Små skogsmaskiner och övriga maskiner

Köpa griplastarvagn eller ej?

56 inlägg 14156 visningar 11 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Köpa griplastarvagn eller ej?

Elmhult  
#732148 Man kan alltså fastställa att vi som kör vajerkran är snyggare, rikare och mer vältränade än griplastarligan. 💪 😉 😎

Användarvisningsbild

Re: Köpa griplastarvagn eller ej?

Erre  
#732150 Vill ändå inte tillhöra er sida. 😉

Avatar Fallback

Re: Köpa griplastarvagn eller ej?

bengt.a  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#732159 Köp en Alstor

Användarvisningsbild

Re: Köpa griplastarvagn eller ej?

anersimyra  
#732162 En Alstor är i storleksordningen tio gånger så effektiv som en hjuling…minst!!..🙂

Avatar Fallback

Re: Köpa griplastarvagn eller ej?

Hema  
#732194 På frågan om slutavverkning, svarar jag lej ut! Räcker med någon förkylning och lite otur med vädret så hinner du inte (därav nästan krav på hytt med värme), samt att skördaren är så mycket bättre på att få ut rätt längder. Iaf jämfört mot en nybörjare som kör med såg.

Så låt avvverkningen finansiera ditt inköp.
Vid minsta kuperad terräng, så bör vagnen ha drivningen (såvida du inte kör på grusväg).
Alternativt kan du som jag använda en lunningsvagn för att dra fram stockarna till bättre terräng och ha en enklare vagn där. Men då snackar vi småskaligt och mest för att ta fram ämne för årets ved. Jag har skogen jämte tomten, så jag lunnar hem allt typ. Har byggt om en lunningsvagn från kranman.
Fördelen med utrustning till ATV från välkända tillverkare är som det sagts tidigare, ett riktigt bra andrahandsvärde.

Förutom ev. drift, så är nästan vagnsstyrning ett måste, vid backning in i skogen eller bara finlirskörning. Jag tycker det är synd att Kranmans 1750-vagn inte har elhydraulisk styrningen, men det kanske går att snacka till sig mot en merkostnad.. :)

Får avsluta med ett tips för hur man hanterar det tunga aggregatet till en huggarvagn. Placera ett rullbord jämte, där du parkerar ATV, så kan du bara rulla av och på aggreget vid behov. Så slipper du lyfta aset o riskera att förstöra ryggen.

Lycka till i skogen!

Avatar Fallback

Re: Köpa griplastarvagn eller ej?

tallen100  
#732207
anersimyra skrev:En Alstor är i storleksordningen tio gånger så effektiv som en hjuling…minst!!..🙂

Instämmer, en alstor är byggd för uppgiften.
En hjuling är en "allt i allo".

Avatar Fallback

Re: Köpa griplastarvagn eller ej?

alias  
#732212
tallen100 skrev:
anersimyra skrev:En Alstor är i storleksordningen tio gånger så effektiv som en hjuling…minst!!..🙂

Instämmer, en alstor är byggd för uppgiften.
En hjuling är en "allt i allo".


Att köra rundvirke med en ATV är lite som att välja att äta soppa med gaffel istället för sked - det går att göra, men man bör ha bra tålamod och gott om tid!

MVH
Alias

Användarvisningsbild

Re: Köpa griplastarvagn eller ej?

anersimyra  
#732221
alias skrev:
tallen100 skrev:
anersimyra skrev:En Alstor är i storleksordningen tio gånger så effektiv som en hjuling…minst!!..🙂

Instämmer, en alstor är byggd för uppgiften.
En hjuling är en "allt i allo".


Att köra rundvirke med en ATV är lite som att välja att äta soppa med gaffel istället för sked - det går att göra, men man bör ha bra tålamod och gott om tid!

MVH
Alias
. Glöm inte bort att det nära nog är omöjligt att backa med ett ATV ekipage. En ATV har ofta en spärr som ska manövreras med vänster tumme för att man ska få 4D driften att fungera och att motorn ska ge full kraft. Med samma vänstertumme ska man sen manövrera fram/back reglaget till vagnen..🙂 orkar inte vagndriften med så krävs det att man hjälper till med hjulingen och vid backning så går det inte att ” fisa på gasen utan det är ett rejält gaspådrag som krävs för att remmen ska greppa. Men har man en jämn och fin liten skogsväg med gott om utrymme utan tillstymmelse till hinder så går det till nöds att backa en kort sträcka..😝

Användarvisningsbild

Re: Köpa griplastarvagn eller ej?

