Avverkning (slutavverkning)

Skrivbordsplanerare behöver synpunkter!

24 inlägg 8722 visningar 1 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Skrivbordsplanerare behöver synpunkter!

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#73242 Hur är det med plogning och sandning, kan jag lägga över det ansvaret på köparen? Vad är brukligt?

(Inte för att det är så stor risk för att det behövs)

   TS
Iggesund Forest BlueLine skördarsvärd, Norrländsk urkraft
Avatar Fallback

Re: Skrivbordsplanerare behöver synpunkter!

nisse  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#73244 En mycket bra tråd,Mangan! Den skulle vi haft för länge sedan. Upprätta vettiga anbudsunderlag verkar inte vara något skogsägare i gemen sysslar med. Ringa "inspektoorn" och tala om hur mycket pengar man behöver är enklare..

Skogspromenad med kaffetår är trevligt, men blir lite tidskrävande med 8-10 presumtiva köpare.
Jag håller med om att entreprenörerna antagligen är bättre än de flesta skogsägare på att lösa problem.Alltså borde det räcka med att notera problem/avvikande önskemål. Köra sönder bäckar skall ju inte göras oavsett vad som står i kontraktet. Frågan är vilken nytta du har av det skrivna om det görs ändå?

Något jag kommer skriva in i nästa kontrakt är ett önskemål om gemensam avsyn med virkesköparen efter avslutad huggning.Då kan man ta alla ev synpunkter på plats med ansvarig.

Nisse

Avatar Fallback

Re: Skrivbordsplanerare behöver synpunkter!

nisse  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#73245 Jag skulle även begärt förskott och,om möjligt,förläng stoppdatum.

/Nisse

Avatar Fallback

Re: Skrivbordsplanerare behöver synpunkter!

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#73252 Tyvärr verkar man inte ha tyckt att det hör med bäckar/surdrag är viktigt tidiagre, så något måste jag försöka med. I gallringen i vintras, så la man en stickväg i ett surdrag (längs med alltså).

Nu vet de vad jag anser är en bäck, och vad jag anser att man skall/inte skall göra med den. Kanske de tänker till lite extra. Jag vill att alla fördyrande omständigheter skall stå i underlaget, så att de kan göra ett korrekt jobb utan att behöva snåla för att inte känna sig lurade.

Det där med avsyn var en bra idé! Jag är absolut inte främmande för att ge beröm vid en sådan träff.

Förskott kvittar mig, tänkte också bara prata med storbolag denna gången. Stoppdatum är inte heller viktigt, det gäller bara att få till planteringen ordentligt. Kan man vänta med grönrisplantering från sommaren 2010 till våren 2011 utan att gräset kommer upp?

Tack för de uppmuntrande orden, Nisse!

   TS
Användarvisningsbild

Re: Skrivbordsplanerare behöver synpunkter!

masterchief  
#73258 Inte förringa höstplantering.
Fungerar bra med gran om det är barrot...
Vill du absolut vårplantera så är gräset inge bekymmer tidigt på sässongen även om det legat ett år...
Dock så rekomenderar jag kraftiga plantor.
Var inte så värst många år sedan de förespråkade flerårig hyggesvila, något om man kanske måste återuppta med dagens usla snytbaggemedel :???:

Avatar Fallback

Re: Skrivbordsplanerare behöver synpunkter!

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#73259 Betänk att jag inte skall markbereda bara. Tänkte ta 2+2 plantor om jag hittar. Sitka som sagt.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Skrivbordsplanerare behöver synpunkter!

masterchief  
#73261 Markbereder sällan hemma på gården.
Fungerar bra ändå...med rätt plantor...
Sitka är ett intressant val.
Hur ställer sig sågverken till timmret?
Har huggit en del silvergran och det skär i hjärtat att trycka massaknappen hela tiden :???:

Avatar Fallback

Re: Skrivbordsplanerare behöver synpunkter!

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#73263 Det lär ju dröja minsta 50 år innan det blir något timmer att tala om. Tror inte något sågverk kan säga vad som gäller då. Det planteras allt en hel del sitka i krokarna, så det kanske blir accepterat.

Men jag tror mer på volym i detta fall, även Sitka brinner bra... 😈

Vilka plantor brukar du ta när du inte markbereder? Du bor väl lite längre norrut, kanske inte lika mycket gräs där.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Skrivbordsplanerare behöver synpunkter!

masterchief  
#73286 Brukar ha barrotskgran med lämlig proviniens, även motsvarande tall.
Har hänt jag kört T+1 men de är inte så vanliga längre i mina trakter.
Gräset är ett gissel på vissa marker häruppe med, men granen brukar tugga sig igenom och lustigt nog så klarar sig tallen och eventuella lövplantor bättre om det är omarkberett...
Viltet hittar dem inte lika lätt, har sett exempel på marberedda hyggen där det äts radvis...
Gjorde misstaget att gräsrensa en tallplantering som var omarkberedd, varende en blev uppäten på senhösten. Slump kanske men har inte hänt efteråt och jag har inte gräsrensat någon mer gång...

Har ett område på 1,5ha som jag funderar att sätta poppel på, problemet är att det klassas som gröda och inte plantor även om det är stora plantor man får ut, men skogstyrelsen ser mellan fingrarna i mitt fall.
Det växer som satan det trädslaget...

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).