Verkstan

Servopump BM 430

10 inlägg 3029 visningar 4 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Servopump BM 430

andrho  
#732365
Pumpen till styrservon hänger löst i en enda skruv - de övriga ligger i skogen. Den sista skruven är hopplös att komma åt så jag kan inte kolla varken vilken gänga eller längd det ska vara på reservskruvarna. Och reservdelskatalogen anger inga dimensioner. Är det någon som möjligen har koll på detta? Gäller en BM 430 Industri -72.



   TS
Enskede Hydraul, reservdelar till skogsmaskiner
Avatar Fallback

Re: Servopump BM 430

maltex  
#732379 Kan vara UNC 5/16 eller 3/8 ,motsvarar M8 M10 ungefär. Du får kolla håldiameter och bedöma vad som verkar passa. Längen borde väl gå att uppskatta lite på känsla.

Avatar Fallback

Re: Servopump BM 430

andrho  
#732382 Kommer inte åt att kolla diameter. Fästet gömmer sig bakom rör och slangar. För säkerhets skull skruvade man på lastarfästet strax utanför. Jag provade med UNC 5/16 men efter 5-6 mm trögade det till ordentligt. Men skumt att det verkade passa en bit.

   TS
Avatar Fallback

Re: Servopump BM 430

maltex  
#732390 Prova M8 om den funkar bättre.

Användarvisningsbild

Re: Servopump BM 430

totte  
#732400 Håller med, M8. Inte skumt att det gick en bit utan typiskt för 5/16" att kunna dras en liten bit i M8, och tvärtom, det är nära exakt samma diameter. M8 har stigning 1,25 mm och 5/16 UNC har 18 gängor/tum som ger ca 1,4 mm. Sålunda går det en bit och kärvar efter några få varv.

Avatar Fallback

Re: Servopump BM 430

andrho  
#732402 Det låter ju som om det stämmer. Utgick från att det skulle vara UNC, hade ingen tanke på metrisk gänga. Tack för tipset.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Servopump BM 430

stormyran  
#812213 Här verkar det finnas kunskap om min kära traktor. Jag undrar var man kan köpa en ny pump till orginal styrservo på en 1972 BM 430 T.

Användarvisningsbild

Re: Servopump BM 430

Klyv Bixby  
#813152 Inte svar på din fråga men en alternativ lösning iaf.
Morfar letade efter servo han oxå, men hittade ingen för vettiga pengar. Så han jämförde flöden via nån databas å hittade att volvo s80 ca år00 har likvärdiga flöden och meckade dit en sådan ist😬

stormyran skrev:Här verkar det finnas kunskap om min kära traktor. Jag undrar var man kan köpa en ny pump till orginal styrservo på en 1972 BM 430 T.

Användarvisningsbild

Re: Servopump BM 430

svampbob  
#813165 När Lantmännen sålde ut för länge sedan så köpte vi komplett styrservo för BM 430 och satte på Boxern.

Det var en bra uppdatering.

Användarvisningsbild

Re: Servopump BM 430

stormyran  
#813599 andrho la ut en fin sprängskiss på servopump till BM430. På den finns en del hänvisningar. Jag undrar om någon kan lägga ut texten med förklaringar till figuren.
Jag har lyckats pilla loss pumpen så nu ska jag bara byta radialtätningen bakom remskivan.

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).