Öppna kategorin

Om "Skitskogsbruk" (delat från EU-strategi, m m)

1601 inlägg 27105 visningar 50 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Utkast till ny skogsstrategi ändrar spelplanen i skogen

Helproffs  
#731667
ulf 1 skrev:Hanna Andre gjorde några intressanta mätningar på jordvärme, för 5 år sen, jag läste detta nu på förmiddan (mer tapeter) .
Jag måste säga att vetenskapen verkar jobba bara åt mig numera, helt otroligt att det blev så dramatiska resultat äv förhöjd temperatur i marken, efter en höjning på bara 3 grader så började marken SLÄPPA UT koldioxid istället för som i en normal sval skog, ta upp koldioxid, vad det gör med alla arters trivsel borde man ju oxå förstå, men att träden mår pyton, är ju helt klart.
Ni vet vad jag berättat att en annan tjej kommit fram till, (hon skulle ställa upp lite mätinstrument i min skog i somras, men fick inte några pengar att fortsätta forskningen) hon har mätt upp 10-12 graders MINSKNING av temperaturen i en gammal blandskog, heta sommardagar, medan en 40 årig plantageskog inte sänker utetemperaturen ett skit, 30 grader i skuggan ger 30 grader i skuggan mitt inne i en sån skitskog, tragiskt va.
Men vad säger du om din och hela Sveriges skogsstrategi Helproffs, där finns inte ett uns nytänk på över 100 år, förlåt, glömde dom där jävla högstubbarna, dom där med ett bohål i, är ju djävulskt galna, men som tur är fågelhjärnor smartare än ärthjärnor, så dom blir aldrig lurade att steka sina ungar i dom.
Läs Hannas forskning här: https://forhot.is/wp-content/uploads/20 ... l-skog.pdf


Men kompis nu var du ute och cyklade rejält när du påstår att jag har samma skogsstrategi som övriga Sverige! Fy skäms gubben 👎

Elmia
Användarvisningsbild

Re: Utkast till ny skogsstrategi ändrar spelplanen i skogen

ulf 1  
#731680 Det är lite lustigt att skogsindustrin mejlar, myndighetschefen på Skogsstyrelsen (dom ringer givetvis oxå, och sitter säkert i styrelserummet och gapar att myndigheten ska skärpa sig, annars jävlar (, jag har kontakter så jag har vetat hur det går till.)
Men vad står det egentligen i regeringsordningen ... "I förhållande till regeringen är
myndighetschefen arbetstagare" ja ha, men då funderar man ett varv till, hur funkar det mellan våra folkvalda lagstiftare och ärthjärnorna som styr över vår natur, men det behöver vi väl inte längre undra, vad tycker du toker72?, varför mejlar inte skogsindustrin till Baylan och säger att nu jävlar får han ta hela världens samlade journalistkår i örat för annars, och givetvis alla jävla forskare som inte förstått vad industrin säger, här öppnar sig fantastiska scenarior, och de verkar vara blåkopior på allt jag sagt under 15 år, men nu blir det offentligt, vem sålde förresten 700 hektar skog till GDn, bra pris kan man tänka, om det var ett skogsbolag, jag orkar egentligen inte bry mig, men jag måste för naturens skull, man kan inte låta den vara kvar i dessa dårars våld.
Men vi är väl inte förvånade på detta forum, för ni börjar ju förstå till slut, att det stämmer, jag får och har nästan alltid rätt i min analys av en korrupt industri.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Utkast till ny skogsstrategi ändrar spelplanen i skogen

toker72  
#731687 Jag kör lika stil som du vägrar svara på frågor enda skillnaden är att jag inte orkar slänga ur mig nått nytt dumt påstående för det är du kung på.

Användarvisningsbild

Re: Utkast till ny skogsstrategi ändrar spelplanen i skogen

Helproffs  
#731714
ulf 1 skrev:Det är lite lustigt att skogsindustrin mejlar, myndighetschefen på Skogsstyrelsen (dom ringer givetvis oxå, och sitter säkert i styrelserummet och gapar att myndigheten ska skärpa sig, annars jävlar (, jag har kontakter så jag har vetat hur det går till.)
Men vad står det egentligen i regeringsordningen ... "I förhållande till regeringen är
myndighetschefen arbetstagare" ja ha, men då funderar man ett varv till, hur funkar det mellan våra folkvalda lagstiftare och ärthjärnorna som styr över vår natur, men det behöver vi väl inte längre undra, vad tycker du toker72?, varför mejlar inte skogsindustrin till Baylan och säger att nu jävlar får han ta hela världens samlade journalistkår i örat för annars, och givetvis alla jävla forskare som inte förstått vad industrin säger, här öppnar sig fantastiska scenarior, och de verkar vara blåkopior på allt jag sagt under 15 år, men nu blir det offentligt, vem sålde förresten 700 hektar skog till GDn, bra pris kan man tänka, om det var ett skogsbolag, jag orkar egentligen inte bry mig, men jag måste för naturens skull, man kan inte låta den vara kvar i dessa dårars våld.
Men vi är väl inte förvånade på detta forum, för ni börjar ju förstå till slut, att det stämmer, jag får och har nästan alltid rätt i min analys av en korrupt industri.


