Traktorer och processorer

Halvnöjd med såghållaren

13 inlägg 2297 visningar 4 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Halvnöjd med såghållaren

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#732243 Har gjort två såghållare på min såglåda. Men de slits fort ner till pappersmassa. Kanske fel material (fomrplyfa) eller något annat. Hur gör ni med era hållare, har sett flera liknande men de kanske blir likadana efter en säsong?

Har inget som håller fast ågarna, kanske de skumpar lite mycket. Var det här jag såg någon med gummistropp?



   TS
Lantmännen Maskin
Avatar Fallback

Re: Halvnöjd med såghållaren

alias  
#732246
Mangan skrev:Har gjort två såghållare på min såglåda. Men de slits fort ner till pappersmassa. Kanske fel material (fomrplyfa) eller något annat. Hur gör ni med era hållare, har sett flera liknande men de kanske blir likadana efter en säsong?

Har inget som håller fast ågarna, kanske de skumpar lite mycket. Var det här jag såg någon med gummistropp?


Tror jag har sett någon variant med en elastisk snodd med en krok i var änden (en sån som man kan ha för att hålla fast saker på pakethållaren på cykeln, eller för att få ett ihoprullat liggunderlag att sitta fast på ryggsäcken) som lastsäkring av motorsåg.

MVH
Alias

Avatar Fallback

Re: Halvnöjd med såghållaren

Ingoberra  
#732317 https://www.ikea.com/se/sv/p/legitim-sk ... -90202268/
Denna har jag använt till mina hållare. Håller hur länge som hellst vill jag påstå

Användarvisningsbild

Re: Halvnöjd med såghållaren

Klas B  
#732353 Jag har mina hållare i mer lutning då väger sågen ner och slår inte så mycket. Har då inte sett någon större skada på 3 år varken på fyrhjulingen eller huggarvagnens hållare.

Användarvisningsbild

Re: Halvnöjd med såghållaren

Williamm  
#732354 @Mangan Kör du 20" på 550? Hur funkar det?

Avatar Fallback

Re: Halvnöjd med såghållaren

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#732363 18", funkar bra tycker jag. Har grova pattagranar som jag kämpar med nu, har inte saknat 357:an än.

   TS
Avatar Fallback

Re: Halvnöjd med såghållaren

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#732364 Det var en idé i min smak, @Ingoberra!

Har du bild på resultatet skulle jag uppskatta det mycket.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Halvnöjd med såghållaren

Williamm  
#732366
Mangan skrev:18", funkar bra tycker jag. Har grova pattagranar som jag kämpar med nu, har inte saknat 357:an än.

Tack! Då såg jag fel... Har båda 357 lagt av? Jag har för mig du hittade en till.

Avatar Fallback

Re: Halvnöjd med såghållaren

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#732368 Nedå, den funkar bra! Men jag är så klen, så kör med så lätt såg som möjligt. Har med min 535ixp som reservsåg... 🙂

   TS
Avatar Fallback

Re: Halvnöjd med såghållaren

Ingoberra  
#732389 Går åt 2 legitim per hållare

Avatar Fallback

Re: Halvnöjd med såghållaren

Elmhult  
#732406
Ingoberra skrev:https://www.ikea.com/se/sv/p/legitim-skaerbraeda-vit-90202268/
Denna har jag använt till mina hållare. Håller hur länge som hellst vill jag påstå


Smart! Har Ikea skärbräda som bukplåt till hojen. De kan användas till mycket. 😀

Avatar Fallback

Re: Halvnöjd med såghållaren

Ent  
#732899 Samma typ av material kan köpas hos glasmästare. Då kan man få större bitar om Ikea-brädorna blir för små🙂

Avatar Fallback

Re: Halvnöjd med såghållaren

källefall8  
#732970 Har gjort hållare av slitplast som normalt används till transportbanor inom industrin, finns i olika bredder och tjocklekar. Tog en bredd som passade å fräste ett brett spår, ca 10-15mm bredare än vad svärdet är högt, i vardera halvan och skruvade ihop. Ser likadana ut efter 10år.

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).