Skogsmaskiner (stora skogsmaskiner)

John Deere E-series

83 inlägg 34905 visningar 11 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: John Deere E-series

masterchief  
#73077 Varför har de inte dämpnig i hytten på E-serien?
Niveliring i all ära men, stötar och vibrationer knäcker skotarförare.
Bollade lite comfortline med Rottne när jag var nede på kursen på H8an.
De har fått kritik för att den slår igenom ibland....
Fick svaret att den är konstruerad så, slår den igenom kör du för fort, dvs ramen på maskin utsätts för brytningar den inte är konstruerad för...

Olofsfors skogsmaskinsband
Avatar Fallback

Re: John Deere E-series

Hälsingefuran  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#73078 Vi har beställt en 1470e/480c, leverans mitten på januari...

Avatar Fallback

Re: John Deere E-series

mrme  
#73082
masterchief skrev:Varför har de inte dämpnig i hytten på E-serien?
Niveliring i all ära men, stötar och vibrationer knäcker skotarförare.
Bollade lite comfortline med Rottne när jag var nede på kursen på H8an.
De har fått kritik för att den slår igenom ibland....
Fick svaret att den är konstruerad så, slår den igenom kör du för fort, dvs ramen på maskin utsätts för brytningar den inte är konstruerad för...


Har kört båda för lite för att vara säker på vilken hytt ja gillar bäst, men just nu gillar ja faktist e hytten kör man som folk hinner hytten med att stå rakt väldigt bra å de blir ju oxå som en dämpning. Ja glömde bort att ja satt rakt hela tiden när ja körde den i skogen tills ja tittade på huven som for framåtillbaka hela tiden. Sen tror ja att medsvängningen skonar axlar och nacke för att man slipper sitta å hänga med huvudet när det rycker å knycker.

Skulle vara väldigt kul att sitta en vecka i båda för att jämföra, men de lär väl tyvärr inte hända.

Hoppas valmet hoppar på de nya komforttänket, men skulle tro att deras variant blir extra stora gummikuddar vid hyttinfästningen å tjockare skumgummi i stolen.



Smaken är som baken. Det är tur att de finns så många olika åsikter om allt å ingen har rätt(skulle vara att ja har rätt i sånna fall :mrgreen: ) bara olika syn på saker å ting utan olika åsikter skulle nog inte de här forumet finnas å de vore ju synd.

Användarvisningsbild

Re: John Deere E-series

Knegarn  
#73086 tror jag frågade i en annan tråd men har jd fått nån sekvensstyrning ännu?? Jag tror att nya e modellen kan vara riktigt bra och lättkörd om dom fick hela trädhanteringen på 1 knapp.

nivellerande och medsvängande hytt kom ju på 1984 så det kan ju knappast va nån nyhet att hurra över ;)

Användarvisningsbild

Re: John Deere E-series

Timberjack74  
#73127
Knegarn skrev:tror jag frågade i en annan tråd men har jd fått nån sekvensstyrning ännu?? Jag tror att nya e modellen kan vara riktigt bra och lättkörd om dom fick hela trädhanteringen på 1 knapp.

nivellerande och medsvängande hytt kom ju på 1984 så det kan ju knappast va nån nyhet att hurra över ;)

Det kommer nog ingen sekvensstyrning på dom ännu, men ju mer vi tjatar om det så kanske det kommer nån dag.Tyvärr så bromsas det av vissa servicetekniker/instruktörer som hävdar att det ej behövs när man kan köra med JDs autokap.. 😡 😡
Nån som hört om det går att få spakar med knappar till JD nån gång...
Från en som får en 1470e efter nyår 8) 8)

Användarvisningsbild

Re: John Deere E-series

skogsjan695xl  
#73134 Vet även en som beställt en 1070E, som garanterat ska provköras och testas :grin:

Avatar Fallback

Re: John Deere E-series

ume  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#73196 tyvärr är nog jd automatik å knappsatser för närvarande sämst på marknaden så vid byte är dom skördarna inte ens med på kartan.. timbermaticen är ju inte mycke å hurra för heller, segare jävla dator får man ju leta på 80-talet efter!