Men kompis, med sig själv känner man andra tycker jag lyser igenom här nu 🤔 jag undrar om du räknat lite fel i kulan och besinningslöst nu jävlar ska dom få 🤭 jag tog dej på orden idag och körde en dags inte röra ett finger i min skogsstrategi tror jag kör den imorgon med för hörde från stubben vad träden viskade till mej.. sov du lilla gubben och kom till oss en annan dag då vi blivit mycket större och starkare 😇

Användarvisningsbild

Re: Utkast till ny skogsstrategi ändrar spelplanen i skogen

ulf 1  
#731724 Som skogsindustrin dårå menar du, jag låg i bastun ikväll och läste en grafisk tidning från 2000, (limmade blaskor är inget att rekomendera i en bastu, men de blir bra att tända i pannan med) där uttalade sig VDn för Svenskt papper om framtiden, papperindustrin (grafiskt papper) skulle blomstra och bli större än någonsin, noll koll förstås, det sa han när jag satt vid min dator och laddade ner musikfiler till min hårddisk och för länge sedan insett att cd skivor var skräp, för att inte tala om dvd, givetvis skull vi ha och läsa det mesta på vår dator insåg väl många med mig vid den tidpunkten, men inte skogsindustrin, denne man sa alltså att papperstillverkningen skulle öka, för nu kom "Print on demand" att bli den stora slukaren av grafiskt papper.
Då tittar vi i facit, oj vad fel han hade, vad hade han för lön?
6 miljoner ton grafiskt papper 2000, 2,5 idag.
Vad säger skogsindustrin om era plantager idag och om 20 år, fråga.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Utkast till ny skogsstrategi ändrar spelplanen i skogen

Lars Lundqvist SLU  
#731728 Det är bra att kunna sin historia:

Den första iPoden släpptes 2001. Det var då det började på allvar med nedladdad musik.
iPhone kom 2007 och iPad 2010 men det dröjde till mitten av 2010-talet innan det började på allvar med e-böcker. Fast print-on-demand är fortfarande stort, eftersom många vill ha riktiga böcker. Och strömmade ljudböcker började slå igenom på allvar för bara nåt år sen.

Inget av detta anade någon vid milleniumskiftet, utom möjligen Steve Jobs.

Användarvisningsbild

Re: Utkast till ny skogsstrategi ändrar spelplanen i skogen

Helproffs  
#731753
ulf 1 skrev:Som skogsindustrin dårå menar du, jag låg i bastun ikväll och läste en grafisk tidning från 2000, (limmade blaskor är inget att rekomendera i en bastu, men de blir bra att tända i pannan med) där uttalade sig VDn för Svenskt papper om framtiden, papperindustrin (grafiskt papper) skulle blomstra och bli större än någonsin, noll koll förstås, det sa han när jag satt vid min dator och laddade ner musikfiler till min hårddisk och för länge sedan insett att cd skivor var skräp, för att inte tala om dvd, givetvis skull vi ha och läsa det mesta på vår dator insåg väl många med mig vid den tidpunkten, men inte skogsindustrin, denne man sa alltså att papperstillverkningen skulle öka, för nu kom "Print on demand" att bli den stora slukaren av grafiskt papper.
Då tittar vi i facit, oj vad fel han hade, vad hade han för lön?
6 miljoner ton grafiskt papper 2000, 2,5 idag.
Vad säger skogsindustrin om era plantager idag och om 20 år, fråga.