toker72  
#732227 Min Suzuki 700 från -07 har i alla fall fyrhjulsdrift på backen utan att trycka på override knappen den behöver endast användas om man vill ha full effekt vilket inte behövs på jämn och fin väg använder jag inte vagnsdriften varken framåt eller bakåt. Min Kranman 1710 vagn har en funktion kopplad mot bromsljuset så man kan lägga i driften på vagnen och så länge bromsljuset lyser driver inte vagnen men så fort man släpper bromsen går driften i det antar jag att även andra vagnar har. Enklare kranman vagnar som min har ramstyrning via samma aggregat som kranen vilket jag inte tycker är nått problem utan funkar bra. Jag kör med original fjädrarna på hårdaste läget och det funkar bra visst man förlorar nån cm markfrigång jämfört med stum opererad men åker en hel del väg och fjädring är skönt. Jag brukar lyfta av hydraulaggregatet med vinchen på fyrhjulingen via ett brytblock i taket men det går att lyfta för hand tror det väger runt 35 kg. Ska man hugga mycket är det andra grejer man ska ha men till mitt bruk att ta reda på vindfällen och nån mindre gallring där kommer jag inte fram med traktor men en miniskotare vore säkert bra men har några km till skogen och hjula skotare tror jag inte är nån höjdare och fyrhjulingen åker jag på jämnt om jag tex ska röja eller plantera.

Användarvisningsbild

Re: Köpa griplastarvagn eller ej?

anersimyra  
#732270
toker72 skrev:Min Suzuki 700 från -07 har i alla fall fyrhjulsdrift på backen utan att trycka på override knappen den behöver endast användas om man vill ha full effekt vilket inte behövs på jämn och fin väg använder jag inte vagnsdriften varken framåt eller bakåt. Min Kranman 1710 vagn har en funktion kopplad mot bromsljuset så man kan lägga i driften på vagnen och så länge bromsljuset lyser driver inte vagnen men så fort man släpper bromsen går driften i det antar jag att även andra vagnar har. Enklare kranman vagnar som min har ramstyrning via samma aggregat som kranen vilket jag inte tycker är nått problem utan funkar bra. Jag kör med original fjädrarna på hårdaste läget och det funkar bra visst man förlorar nån cm markfrigång jämfört med stum opererad men åker en hel del väg och fjädring är skönt. Jag brukar lyfta av hydraulaggregatet med vinchen på fyrhjulingen via ett brytblock i taket men det går att lyfta för hand tror det väger runt 35 kg. Ska man hugga mycket är det andra grejer man ska ha men till mitt bruk att ta reda på vindfällen och nån mindre gallring där kommer jag inte fram med traktor men en miniskotare vore säkert bra men har några km till skogen och hjula skotare tror jag inte är nån höjdare och fyrhjulingen åker jag på jämnt om jag tex ska röja eller plantera.

Polaris har 4wd och full effekt på backen endast när man trycker in overideknappen..☹️ Och även med automatdrift via bromshandtaget så blir det tämligen ” yxigt ” att låta vagnen driva när tummen är upptagen med overideknappen..😮

Användarvisningsbild

Re: Köpa griplastarvagn eller ej?

toker72  
#732271 Man kan lika gärna bromsa med foten då kan du ha vänster tumme på override knappen och höger tumme på gasen men jag använder aldrig override knappen på min så mycket varv behöver jag inte då spinner och hoppar det i stället bättre köra lugnt med hjulingen och låta vagnen dra sig själv. Har man däremot vagn utan drift då får man köra lite för fort i skogen för att ta sig fram och det var framförallt därför jag bytte till driven kranvagn i stället för vagn med lyft bom och elvinch.

Avatar Fallback

Re: Köpa griplastarvagn eller ej?

Vilsten  
#732280
anersimyra skrev:
toker72 skrev:Min Suzuki 700 från -07 har i alla fall fyrhjulsdrift på backen utan att trycka på override knappen den behöver endast användas om man vill ha full effekt vilket inte behövs på jämn och fin väg använder jag inte vagnsdriften varken framåt eller bakåt.

Polaris har 4wd och full effekt på backen endast när man trycker in overideknappen..☹️

På nyare polaris (typ 2014 och framåt eller nått sånt) har man alltid 4wd vid backning, det är bara effekt/hastighetsspärren som låses upp med override knappen.

Avatar Fallback

Re: Köpa griplastarvagn eller ej?

Bosda  
#733188 Hoppsan, tråden har levt vidare sen jag skrev mitt senaste inlägg. Många inlägg och många åsikter, tack till alla 👍.

Vi har ju alla olika förutsättningar men till mina 25 ha har jag nu landat i att köp av en griplastarvagn är det bästa för mig.
Blir det fel känns det tryggt att andrahandsvärdet är bra 😉.

Beställde idag en Kranman T2000ex med tillval:
• Fjärrstyrd hydraulvinsch
• M36 kran
• Ramstyrning
• Arbetsbelysning på kran
• 2-spak mekaniskt ventilpaket
• Motorsågslåda.

Nu är det bara att vänta.... leverans sent januari eller tidigt februari. Gott om tid att hugga alltså 😀

   TS
Användarvisningsbild

Re: Köpa griplastarvagn eller ej?

toker72  
#733190 Tror du kommer bli riktigt nöjd med den.

Avatar Fallback

Re: Köpa griplastarvagn eller ej?

Stejo  
#733717 Instämmer, har också kört barkborregran i två säsonger med en 4tons traktor 4wd och 9 tons vagn med griplastare med 5.3 m räckvidd. Allt som är "mindre" än detta ser jag som enbart leksaker.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).