Trädfällning (arborist)

Utrota asp

79 inlägg 115552 visningar 23 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Utrota asp

jannee  
#720591 Just nu använder jag mig av Touchdown, nedan är bl.a. hur mycket du ska späda för att få rätt effekt.
https://agrobaseapp.com/sweden/pesticid ... -premium-1

Husqvarna motorsågar
Användarvisningsbild

Re: Utrota asp

Klausan  
#720596 Tack för rekommendationen. Tyvärr säljs detta medel inte längre i Danmark.

Användarvisningsbild

Re: Utrota asp

Sjögården  
#720601 Får signaler om mycket knäckesjuka i tallplanteringarna i området.
Hur gör ni, plantera gran eller?

Avatar Fallback

Re: Utrota asp

jannee  
#720645 Där jag har tall håller jag bort all asp, på så sätt undviker/minimerar du knäckesjukan.

Användarvisningsbild

Re: Utrota asp

Sjögården  
#720657 Lättare sagt än gjort.
Men visst har du rätt i det.
Jag försöker inte ens plantera tall i aspuppslagen.
Tycker faktiskt att högstubbar av tall fungerar skapligt och så ringbarkning förstås.
Försöker nog undvika roundup i skogen även om jag vet hur effektivt det är… 😉

Avatar Fallback

Re: Utrota asp

bengt.a  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#723313 Varför inte bara låta det vara asp där den kommer.

Användarvisningsbild

Re: Utrota asp

Deichenpoff  
#723347 Jag har med gott resultat ringbarkat 7 aspar,
Dom tar lite olika tid på sig att dö bara, den största ca 70 cm dog som nr 2,.
3st har bark kvar och ev lite liv.
Jag tog i princip alla aspar på min lilla mark då jag är trött på slyet, barkade även alla små träd då rotsystemet är gigantiskt och det är ju inte jobbigt så…

Användarvisningsbild

Re: Utrota asp

HannuRöj  
#729993 😀 Hej, jag lyfter upp den här tråden.

Mitt sätt att döda aspar är att jag kör en vända runt stammen med motorsåg och sprutar rent glyfosat i spåret.
Mest har jag fälld aspar och behandlad stubbarna, men i den här gången ska asparna vara kvar som evighetsträd.

Beståndet är högläggt och platerad gran och tall. Många aspar som avverkat med, tyvärr alla var fälld utan glyfosatbehandling..
Jag brunnsröjade beståndet med kompostklinga. Allt hallon och gräss slog jag ner men aspslyn röjade jag så lätt som möjligt, kvistade bara i många ställen runt plantan sammt skadade barken. Sparade björk bland gran, den hindrar gräss och hallon men hotar inte gran.. ännu.

Är en liten backe mitt i beståndet så det fanns bara en dike som kapat av asprötterna. Inga levande storaspar fanns i ena sidan av diket så den mest sannolikt blir inte påverkat av glyfosaten.

Användarvisningsbild

Re: Utrota asp

Älgfoderodlare  
#731913 För att det inte finns en ekonomiskt försvarbar marknadsandel för Asp idag, vem vet hur morgondagen ser ut ? Sparar alla Aspar jag har som har tillväxt i alla typer av blandbestånd. Dagens marknad lär ju aldrig bli beständig ! Lita på framtiden ! Den blir vad vi gör den till.

Användarvisningsbild

Re: Utrota asp

HannuRöj  
#731953 Jo, ingen fel med asp som trädslag, men fel trädslag just i den där ställe. Och skogen är inte min så det är inte jag som bestämmer.
Asp är ett utmärkt trädslag för timmerhus och utfoderbrädor mm. Det har man använt alltid och byggnaderna har hållit väldigt länge.
Asp är ljust och har bra akustiska egenskaper så jag tror den skulle passa bra som inredningsmaterial för moderna träbyggnader. Skolor t ex byggas ännu mer av trä så jag tror marknaden och efterfrågan finns redan nu. Det som saknas är någon som har tillräcktligt stora volymer och kan satsa på att lyfta asp upp som ett alternativt byggnadsmaterial. Sammt saknas färdiga modeller hur odlar man asp i vanlig skogsbruk. 😀

Avatar Fallback

Re: Utrota asp

Röjkvist  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#760692 Har idag ringbarkat en stor asp.
Gjorde instick med motorsågen från tre håll för att trädet fortare ska torka ut.
Vet ej om det funkar, det brukar annars ta 3 år innan en asp dör.

Avatar Fallback

Re: Utrota asp

jannee  
#760693 Den nya glyfosaten (Roundup) du idag kan inhandla fungerar inte på Asp eller andra större träd.
Har inget belägg för detta men jag "tror" att man måste ringbarka minst en meter, fungerar bättre än göra ett rasp med sågen även om du gör det flera cm djupt.

Användarvisningsbild

Re: Utrota asp

ananders  
#760694 Om jag fattat det hela rätt så är det väl så att man vill utarma aspens rötter så att de inte skjuter nya rotskott och det tar väl ett par år. Vad jag har hört så går den mesta av transporten upp från rötterna inne i stammen och det från trädet ner i rötterna går mellan bark och stam.
Jag ringbarkade ett gäng aspar som står utan för min gräsmatta för två år sedan. Först i år märks det på träden att de är påverkade av ringbarkningen och gräsmattan har blivit frodigare.

Användarvisningsbild

Re: Utrota asp

Lars Lundqvist SLU  
#760705 Aspen förökar sig med både stubb och rotskott, och därför många aspdungar en och samma individ. Dom sitter ihop under markytan. Om du ringbarkar finns risken att den skjuter rotskott när den upptäcker att den håller på att dö. Om du å andra sidan behandlar en av stammarna med tillräckligt mycket gift har du stor chans att lyckas döda hela dungen. Men, som någon annan skrev, den nedåtgående transporten går i den tunna zonen mellan barken och veden, floemet, det man ibland lite slarvigt kallar basten. Det är där giftet ska hamna om du behandlar en stubbe, för att transporteras ner och döda rötterna och övriga stammar av klonen.

Användarvisningsbild

Re: Utrota asp

HannuRöj  
#761355
HannuRöj skrev:😀 Hej, jag lyfter upp den här tråden.

Mitt sätt att döda aspar är att jag kör en vända runt stammen med motorsåg och sprutar rent glyfosat i spåret.
Mest har jag fälld aspar och behandlad stubbarna, men i den här gången ska asparna vara kvar som evighetsträd.

Beståndet är högläggt och platerad gran och tall. Många aspar som avverkat med, tyvärr alla var fälld utan glyfosatbehandling..
Jag brunnsröjade beståndet med kompostklinga. Allt hallon och gräss slog jag ner men aspslyn röjade jag så lätt som möjligt, kvistade bara i många ställen runt plantan sammt skadade barken. Sparade björk bland gran, den hindrar gräss och hallon men hotar inte gran.. ännu.

Är en liten backe mitt i beståndet så det fanns bara en dike som kapat av asprötterna. Inga levande storaspar fanns i ena sidan av diket så den mest sannolikt blir inte påverkat av glyfosaten.

Återkoppling gällande resultatet. 😀
Stora stammarna har torkat nu. Mesta träden är helt lövlösa. Rotskottet däremot märker jag inte någon påverka.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).