Ja du gubbe lille... min kusin som på den tiden arkitekt sa att nu är det slut med papper så i större projekt gjorde dom utskrift av ca 8000sidiga dokument och något skulle ändras så 8 till det hade aldrig blivit så mycket utskrifter i onödan tidigare 🤣 men det var då och nu är nu och min kassettbandspelare spelar fortfarande samma band och jag älskar repit funktionen... vet du en sak kompis jag var ute med en höjdare idag och vi badade i bäcken och senare efter en fin middag på vildmarkstallrikar badade vi bastu och drack lite vin 🤭 🤭

Användarvisningsbild

Re: Utkast till ny skogsstrategi ändrar spelplanen i skogen

ulf 1  
#731789 Jag laddade ner musik redan 99, men det var väl inte riktigt lagligt kan jag tänka, men vem bryr sig om lagar skapade av ärthjärnor, inte jag i alla fall, hade oxå den första storbildsprintern i Bergslagen, Bronells tryckeri i Filipstad kom två, men vi som ser möjligheterna i allt och tar till oss det goda, det är ju vi som gör nån skillnad, gissa om många haft nytta av mig under årens lopp, själv har jag bara lekt, så fort jag utvecklat nåt som funkar så brukar jag tappa intresset, därför är jag ingen bra företagare, som jag villigt har erkänt, jag klarar inte att gå in i något monotont penningjagande, men man hinner med mycket på det viset, lite av livets mening tycker jag.
Men visst är det bra med böcker jag har sagt det många gånger, att det är där jag hittar den sanna historeien om vårt skogsbruk, tror jag har en klar bild av det nu, men den är verkligen långt bort från SLUs propaganda som mer verkar vara dikterad av skogsindustrin.
Den ende generaldirektör för skogsstyrelsen som tagit sitt jobb på allvar är Enander, han berättade att ärthjärnorna i skogsindustrin ringde upp honom och sa att de "kände inte igen sig i hans beslut" sen fick dom honom att bli avskedad, där förlorade vi det sista av en fungerande natur, som vi nu mödosamt kommer att restaurera, i dag känner industrin inte igen sig heller, så dom ringer Herman och pekar ut vägen med hela armen, dags att sätta packet på plats.
Ni skogsägare kommer alla att förstå hur bra det är att ha skogen kvar, men ändå bruka den lite lagom, men antagligen blir det era arvingar som verkligen kommer att vara tacksamma, ingen vet längre hur en riktig skog ska se ut, vi tror att plantager är skog, och folk från andra länder ser med sorg på oss vilsekomna stackare, som åker upp till steniga fjällbjörkskogar, med mygg och knottmyrar, för att njuta "vildmarksliv" otroligt men sant, det är väl förfan i en skog med stora träd och skyddande mikroklimat som man bedriver vildmarksliv, men det finns ju inga såna längre, jo i min skog, och där står folk på kö för att hyra min lilla stuga med utedass.
Gissa om Svenska folket fått nog av packet som styr över vårt lanskap, vad har dom sagt åt er när ni köper dyra granplantor, hur motiverar dom sitt val åt er, för ni tror väl inte det är ni privata skogsägare som bestämmer.
När inte ens Generaldirektören för våra skogar kan slippa det fasta greppet om sitt öra.

   TS
Avatar Fallback

Re: Utkast till ny skogsstrategi ändrar spelplanen i skogen

morco  
#731800 Din inställning borde skrämma alla och jag fattar inte att du får hålla på!!

"Vem bryr som om lagar skapade av ärthjärnor"

Du verkar ju tjäna så mycket på dina piedastaler och huggkubbar så jag kan ju bara stjäla ett par, du är i min mening en ärthjärna så det borde väl rättfärdiga det hela....

Allvarligt moderatorer, försvann all vett och sans med Erre?

