Virkesmätning och Matrisfub

Hur apterar man detta?

6 inlägg 6269 visningar 1 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Hur apterar man detta?

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#732285
1634590578_img_20211018_115049867.jpg
1634590578_img_20211018_114422168.jpg
Är det att lumpa dryga 2m och sedan ta var stam för sig, eller finns det något smartare?



   TS
Avatar Fallback

Re: Hur apterar man detta?

fri  
#732287 Det beror väl på, är den frisk och sågvärd? säljer du timmer? sågar själv, massaved? brännved?

Det som är rätt för den ene behöver ju inte vara rätt för den andre, jag skulle inte lämna en sån grov lumpbit kvar i skogen om den vore frisk. Rutten ihålig skit kan ju ligga kvar om man inte har någon avsättning för brännved.

Avatar Fallback

Re: Hur apterar man detta?

isteskog  
#732288 Jag skulle göra en kort massavedsbit av den som ser sämst ut. Sen skulle jag kapa i klykan och göra timmer av den andra stammen. Har du tur så är dubbelgranen frisk, men det märker du när du fäller den! 😉 Kom ihåg bara att snygga till ändarna när du kapar i klykan, ska vara rakt avkapat.

Avatar Fallback

Re: Hur apterar man detta?

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#732300 Säljer timmer o 3m massaved. Har mer hemved ån jag behöver!

   TS
Användarvisningsbild

Re: Hur apterar man detta?

JohannesG  
#732311 Betrakta den ena stammen som en kraftig gren och gör en 3m massabit av det första. Sedan apterar du var stam för sig.

Avatar Fallback

Re: Hur apterar man detta?

bengt.a  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#734075 Klyv den och gör två 3 m. :D

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).