Arbetskläder för skogen

Sågskyddskänga

45 inlägg 34698 visningar 17 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Sågskyddskänga

hakansmedja  
#677441 Haix är väldigt bra särskilt när det lutar. Hållbara måste jag säga. Mins Shil är breda som sagts väldigt mjuka jämfört med Haix. Men de är kanske väl hårda i början. Ska köps ett par nu. Vill gärna hitta bra för under 2000:-

Användarvisningsbild

Re: Sågskyddskänga

TrioBrake  
#677584 Meindl Airstream rock
https://skogma.se/meindl-airstream-rock ... UYQAvD_BwE

Slut på diskussion.

Avatar Fallback

Re: Sågskyddskänga

zeaflower  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#677676
TrioBrake skrev:Meindl Airstream rock
https://skogma.se/meindl-airstream-rock ... UYQAvD_BwE

Slut på diskussion.


kan bara instämma! sjukt sköna från första sekund!

Användarvisningsbild

Re: Sågskyddskänga

Mikey_AX  
#677678 För min del blir det ett par nya Fiordland från OREGON snart. 😉

Avatar Fallback

Re: Sågskyddskänga

forest.  
#731842 Tips på Sågskyddskänga som är lätt och smidig, kanske inte finns men är trött på huggarstövlar som är bred och klumpig.

Användarvisningsbild

Re: Sågskyddskänga

anersimyra  
#731854
forest. skrev:Tips på Sågskyddskänga som är lätt och smidig, kanske inte finns men är trött på huggarstövlar som är bred och klumpig.

Den absolut skönaste och smidigaste kängan är Harz som säljs av engelbert&strauss. Dess enda nackdel är att sulan är såpass mjuk att den lätt går sönder om man kliver omkring i vasst stenskravel, å andra sidan är det sulans mjukhet som gör kängan såpass smidig och skön..🙂👍

Avatar Fallback

Re: Sågskyddskänga

forest.  
#731856
anersimyra skrev:
forest. skrev:Tips på Sågskyddskänga som är lätt och smidig, kanske inte finns men är trött på huggarstövlar som är bred och klumpig.

Den absolut skönaste och smidigaste kängan är Harz som säljs av engelbert&strauss. Dess enda nackdel är att sulan är såpass mjuk att den lätt går sönder om man kliver omkring i vasst stenskravel, å andra sidan är det sulans mjukhet som gör kängan såpass smidig och skön..🙂👍

ok , men hur är sulan i skon? har 42 men smal fot så som det är nu med huggarstövel så är de alldeles för bred för min fot funkar inge bra, vad har damerna på fötterna kanske inte finns några här på forumet.

Avatar Fallback

Re: Sågskyddskänga

r93  
#731866 Kängor är svårt, hade ett par sthil i många år, (som var tillverkade av Elten) sedan blev dom så sladdriga så jag bestämde mig för att byta.

Kostade på mig ett par meindl airstream, riktiga pjäxor men faktiskt sköna.

Fötter är ju väldigt olika, så personligen måste man pröva och jämföra enligt mig.

Användarvisningsbild

Re: Sågskyddskänga

anersimyra  
#731870 Utrymmet vid tårna kan väl sägas vara ” normalt.” Annars är det ett större problem med en alltför avsmalnade känga som trycker samman tårna då detta förutom att göra ont ger en kall känga. Ett bra tåutrymme med ett stadigt lagom högt skaft ger en bekväm känga som inte klämmer åt över tårna.

Användarvisningsbild

Re: Sågskyddskänga

anersimyra  
#731875 Precis som ” r93 ” beskriver så är de flesta huggarkängor åt det ” pjäxlika ” hållet och då särskilt när de är nya och det kan ta ett tag att vänja sig vid känslan av att gå omkring med ett par slalompjäxor på fötterna. Harzkängan har dock inget pjäxlikt över sig utan är mer lik en smidig vandringskänga. Den är dock inte lika tålig som de dyrare kängorna på marknaden och den kräver underhåll för att hålla tätt mot väta. De tåligaste kängorna är troligen någon av Haix kängor där kängan alpin i skyddsklass 3 är i en klass för sig..🙂👍

Avatar Fallback

Re: Sågskyddskänga

BM Buster  
#756733 Till er som anväder Lupriflex sågskyddskänga, hur är dom i storlek, har idag ett par oregon kängor i st 42 som passar bra. Men dom blir jag blöt om fötterna i.

Avatar Fallback

Re: Sågskyddskänga

BM Buster  
#757331 Trots att svaren på min fråga om Lubriflex Sågskyddskänga uteblev så beställde jag ett par från Skogma.
Jag tog mått på min fot och skickade ett mejl ang val av storlek till skogma, tre dagar senare anlände så kängorna och har nu använts i två dagar. Det blev en positiv överraskning, mycket lätta att gå i stadiga, bra grepp och framför allt torra fötter. Nu har det ju inte varit speciellt varmt men jag upplever att kängan andas bra. Nu återstår väl att gnida på o se hur hållbara dom är. Men så långt en angenäm bekantskap! 🤓

Användarvisningsbild

Re: Sågskyddskänga

HannuRöj  
#757358
BM Buster skrev:Trots att svaren på min fråga om Lubriflex Sågskyddskänga uteblev så beställde jag ett par från Skogma.
Jag tog mått på min fot och skickade ett mejl ang val av storlek till skogma, tre dagar senare anlände så kängorna och har nu använts i två dagar. Det blev en positiv överraskning, mycket lätta att gå i stadiga, bra grepp och framför allt torra fötter. Nu har det ju inte varit speciellt varmt men jag upplever att kängan andas bra. Nu återstår väl att gnida på o se hur hållbara dom är. Men så långt en angenäm bekantskap! 🤓

😀 Tack att du delade infon, någon av oss måste ju vara den som våger prova. 👍
Rätt prisnivå på Lupriflex, kostar inte extra att de är sågskyddsklassade. Säkert ett bra köp.

Användarvisningsbild

Re: Sågskyddskänga

DalhagViking  
#791004
TrioBrake skrev:Meindl Airstream rock
https://skogma.se/meindl-airstream-rock ... UYQAvD_BwE

Slut på diskussion.

Tycker jag är intressant slå spiken i kistan på den enligt mig skiten. Jag har avverkat 3st på ett år, ett par sprack och två par har spikarna/nubben vandrat upp så det bli något av en obehaglig akupunktur vid oönskat tillfälle. Snygga ja, bekväma ja ett tag, kvalitet för över 4000 absolut inte.

Avatar Fallback

Re: Sågskyddskänga

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#791065 Hur har det gått med dina Lupriflex @BM Buster?

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).