Bioenergi

Global energikris?

369 inlägg 47759 visningar 35 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Global energikris?

r93  
#731561 Såg precis på nyheterna att eu har nån plan för folks elräkningar i vinter, det var i korthet, skjut på betalningen, eller få pengar från staten.

Hyperinflationen är här?

   TS
Användarvisningsbild

Re: Global energikris?

rokon  
#731566 Helt vansinningt, kommer ju bara försvåra energisituationen, istället för att kallställa några rum, dra ut sladden till kupevärmaren till bilen, så kör på som vanligt, förlita dig på staten, leder nog till ännu mer rusande elpriser!
De vet inte vad de håller på med!
Nä tacka vet jag värmen från meterveden direkt i pannan, använder en blandning av grov björkved klyven på mitten samt torr bakaved från sågen i byn
och pannan ett tidigare hemmabygge!

Avatar Fallback

Re: Global energikris?

norrskog  
#731614 Åkt från Skåne upp till Norrland. Både gamla och nya E4 . På sina ställen längst vägen har jag sett enstaka träd jag aldrig sett förut. Själv planterade invasiva arter eller har någon haft kul med att planterat nytt? Ingen aning men lite kul att finna dessa träd. Nån som tröttnat på att behöva vänta länge innan träden ska bli energi
och kanske testar nytt? Tyvärr ingen fungerande kamera på telen

Användarvisningsbild

Re: Global energikris?

Arvid0  
#731624
jannee skrev:Enligt Rapport för någon vecka sedan sas det att magasin bara var fyllda till 70 % mot vad de brukar vid denna tidpunkt.
Kan man inte lita på vad som sägs i TV - massmedia?
https://www.energiforetagen.se/globalas ... apport.pdf


"Kan man inte lita på vad som sägs i TV - massmedia?"

Det smidigaste är väl att man väljer ut det som man tycker passar ens agenda och sedan förkastar man det som inte stämmer med att: "man kan inte lita på mainstreammedia" 👍finns visst ett uttryck för det...

Avatar Fallback

Re: Global energikris?

jannee  
#731627 Är det verkligen en global energikris, är det inte bara ett sätt att få upp energipriserna.
Kartellbildningar har man hört talas om i många skepnader.
Vad är sant och inte sant?
ALLA energiproducenter men även staten måste nu må väldigt bra nu när de kan klå folk på pengar.

Avatar Fallback

Re: Global energikris?

r93  
#731631 Det är nog många faktorer som spelar in, men EU har ju totalt gått sönder, när sydeuropa beslagtog skyddsutrustning i början av pandemin, då märktes det först, sedan ska vi, de skötsamma länderna betala skulderna från pandemin söderut, snart kommer vi troligtvis få betala Spaniens, italiens, greklands, etc elräkningar med.

Och efter det deras mat, när inflationen tagit fart på allvar.

Man kan inte bara trycka pengar pengar pengar och hälla över systemet utan att det blir konsekvenser, övriga världens energikris tror jag hänger ihop med hacket i kurvan som blev "efter" coronan.

Men europas problem är mångt och mycket vårt egna fel, lägga hela energiförsörjningen i knät på ryssland.

   TS
Avatar Fallback

Re: Global energikris?

r93  
#731632 Sveriges vindproduktion nu 25% av totala elproduktionen, det är ju bra, då borde det blåsa en del i alla fall.

Ändå får Danmark importera el, dyrt får dom betala med.

   TS
Avatar Fallback

Re: Global energikris?

Alvarsson  
#731671 Det är därför Danmark satt spaden i havet och bygger en jättevindkraftpark som fullt utbyggd skall försörja 10 miljoner hushåll med el.

Avatar Fallback

Re: Global energikris?

axwell  
#731682
Alvarsson skrev:Det är därför Danmark satt spaden i havet och bygger en jättevindkraftpark som fullt utbyggd skall försörja 10 miljoner hushåll med el.


Och det här är utöver det dom redan har.
Mycket imponerande då den egna nationen inte ens har 6 miljoner själar.

Så snart kan vi köpa billig el från Danmark när det blåser som bäst och priset är negativt. :roll:

Användarvisningsbild

Re: Global energikris?

Vedproducent  
#731690 Jag har möjligtvis lagt in detta tidigare i någon tråd. Danmark har ju planer på drivmedel från vindkraften till havs.
https://www.nyteknik.se/energi/jattebyg ... el-7010343

Avatar Fallback

Re: Global energikris?

Alvarsson  
#731692 Information om Danmarks jättesatsning på vind.https://unric.org/sv/varldens-forsta-en ... v-danmark/

Användarvisningsbild

Re: Global energikris?

HannuRöj  
#731696
Vedproducent skrev:Jag har möjligtvis lagt in detta tidigare i någon tråd. Danmark har ju planer på drivmedel från vindkraften till havs.
https://www.nyteknik.se/energi/jattebyg ... el-7010343

😀 Intressant artikel, Vedproducent. Visste inte att danskarna har även tankar att tillverka kvävegödsel i havet.
Kvävegödsel är en av kritiska produkter i välden och priset begränsar matproduktion redan nu så jag hoppas verkligen de ska lyckas med projekten. 👍

Användarvisningsbild

Re: Global energikris?

Vedproducent  
#731703 Ja det är ju absolut ett måste att få en flexibel produktion att använda elen när priset sjunker på elen och det blåser mycket. Just av den anledningen att ibland blåser det mycket och ibland mindre. Det är inte hållbart om elpriset blir noll eller negativt varje gång det blåser ordentligt i Europa. Ju fler vindkraftverk ju fler dagar kommer det bli om man inget gör. Den elen måste användas till produktion av bränsle eller annat fast verkningsgraden kanske inte är jättehög. På så sätt kan det fungera ändå.

Avatar Fallback

Re: Global energikris?

Alvarsson  
#731798 Just i detta nu producerar Svensk kärnkraft 5648MW. Sverige exporterar just i detta nu 6247MW.

Avatar Fallback

Re: Global energikris?

r93  
#731804 Det stämmer bra det!

Norge importerar, undrar varför?
Köp billigt, sälj dyrt?

   TS
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).