Motorsåg och handhållet

Slak kedja Stihl MS 260

73 inlägg 8705 visningar 7 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Slak kedja Stihl MS 260

anersimyra  
#729874
Att det slackar på vissa ställen är helt normalt. Letar man reda på slacket och spänner utifrån detta så blir det förstås alltför spänt..🙂👍

Husqvarna motorsågar
Användarvisningsbild

Re: Slak kedja Stihl MS 260

anersimyra  
#729910 Det var dessutom lätt fixat genom att spänna kedjan lite åt gången i flera steg.. :-bd

Avatar Fallback

Re: Slak kedja Stihl MS 260

can  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#729918 Så lenge det ikkje er allfor stramt så sagå går tungt eller så laust at det blir slitasje på undersida av sverdet eller det hoppar av så tenker eg det er greit.

Användarvisningsbild

Re: Slak kedja Stihl MS 260

anersimyra  
#729920 När min 540i var helt ny vilket för övrigt var/är fallet med min nya 550 så gick det enbart spänna kedjan tills den gick upp mot undersidan av svärdet. När man sen drog runt kedjan så slackade kedjan flera cm. Om man spänner upp kedjan mot svärdet och sen skruvar åt ytterligare så vrider sig spännskruven motsols så fort man släpper den och kedjan slackar märkbart. Fenomenet försvann på 540:in när jag bytte skärsystem men jag har det fortsatt till viss del på 550:in. Man känner alltså tydligt att något gör motstånd i spännsystemet och att kraften endast räcker till för att kedjan ska lyftas mot undersidan på svärdet. Jag lurar på om spännskruven på något sätt beter sig som en torisionsfjäder när sågen är helt ny p.g.a en för klen konstruktion med för mycket glapp mellan de ingående delarna i spännmekanismen..🤔

Avatar Fallback

Re: Slak kedja Stihl MS 260

där nor  
#729933 Jo det fenomenet var med i tråden 8 januari iår. Slacket du visar i filmen idag har väl alla varit med om, helt normalt, inga problem. Men man vill gärna höra och se hur mycket Nicklas slackar och om det kommer på samma ställe på kedjan eller drivkransen ? Jag avvaktar.

Användarvisningsbild

Re: Slak kedja Stihl MS 260

anersimyra  
#729954
där nor skrev:Jo det fenomenet var med i tråden 8 januari iår. Slacket du visar i filmen idag har väl alla varit med om, helt normalt, inga problem. Men man vill gärna höra och se hur mycket Nicklas slackar och om det kommer på samma ställe på kedjan eller drivkransen ? Jag avvaktar.

Jo, en liten filmsnutt vore inte fel.. :-bd I övrigt återfanns slacket enbart på ett ställe i filmen jag la in men det försvann helt efter en smula justering..🙂👍

Användarvisningsbild

Re: Slak kedja Stihl MS 260

anersimyra  
#729997 Nu kom jag på att vi glömt nämna den i stort sett bortglömda spårrensaren. Tar man ett tag med rensaren efter några timmars körning så blir man förvånad över hur mycket hårt packat spån som ryms i svärdet..🙂👍

Användarvisningsbild

Re: Slak kedja Stihl MS 260

NiclasT  
#731985 Ursäkta den uteblivna responsen på era förslag, har varit bortrest. Jag kikade på anersimyras film som visar olika ställen som har olika "spänn" det stämmer med min , men jag hade mycket större differens, skiljde mer än en cm. På en väl använd kedja såg man att den hängde ner om man hade spänt den på den strama biten och drog runt den för hand. Jag skriver hade för jag har bytt in den mot en ny Stihl 261. Och ja, jag visade problemet innan vi gjorde affär. Jag tog tyvärr aldrig någon film på fenomenet.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Slak kedja Stihl MS 260

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#732004 Ok. Så du har nu en annan maskin, problemfri?

Har du då grejera kvar?

Avatar Fallback

Re: Slak kedja Stihl MS 260

där nor  
#732032 Synd att du bytte in 260:n ! Skulle gärna viljat veta orsaken till slacket i ditt fall.

Avatar Fallback

Re: Slak kedja Stihl MS 260

can  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#732047 Eg har aldri hatt så jevn gang nokon gong på ei kjeda som picco på ei 261, omtrent som ei ny kvalitets fiskesnella.

Användarvisningsbild

Re: Slak kedja Stihl MS 260

NiclasT  
#732109 Jag var så trött på det och fick byta in den i affär. Har ingenting av det kvar. Kör 261 nu och är supernöjd. Jag lägger nu detta bakom mig, men ni får gärna fortsätta tråden, jag har inte mer att tillägga, men tackar för alla förslag som ni kommit med

   TS
Användarvisningsbild

Re: Slak kedja Stihl MS 260

Williamm  
#732112 Man kan anta att problemet inte längre finns på 261:an. Och att det troligen funnits om man satt på 261:ans svärd på 260:in.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).