Alternativt skogsbruk, blädning och hyggesfritt

Småskalig avverkning, reglerverk?

3 inlägg 6336 visningar 1 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Småskalig avverkning, reglerverk?

PWRTrading  
#732138 Hej,

Jag har några enkla frågor (tror jag iallafall).

Jag har börjat kika på att köpa ny skogsfastighet, där jag främst kollar på fastigheter i mitt närområde med hög andel äldre träd. 75+år. Gärna ännu äldre.
Detta då jag själv har sågverk samt har flertalet kunder som efterfrågar speciella träd till sina verksamheter.

Men hur funkar detta med skogsvårdsplaner som man sitter och läser?

De utgår ju främst från en plan där man går in och plockar ut hela skiften eller dyl.
Samma gäller även röjning osv.

Min plan är att gå in och plocka ut de träd som behövs för stunden.
Tex. Jag har en kund som behöver spikrak fura, i 12m längder, ca 30 stockar. Då får jag gå in och hämta ut de.

Hur funkar ett sådant uttag? Måste det anmälas, har jag krav på att återplantera eller kan jag förlita mig på föryngring?
Min grundtanke är att "behålla" skogen men kunna göra uttag efter behov.

Hur appliceras ett sådant skogsbruk på gällande regler?
Sedan detta gällande gallring etc? Måste det utföras tex. efter 30år?
När man läser dessa skogsbruksplaner verkar de vara mycket måsten..

Väl mött
Rasmus
Novis inom skogsbruket.



   TS
Avatar Fallback

Re: Småskalig avverkning, reglerverk?

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#732140 Finns väldigt få måsten. Det är bara om du gör ett hygge, som du måste se till att det kommer upp något igen. Om du plockhugger måste du se till att det står tillräckligt mycket volym träd kvar, annars är det avverkning/plantering som gäller (i teorin). Det kan alltså inte bli hur glest som helst.

Du måste alltså varken, röja, gallra eller avverka.

Avatar Fallback

Re: Småskalig avverkning, reglerverk?

Skogsola  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#732197 Planerna är upprättade som rådgivning enligt de metoder som traditionellt har ansetts ge bästa produktion och ekonomi. Just nu är det högsta mode att göra tvärtom.

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).