Avatar Fallback

Re: Enkla svets och kaptips

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#732559 Köp den och se om du märker någon skillnad. Har också problem med att se i min Biltemahjälm.

Användarvisningsbild

Re: Enkla svets och kaptips

Klyv Bixby  
#732562 Jag använde 3m avbländande skärm i skolan, den var superbra 👍 Lätt å juster hur snabbt den bländarav och till vilket mörkertal mellan 8-13.

Nu senast jag svetsade var det med biltemas skärm, den gör sitt jobb men som ni säger ser man bara ljusbågen. I mitt ex blir det ingen större skillnad oavsett hur jag vrider på justeringarna.

Så mitt råd är att prova en riktig skärm eller köp en manuel med din 9 glas i så du ser och lär om 😇

Användarvisningsbild

Re: Enkla svets och kaptips

Erre  
#732595 Nu finns inte min hjälm kvar i lager.
https://www.jula.se/catalog/verktyg-och ... lm-006195/

Tror att den motsvarar denna. Jag gav lite över 1000 kr för min och den har funkat bra.

Användarvisningsbild

Re: Enkla svets och kaptips

totte  
#732624 Har också en hjölm från Jula, i den prisklassen. Inga svårigheter att justera mörkhetsgraden så man ser bra. Vad man bl a får med dyra proffshjälmar är bättre utformning invändigt så de inte tröttar så mycket att bära under långa arbetpass.

Användarvisningsbild

Re: Enkla svets och kaptips

johan eriksson  
#732633 Det som skiljer mest mellan billiga och dyra hjälmar är optiken, är stor skillnad.
Bland de mer prisvärda hjälmarna så hittar man dom hos Aketek, en firma som drivs av Åke Hörnell, mannen som grundade Speedglas, han tröttnade på att rulla tummarna efter att han sålt firman till 3M och startade upp på nytt.

http://aketek.se/

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).