Alternativt skogsbruk, blädning och hyggesfritt

Gilla läget, kanske faktiskt utnyttja det?

57 inlägg 24848 visningar 14 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Gilla läget, kanske faktiskt utnyttja det?

Älgfoderodlare  
#730644 ...
Senast redigerad av Älgfoderodlare fre 16 dec 2022, 09:16, redigerad totalt 2 gånger.

Avatar Fallback

Re: Gilla läget, kanske faktiskt utnyttja det?

isteskog  
#730647 Här är en till som stamkvistar i den mindre skalan... än så länge... hoppas på framtida merbetalning av såna sortiment 👍

Användarvisningsbild

Re: Gilla läget, kanske faktiskt utnyttja det?

Älgfoderodlare  
#730659 ...
Senast redigerad av Älgfoderodlare fre 16 dec 2022, 09:16, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild

Re: Gilla läget, kanske faktiskt utnyttja det?

Älgfoderodlare  
#730663 ...
Senast redigerad av Älgfoderodlare fre 16 dec 2022, 09:16, redigerad totalt 1 gång.

Avatar Fallback

Re: Gilla läget, kanske faktiskt utnyttja det?

brassel  
#731784
Robur Clivus skrev:Den framgångsrike investeraren Warren Buffet som ligger bakom Berkshire Hathaway har alltid betonat vikten av "Moat" (https://www.investopedia.com/ask/answer ... icmoat.asp) i de bolag han investerar i, med detta menar han att de på något sätt sitter på en "ekonomisk vallgrav" som gör det svårt för konkurrenter att priskonkurrera. Detta koncept tycker jag är en intressant tanke att fundera på hur man kan applicera inom det småskaliga skogsbruket, (spåna gärna fritt och kom med förslag i tråden). Min utgångspunkt i tankeexperimentet bygger på oss skogligt intresserade och aktiva småskogsbrukare, vi har motorsågar, röjsågar, traktorer med huggarkärra, miniskotare, fyrhjuling med vagn, plantrör, känner våra marker osv. Ska vi dock räkna krasst ekonomiskt med dagens situation och skogsbruk så är det svårt att motivera alla dessa inköp (förutom på nöjeskontot som är väl så god anledning för själavård). Det jag funderar mycket på är hur vi vänder det här till att istället bli vår vallgrav som kan generera "pricing power", vilken nisch kan vi exploatera som bolagen och "passiva skogsägare" har svårt att konkurrera med oss i? Ta som exempel utifrån ett hyggesfritt småskaligt alternativ och en miljömedveten urban medelklass som precis sett färdigt SVT:s Slaget om skogen https://www.svtplay.se/vetenskapens-var ... -om-skogen (Ja väldigt vinklad men det behandlas i andra trådar). Denna medelklassfamilj ska bygga ett nytt hus på sin nya tomt de köpt, de har tänkt bygga ett modest enplanshus på ca 125 m2 i konventionellt trä, de tar in offerter från flera trähustillverkare och får in offerter mellan ca 2-2,5 miljoner för själva huset. En husleverantör framstår som extra intressant för den miljömedvetna familjen, leverantören jobbar endast med virke som kommer från småskaligt och hyggesfritt skogsbruk, direkt från den lilla skogsbondens gård och dit familjen gärna får åka på besök om de vill för att se vart virket till deras hus kommer ifrån. För husleverantören handlar det om ca 20 kubik virke för att kunna bygga detta huset, hur mycket är vårt hyggesfria och småskaliga timmer värt i ovanstående kontext som möjliggjorde att just denna miljömedvetna byggare fick ordern och hur priskänslig är han för dessa 20 kubik virke på en order på 2,5 milj (Han var inte billigast men det kändes bäst för den miljömedvetna familjen). Spåna gärna fler exempel där vi kan skapa "Vallgrav".


Intressant det du skriver.
Dock i min egen SWOT-analys finns en på T stor brasklapp på brukandemässig otrevlig statlig "Svart svan/Brunt kuvert".
Upplevt för många otrevliga statliga inlösningshävdanden på de ej konventionella trakthyggesskogarna säg de 20 sista åren...

Användarvisningsbild

Re: Gilla läget, kanske faktiskt utnyttja det?

Älgfoderodlare  
#731912 ...
Senast redigerad av Älgfoderodlare fre 16 dec 2022, 09:16, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild

Re: Gilla läget, kanske faktiskt utnyttja det?

Sjögården  
#731926 I mitt område har naturintressen lämnat bolagsskogen och hittar mycket intressant i ”bondeskogen” utav den enkla orsaken att det är där den gamla skogen finns.
Tidigare såg man nyttan av att våra avverkningar skedde på ett lite försiktigare sätt.
Nu är mantrat ”stoppa kalhyggen” var de än skall tas och hur stora eller små de blir.
Att lämna skog äldre än 80 år är väldigt stor risk i min omgivning och de som har den kvar sover dåligt just nu… 🙃

Användarvisningsbild

Re: Gilla läget, kanske faktiskt utnyttja det?

machonisti  
#731959 Klagade över intressanta åsikter i en annan långkörartråd. Denna tråd är intressant, har bara inte hittat hit.

Användarvisningsbild

Re: Gilla läget, kanske faktiskt utnyttja det?

Älgfoderodlare  
#731960 ...

Avatar Fallback

Re: Gilla läget, kanske faktiskt utnyttja det?

granen  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#831739 Människan kommer bra säkert att förgöra sig själv med alla tokerier pengar o makt har blivit vår ledstjärna det är bara frågan om hur länge det tar kommande generationer lär inte få det lätt kanske låter som en domedagsprofetia men är nog tyvärr den bittra sanningen

Avatar Fallback

Re: Gilla läget, kanske faktiskt utnyttja det?

bengt.a  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#831776
granen skrev:Människan kommer bra säkert att förgöra sig själv med alla tokerier pengar o makt har blivit vår ledstjärna det är bara frågan om hur länge det tar kommande generationer lär inte få det lätt kanske låter som en domedagsprofetia men är nog tyvärr den bittra sanningen

🤣🤣🤣

Avatar Fallback

Re: Gilla läget, kanske faktiskt utnyttja det?

bengt.a  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#831778
granen skrev:Människan kommer bra säkert att förgöra sig själv med alla tokerier pengar o makt har blivit vår ledstjärna det är bara frågan om hur länge det tar kommande generationer lär inte få det lätt kanske låter som en domedagsprofetia men är nog tyvärr den bittra sanningen

Har du mycket skog?

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).