SKOGSFORUM ARTIKEL 

  Skogsmiljö och Trädlära

Skogsforums jakt på rekordgranen 50+ (video)

111 inlägg 49374 visningar 21 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Skogsforums jakt på rekordgranen 50+ (video)

Eremiten 74  
#661595
Sillero skrev:Mycket intressant! Jag kommer snarast att besöka Gruvbråten. Tar med mig höjdmätare. Ser fram mot att få se denna högstammiga granskog, särskilt nu när beståndet med väldiga granar i Mölnbacka är döende efter att ha angripits av granbarkborre.

Här har du kordinater.
Området ligger ca 100 meter från bilväg med en fin vandringsled genom området.
Njut av en fin skog 🌲🌲🌲☺️

Användarvisningsbild

Re: Skogsforums jakt på rekordgranen 50+ (video)

Sillero  
#661661 Tack för koordinater. Blir en höstvandring.

Användarvisningsbild

Re: Skogsforums jakt på rekordgranen 50+ (video)

sarevok  
#730494
Sandström87 skrev:Tro de va vanlig gran. Växte ner i en gryta så de va nog bra microklimat där. Kontakta Anna Monrad Jensen på LNU hon va min lärare där.


Hej, vart ligger denna gran? jag bor i nyköping

Användarvisningsbild

Re: Skogsforums jakt på rekordgranen 50+ (video)

sarevok  
#730495
Flisaren skrev:Vi var och underröjde för en slutavverkning utanför Karlskrona för några år sedan, där var en bamsing som lätt kvalat in. Min kollega och jag kunde inte nå runt med armarna i brösthöjd när vi stod mot varandra. Tyvärr tog chefen ner den veckan efter.

kunde inte den chef mät den när den låg på marken? du borde ge han en käftsmäll.,

Användarvisningsbild

Re: Skogsforums jakt på rekordgranen 50+ (video)

sarevok  
#732082 BRA ide! Sen när man ser toppen i sin filmkamera i drönaren, så stannar man att flyga uppåt, sen landar man drönaren med drönarens lång lina, och mäter linan, då får man trädets längd.

Användarvisningsbild

Re: Skogsforums jakt på rekordgranen 50+ (video)

sarevok  
#732083 Bra plan, men det kan bli svårt att ta en bild på hela granen i en skog.
Går det inte att ta en drönare och knyta ett snöre i den och hålla fast snöret med foten och flyga drönaren rakt upp till granens topp?
Sen när man ser toppen i sin filmkamera i drönaren, så stannar man att flyga uppåt, sen landar drönaren och och mäter hur lång linan blev, då får man trädets längd.
Senast redigerad av sarevok tis 15 mar 2022, 21:32, redigerad totalt 2 gånger.

Användarvisningsbild

Re: Skogsforums jakt på rekordgranen 50+ (video)

sarevok  
#732084 Bra plan, men det kan bli svårt att ta en bild på hela granen i en skog.
Går det inte att ta en drönare och knyta ett snöre i den och hålla i ett snöre med en hand och flyga drönaren rakt upp till granens topp? Sen när man ser toppen i sin filmkamera i drönaren, så stannar man att flyga uppåt. Sen landar man drönaren och och mäter hur lång linan/snöret blev, då får man trädets längd.



En annan modell för att få trädets höjd vore att bara ha en lasermätare, gå bort från granen en bit, mäta avståndet till granen med lasern respektive mäta avståndet till toppen av granen med lasern. sen gör man Pythagoras sats för att få trädhöjden.
Senast redigerad av sarevok lör 05 mar 2022, 01:13, redigerad totalt 4 gånger.

Användarvisningsbild

Re: Skogsforums jakt på rekordgranen 50+ (video)

sarevok  
#732105 Tänk dig om SLU hade gjort samma arbete i hela Ryssland Ukaina och Vitryssland?
Då skulle vi nog hitta en picea abies på 65 meter!

Användarvisningsbild

Re: Skogsforums jakt på rekordgranen 50+ (video)

sarevok  
#752519
Bax skrev:Går det inte att ta en drönare och knyta ett snöre i den, sen flyger man rakt upp till granens topp.
Så tar man ett märke på snöret vid marknivån, sen är det bara att landa och mäta hur långt det blev.. (typ)

Bra plan, men det kan bli svårt att ta en bild på hela granen i en skog.
Går det inte att ta en drönare och knyta ett snöre i den och hålla fast snöret med foten och flyga drönaren rakt upp till granens topp?
Sen när man ser toppen i sin filmkamera i drönaren, så stannar man att flyga uppåt, sen landar drönaren och och mäter hur lång linan blev, då får man trädets längd.

Användarvisningsbild

Re: Skogsforums jakt på rekordgranen 50+ (video)

Lasse Redwood  
#792085 Sprang på en gigantisk gran när jag besökte min farmor och farfars gamla stuga djupt inne i skogarna, har svårt att uppskatta höjden men stam och grenverk var enormt, kunde inte ens få med det vettigt på bild,
En imponerande gran, har själv aldrig tidigare sett en större, min sambo och son står bredvid 😀
Mvh
Lasse

Användarvisningsbild

Re: Skogsforums jakt på rekordgranen 50+ (video)

Sillero  
#792094 Hej! Ja, den granen ser gigantisk ut. Var står den? Kan du visa på karta, eller om di har möjlighet koordinater. Hälsningar Sillero.

Användarvisningsbild

Re: Skogsforums jakt på rekordgranen 50+ (video)

Lasse Redwood  
#792148 Hej, den finns i Tierp och man måsta ta sig ut till Hedesunda och Harmyravägen, kör du den vägen så kommer du fram till en vägbom, därifrån måste man gå vidare på grusvägen, ca 1,5 km, Harmyravägen slutar med en vändplan inne i skogen, där finns en gammal husgrund, granen står intill där, den är som sagt helt vansinnigt stor, jag tror att den bör vara minst ett para hundra år,
Jag bifogar en screenshot från maps, gör samma sökning och förstora upp Harmyravägen så ser man vart den slutar, där står granen.
Mvh Lasse

Avatar Fallback

Re: Skogsforums jakt på rekordgranen 50+ (video)

isteskog  
#792163 Det är väl i Halvproffs trakter det?

Användarvisningsbild

Re: Skogsforums jakt på rekordgranen 50+ (video)

Lasse Redwood  
#792166 Vet ej, jag reggade mig på denna sida igår..

Användarvisningsbild

Re: Skogsforums jakt på rekordgranen 50+ (video)

halvproffs  
#792199
isteskog skrev:Det är väl i Halvproffs trakter det?


Ja den är söder om Dalälven. Visste inte om denna gran så det blir nog ett besök i sommar!

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).