Motorsåg och handhållet

Bilder på filning.

2328 inlägg 473378 visningar 88 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Bilder på filning.

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#727248 Ja, lpx är mejseltand. De har funnits ruggigt länge.
De är rundslipade föf att filas med rundfil.
MLPX är samma tand/modell fast med lite tjockare beläggnig så de tål lite mer men är svårare att fila.

   TS
Husqvarna motorsågar
Avatar Fallback

Re: Bilder på filning.

Hepo  
#730591 Hej verkar som stihl hexa filen har lika stora kanter som en insexnyckel inte som den på skogsverktyg som 3 breda å 3 smala

Användarvisningsbild

Re: Bilder på filning.

Williamm  
#730610
Hepo skrev:Hej verkar som stihl hexa filen har lika stora kanter som en insexnyckel inte som den på skogsverktyg som 3 breda å 3 smala

Det har du rätt i. Intressant. Undrar hur det påverkar filningen och resultatet.

Avatar Fallback

Re: Bilder på filning.

Hepo  
#730939 Hej tog en 5 mm insexnyckel å kollade på c85 kedjan om hexa filen är 5mm kan det bli bra hoppas den kommer i november har läst det någonstans.

Avatar Fallback

Re: Bilder på filning.

forest.  
#731536 Såg youtube klipp om filning från usa enligt han så spelar det ingen roll om höger och vänster tänder är olika lång bara det att varje tand är vass och att varje ryttare är slipad till rätt höjd är det så?

Användarvisningsbild

Re: Bilder på filning.

Williamm  
#731538
forest. skrev:Såg youtube klipp om filning från usa enligt han så spelar det ingen roll om höger och vänster tänder är olika lång bara det att varje tand är vass och att varje ryttare är slipad till rätt höjd är det så?

Jag har bestämt att det är så.

Användarvisningsbild

Re: Bilder på filning.

anersimyra  
#731579
Williamm skrev:
forest. skrev:Såg youtube klipp om filning från usa enligt han så spelar det ingen roll om höger och vänster tänder är olika lång bara det att varje tand är vass och att varje ryttare är slipad till rätt höjd är det så?

Jag har bestämt att det är så.

Så är det.. 😀

Användarvisningsbild

Re: Bilder på filning.

anersimyra  
#731580 Med den här mallen som finns för flera kedjetyper så filas ryttarna till rätt höjd samtidigt med att man filar tänderna..👍🙂. https://www.maskinklippet.se/skog/skogs ... gKiLvD_BwE

Användarvisningsbild

Re: Bilder på filning.

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#731584
forest. skrev:Såg youtube klipp om filning från usa enligt han så spelar det ingen roll om höger och vänster tänder är olika lång bara det att varje tand är vass och att varje ryttare är slipad till rätt höjd är det så?

Jag håller nog med om det.
Förutsatt att det inte skiljer en halv tand och att ryttare är rätt för tandens längd.

En ovass sida skär sämre fast tänderna är lika långa.

   TS
Avatar Fallback

Re: Bilder på filning.

can  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#731598 Kjeda drar seg mot den skarpe sida da eller?

Användarvisningsbild

Re: Bilder på filning.

anersimyra  
#731615
can skrev:Kjeda drar seg mot den skarpe sida da eller?

Är det skarpt på höger sida så drar det om jag minst rätt snett mot vänster..🙂

Användarvisningsbild

Re: Bilder på filning.

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#731625 Såna där banan skär blir det ibland oavsett hur man filar eller vad man gör.
Är högertänderna slöare skär vänstertänderna bättre och den drar år vänster för mer material försvinner lättare där i skäret. Särskilt med stenskärning under röjning då flera tänder på samma sida blir av med hörnan. Vissa modeller av kedja där tändernas topp platta överlappar mycket kan det bli så utan stenskärning, bara olika skärpa från sida till sida.

Det behöver inte vara felfilat det händer grejer ändå när nåt snurrar.
Skit i stam, bakom eller under.

Ibland kan det ta några filningar innan man kommer bakom det som är skadat och de skadade tänderna blir lika med de oskadda. Då blir det ojämnt.
Även om man räknar tag på fil eller hur man än gör så blir det ojämnt efter skadan är bortfilad.

Stensågning är vanligt. Skadas exempelvis enbart höger sida så blir hörnan kass och får filas till det skadade är borta. Annars drar det år vänster. Vilket det ofta gör om man räknar filtag och filar tre filtag oavsett resultat som vissa blivit lärda. Då får man fila kanske 3-4 gånger innan det är vasst o jämnt.