Användarvisningsbild

Re: Utkast till ny skogsstrategi ändrar spelplanen i skogen

Helproffs  
#731806
ulf 1 skrev:Jag laddade ner musik redan 99, men det var väl inte riktigt lagligt kan jag tänka, men vem bryr sig om lagar skapade av ärthjärnor, inte jag i alla fall, hade oxå den första storbildsprintern i Bergslagen, Bronells tryckeri i Filipstad kom två, men vi som ser möjligheterna i allt och tar till oss det goda, det är ju vi som gör nån skillnad, gissa om många haft nytta av mig under årens lopp, själv har jag bara lekt, så fort jag utvecklat nåt som funkar så brukar jag tappa intresset, därför är jag ingen bra företagare, som jag villigt har erkänt, jag klarar inte att gå in i något monotont penningjagande, men man hinner med mycket på det viset, lite av livets mening tycker jag.
Men visst är det bra med böcker jag har sagt det många gånger, att det är där jag hittar den sanna historeien om vårt skogsbruk, tror jag har en klar bild av det nu, men den är verkligen långt bort från SLUs propaganda som mer verkar vara dikterad av skogsindustrin.
Den ende generaldirektör för skogsstyrelsen som tagit sitt jobb på allvar är Enander, han berättade att ärthjärnorna i skogsindustrin ringde upp honom och sa att de "kände inte igen sig i hans beslut" sen fick dom honom att bli avskedad, där förlorade vi det sista av en fungerande natur, som vi nu mödosamt kommer att restaurera, i dag känner industrin inte igen sig heller, så dom ringer Herman och pekar ut vägen med hela armen, dags att sätta packet på plats.
Ni skogsägare kommer alla att förstå hur bra det är att ha skogen kvar, men ändå bruka den lite lagom, men antagligen blir det era arvingar som verkligen kommer att vara tacksamma, ingen vet längre hur en riktig skog ska se ut, vi tror att plantager är skog, och folk från andra länder ser med sorg på oss vilsekomna stackare, som åker upp till steniga fjällbjörkskogar, med mygg och knottmyrar, för att njuta "vildmarksliv" otroligt men sant, det är väl förfan i en skog med stora träd och skyddande mikroklimat som man bedriver vildmarksliv, men det finns ju inga såna längre, jo i min skog, och där står folk på kö för att hyra min lilla stuga med utedass.
Gissa om Svenska folket fått nog av packet som styr över vårt lanskap, vad har dom sagt åt er när ni köper dyra granplantor, hur motiverar dom sitt val åt er, för ni tror väl inte det är ni privata skogsägare som bestämmer.
När inte ens Generaldirektören för våra skogar kan slippa det fasta greppet om sitt öra.


Hörru kompis, hjulen på bussen snurrar runt runt runt... du har nog hakat upp dej rejält nu för som den aktivist du är så kommer det inget nytt! Ha en trevlig eftermiddag gubben 🤭

Avatar Fallback

Re: Utkast till ny skogsstrategi ändrar spelplanen i skogen

morco  
#731811 Vilka andra lagar "skrivna av ärthjärnor" tycker du inte är applicerbara på dig?

Snatteri?
Stöld?
skattefusk?
Fortkörning?
Rattonykterhet?
Misshandel?
Grov misshandel?

Vad vill du ha för samhälle, är det fritt att bryta mot de lagar man inte sympatiserar med så länge man som du säger "tänker själv"??

Avatar Fallback

Re: Utkast till ny skogsstrategi ändrar spelplanen i skogen

r93  
#731814
morco skrev:Vilka andra lagar "skrivna av ärthjärnor" tycker du inte är applicerbara på dig?

Snatteri?
Stöld?
skattefusk?
Fortkörning?
Rattonykterhet?
Misshandel?
Grov misshandel?

Vad vill du ha för samhälle, är det fritt att bryta mot de lagar man inte sympatiserar med så länge man som du säger "tänker själv"??


Jag skulle gissa på skattefusk, eftersom han tjänar så mycket pengar på sina pedistaler och stugor, men det verkar inte synas i bokföringen.

Så det är nog svart.

Du skulle nog lägga lite mer energi på att såga Ulf!
Du verkar vara väldigt frustrerad över något, eftersom du kan och vet allt & gör allt rätt, så förstår jag inte varför du sitter och är otrevlig på nätet?

Avatar Fallback

Re: Utkast till ny skogsstrategi ändrar spelplanen i skogen

gurka  
#731817
ulf 1 skrev: men vem bryr sig om lagar skapade av ärthjärnor, inte jag i alla fall, hade oxå den första storbildsprintern i Bergslagen, Bronells tryckeri i Filipstad kom två, men vi som ser möjligheterna i allt och tar till oss det goda, det är ju vi som gör nån skillnad, gissa om många haft nytta av mig under årens lopp,


Då har du bidragit till att öka pappersindustrins förbrukning av fiber.
"Ärthjärna" ??

Avatar Fallback

Re: Utkast till ny skogsstrategi ändrar spelplanen i skogen

tallen100  
#731821
morco skrev:Allvarligt moderatorer, försvann all vett och sans med Erre?

Skriv några rader om politik som inte är vänster, klanka ner på batterisågar, eller dra en grövre fräckis, så ska du se att dom vaknar 😉

Användarvisningsbild

Re: Utkast till ny skogsstrategi ändrar spelplanen i skogen

Torbjörn Johnsen  
#731822 Föreslår att skribenter i den här tråden kliver upp från sandlådan inför stundande helgen och fokuserar på sakinnehållet. Ingen nämnd - ingen gömd. Ämnet är "Utkast till ny skogsstrategi ändrar spelplanen i skogen". Ha en bra helg! 👍

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).