Avatar Fallback

Re: John Deere E-series

timberjack810c  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#73205
ume skrev:tyvärr är nog jd automatik å knappsatser för närvarande sämst på marknaden så vid byte är dom skördarna inte ens med på kartan.. timbermaticen är ju inte mycke å hurra för heller, segare jävla dator får man ju leta på 80-talet efter!


jag tycker det är väldigt mycket tråkiga kommentarer nu!!
Alla får kör vad de tror mest på.
Men visst det är ett fritt forum!
Mvh

Användarvisningsbild

Re: John Deere E-series

masterchief  
#73206 Som sagt, alla kör det de tror på och det är bäst i deras ögon 8)
Men jag har som sagt svårt att förstå att de inte erbjuder knappar i spakarna när tom Valmet krypit till Dasakorset och tagit sitt förnuft tillfånga :wink:
Men inget är omöjligt att lösa med en lödtång.....

Användarvisningsbild

Re: John Deere E-series

Knegarn  
#73213 Gör dasa egna spakar? är det dom i valmet? En kollega här köpte en 901 tx med minispakar, jag körde den i tisdags några timmar och gillade dom skarpt, skulle påstå att dom är lite annorlunda från dina men i stort sett desamma. Sekvenserna i valmets system är ju dock vidareutvecklad, kör man med automatiskt trädval så behöver man endast 1 knapp (höger tumme) för att göra alla moment, helt otroligt bra på bra skog!!

Användarvisningsbild

Re: John Deere E-series

kalhygge  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#73215
ume skrev:timbermaticen är ju inte mycke å hurra för heller, segare jävla dator får man ju leta på 80-talet efter!



njae, vaddå leta??? Valmets Maxi kom väl inte på 80talet - även om man kan tro det... :)

Avatar Fallback

Re: John Deere E-series

Simba  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#73216 Deere har ju ett "omvänt dödmansgrepp" dvs automatiken pausar om man kör "grip stäng" :!:
Kör man med högsta autokapnivå får man vila fingrarna under upparbetning,behöver man stoppa matningen för att tex sortera virket är det bara att köra "grip stäng" och när man lossar vippan så rusar han iväg igen.
Datorstrul på en Timbermatic :?:
Och Valmet har ju inte alls haft nå problem med .4 datorerna lr :roll:

Användarvisningsbild

Re: John Deere E-series

Engstrand  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#73221 Sitter precis och kollar på en offert på en ny 1470E ! :)

Användarvisningsbild

Re: John Deere E-series

masterchief  
#73222
Knegarn skrev:Gör dasa egna spakar? är det dom i valmet? En kollega här köpte en 901 tx med minispakar, jag körde den i tisdags några timmar och gillade dom skarpt, skulle påstå att dom är lite annorlunda från dina men i stort sett desamma. Sekvenserna i valmets system är ju dock vidareutvecklad, kör man med automatiskt trädval så behöver man endast 1 knapp (höger tumme) för att göra alla moment, helt otroligt bra på bra skog!!

Nja det är nog inte dasas spakar i valmet utan säkert en egen framtagning 8)
Det jag benämner "dasaspak" är en minispak med knappar oftast 5st på varje som innebär att du under upparbetning har alla funktioner direkt i spaken.
Du slipper sitta och sträcka fingrar ut på paletterna.
Vi hade det i 2004an och den datorn var inte gjord för "dasaspakar" men med lödtång så gick det att få dem användbara, så varför inte samma sak på en grön....

Avatar Fallback

Re: John Deere E-series

mrme  
#73228
Simba skrev:Deere har ju ett "omvänt dödmansgrepp" dvs automatiken pausar om man kör "grip stäng" :!:
Kör man med högsta autokapnivå får man vila fingrarna under upparbetning,behöver man stoppa matningen för att tex sortera virket är det bara att köra "grip stäng" och när man lossar vippan så rusar han iväg igen.
Datorstrul på en Timbermatic :?:
Och Valmet har ju inte alls haft nå problem med .4 datorerna lr :roll:


Kul att se att de är nån som begriper hur man ska köra traktor, sitta å klämma på gripstäng heladagarna för att få träden genom aggregatet skulle ja bli galen på. JD så trycker man trädval sen är de bara att hålla i hatten.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).