Det vill till att man har koll på ryttarställning oavsett vad som händer och hur mycket man filar.
Jag vill ha hög ryttarställning (max 1mmm) men jämn på båda sidorna oavsett tandlängd.
Ryttarställning filas det ofta på för att kompensera sämre skärpa och kedjan blir aggressiv och studsig.
De flesta kedjemodeller idag har låg ryttare, (lägre än jag vill ha redan ur paket/rulle) så jag rör sällan dem innan tanden är halvfilad..

   TS
Användarvisningsbild

Re: Bilder på filning.

Skeans1  
#731655
Mange skrev:Såna där banan skär blir det ibland oavsett hur man filar eller vad man gör.
Är högertänderna slöare skär vänstertänderna bättre och den drar år vänster för mer material försvinner lättare där i skäret. Särskilt med stenskärning under röjning då flera tänder på samma sida blir av med hörnan. Vissa modeller av kedja där tändernas topp platta överlappar mycket kan det bli så utan stenskärning, bara olika skärpa från sida till sida.

Det behöver inte vara felfilat det händer grejer ändå när nåt snurrar.
Skit i stam, bakom eller under.

Ibland kan det ta några filningar innan man kommer bakom det som är skadat och de skadade tänderna blir lika med de oskadda. Då blir det ojämnt.
Även om man räknar tag på fil eller hur man än gör så blir det ojämnt efter skadan är bortfilad.

Stensågning är vanligt. Skadas exempelvis enbart höger sida så blir hörnan kass och får filas till det skadade är borta. Annars drar det år vänster. Vilket det ofta gör om man räknar filtag och filar tre filtag oavsett resultat som vissa blivit lärda. Då får man fila kanske 3-4 gånger innan det är vasst o jämnt.

Det vill till att man har koll på ryttarställning oavsett vad som händer och hur mycket man filar.
Jag vill ha hög ryttarställning (max 1mmm) men jämn på båda sidorna oavsett tandlängd.
Ryttarställning filas det ofta på för att kompensera sämre skärpa och kedjan blir aggressiv och studsig.
De flesta kedjemodeller idag har låg ryttare, (lägre än jag vill ha redan ur paket/rulle) så jag rör sällan dem innan tanden är halvfilad..


This is where I would disagree especially on the rakers out of the box a fresh chain really needs the rakers dropped and the angles on the cutters adjusted to make the chain as predictable as possible.

Användarvisningsbild

Re: Bilder på filning.

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#731668 If you are hapoy with the new chains out of the box, it is easy to improve.
When you file it so it gets sharper and correct shape you see they are plenty low straight out of box.

   TS
Avatar Fallback

Re: Bilder på filning.

forest.  
#732279
Mange skrev:Såna där banan skär blir det ibland oavsett hur man filar eller vad man gör.
Är högertänderna slöare skär vänstertänderna bättre och den drar år vänster för mer material försvinner lättare där i skäret. Särskilt med stenskärning under röjning då flera tänder på samma sida blir av med hörnan. Vissa modeller av kedja där tändernas topp platta överlappar mycket kan det bli så utan stenskärning, bara olika skärpa från sida till sida.

Det behöver inte vara felfilat det händer grejer ändå när nåt snurrar.
Skit i stam, bakom eller under.

Ibland kan det ta några filningar innan man kommer bakom det som är skadat och de skadade tänderna blir lika med de oskadda. Då blir det ojämnt.
Även om man räknar tag på fil eller hur man än gör så blir det ojämnt efter skadan är bortfilad.

Stensågning är vanligt. Skadas exempelvis enbart höger sida så blir hörnan kass och får filas till det skadade är borta. Annars drar det år vänster. Vilket det ofta gör om man räknar filtag och filar tre filtag oavsett resultat som vissa blivit lärda. Då får man fila kanske 3-4 gånger innan det är vasst o jämnt.

Det vill till att man har koll på ryttarställning oavsett vad som händer och hur mycket man filar.
Jag vill ha hög ryttarställning (max 1mmm) men jämn på båda sidorna oavsett tandlängd.
Ryttarställning filas det ofta på för att kompensera sämre skärpa och kedjan blir aggressiv och studsig.
De flesta kedjemodeller idag har låg ryttare, (lägre än jag vill ha redan ur paket/rulle) så jag rör sällan dem innan tanden är halvfilad..


vad använder du för kedja som du inte behöver fila ryttarna förens halva tanden är nerfilad?
och hur får du kedjan att skär fint utan filat ryttarna?

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).