Skogsnyheter

GD för Skogsstyrelsen raderade mail från lobbyist

43 inlägg 10276 visningar 13 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

GD för Skogsstyrelsen raderade mail från lobbyist

Fredrik Reuter  
#731548 Igår hade DN och TV4 en gemensam artikel om att GD för Skogsstyrelsen, Herman Sundqvist har köpt till skogsfastigheter till sitt privata innehav utan att meddela regeringen. Idag har SVT begärt ut en mejlkonversation mellan en lobbyist från skogsindustrin och Herman Sundqvist. Merparten av mejlkonversationen går nu inte att få ut eftersom Herman har raderat dessa.

I samband med detta ska han också ha uppmuntrat skogsindustrilobbyisten att fortsätta kommunikationen via hans privata mail via SMS.

Olle Lundin, professor i förvaltningsrätt vid Uppsala universitet säger till SVT att mail till myndigheten är en allmän handling och får inte raderas och att Sundqvist nu gjort det är att betrakta som tjänstefel.

Vad som händer nu återstår att se.
Bild: Skogsstyrelsen/ViaTT




   TS
Elmia
Användarvisningsbild

Re: GD för Skogsstyrelsen raderade mail från lobbyist

anersimyra  
#731554 Sundqvist blev uppmanad av lobbyisten att föra fram kritik mot programserien vilket Sundqvist gjorde. Men om jag fattade saken rätt så lät han senare lobbyisten framföra ytterligare kritik via sin privata mail så att kritiken skenbart kom från Sundqvist ( skogsstyrelsen ) själv..🤔

Användarvisningsbild

Re: GD för Skogsstyrelsen raderade mail från lobbyist

DagL  
#731567 Det verkar orimligt att man inte skall tillåtas konversera privat utan att det betraktas som offentligt om samtalsparterna inte önskar det, känns väldigt obehagligt. Måste gälla även för viktiga personer i viktiga frågor. Som att leva i en polisstat. Definitivt gravt "odemokratiskt" krav att inte insyn skall ges i alla interna diskussioner. Dessutom så finns det väl inte mikrofoner i alla tjänstehens rum eller hem eller de rum de eventuellt besöker så där upprätthålls sekretessen och inga önskemål om en sådan allmän ökad övervakning har väl förhoppningsvis inte framförts när det inte rör sig om av domstol beslutat allvarlig brottslighet. Jag kan inte se utradering av icke offentlig diskussion som otillbörligt eller olämpligt och tycker att de som framför det kravet är motbjudande.

Användarvisningsbild

Re: GD för Skogsstyrelsen raderade mail från lobbyist

Badbollen  
#731572 Vad håller redaktionen på Vetenskapens värld på med? Har de blivit nya Uppdrag granskning?

Annars intressant att se hur Kalla Fakta, DN och SVT:s vetenskapsredaktion verkar ha gaddat ihop sig (för att få bort Herman?). Ur tomma intet dök Kalla Fakta helt plötsligt upp 🙃

Blir intressant att följa fortsättningen.

Användarvisningsbild

Re: GD för Skogsstyrelsen raderade mail från lobbyist

anersimyra  
#731575
Badbollen skrev:Vad håller redaktionen på Vetenskapens värld på med? Har de blivit nya Uppdrag granskning?

Annars intressant att se hur Kalla Fakta, DN och SVT:s vetenskapsredaktion verkar ha gaddat ihop sig (för att få bort Herman?). Ur tomma intet dök Kalla Fakta helt plötsligt upp 🙃

Blir intressant att följa fortsättningen.

Nu var det förstås DN och TV4 och i den kanalen återfinner du inte SVT:s vetenskapsredaktion..🙃

Användarvisningsbild

Re: GD för Skogsstyrelsen raderade mail från lobbyist

Badbollen  
#731576
anersimyra skrev:
Badbollen skrev:Vad håller redaktionen på Vetenskapens värld på med? Har de blivit nya Uppdrag granskning?

Annars intressant att se hur Kalla Fakta, DN och SVT:s vetenskapsredaktion verkar ha gaddat ihop sig (för att få bort Herman?). Ur tomma intet dök Kalla Fakta helt plötsligt upp 🙃

Blir intressant att följa fortsättningen.

Nu var det förstås DN och TV4 och i den kanalen återfinner du inte SVT:s vetenskapsredaktion..🙃


Har du läst detta https://www.svt.se/nyheter/vetenskap/ge ... respondens ?

Användarvisningsbild

Re: GD för Skogsstyrelsen raderade mail från lobbyist

anersimyra  
#731578
Badbollen skrev:
anersimyra skrev:
Badbollen skrev:Vad håller redaktionen på Vetenskapens värld på med? Har de blivit nya Uppdrag granskning?

Annars intressant att se hur Kalla Fakta, DN och SVT:s vetenskapsredaktion verkar ha gaddat ihop sig (för att få bort Herman?). Ur tomma intet dök Kalla Fakta helt plötsligt upp 🙃

Blir intressant att följa fortsättningen.

Nu var det förstås DN och TV4 och i den kanalen återfinner du inte SVT:s vetenskapsredaktion..🙃


Har du läst detta https://www.svt.se/nyheter/vetenskap/ge ... respondens ?

Absolut. Men de media som avslöjade Sundqvist med fingrarna i syltburken ” glömde ” du att nämna..🙃 sen fungerar det naturligtvis på det viset att övriga medier rapporterar vad TV4 och DN avslöjat kring Sundqvist handlande som av expertisen bedöms som att vara ett klart tjänstefel.
Senast redigerad av anersimyra ons 13 okt 2021, 22:12, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild

Re: GD för Skogsstyrelsen raderade mail från lobbyist

Badbollen  
#731583 Nu vill V:s miljöpolitiska talesperson att Sundqvist avgår, för att han äger skog:
https://www.tv4play.se/program/nyhetern ... 5/13530022

Cirka 50 % av skogsstyrelsens anställda är skogsägare 😉

Avatar Fallback

Re: GD för Skogsstyrelsen raderade mail från lobbyist

-=ARA=-  
#731587
DagL skrev:Det verkar orimligt att man inte skall tillåtas konversera privat utan att det betraktas som offentligt om samtalsparterna inte önskar det, känns väldigt obehagligt. Måste gälla även för viktiga personer i viktiga frågor. Som att leva i en polisstat. Definitivt gravt "odemokratiskt" krav att inte insyn skall ges i alla interna diskussioner. Dessutom så finns det väl inte mikrofoner i alla tjänstehens rum eller hem eller de rum de eventuellt besöker så där upprätthålls sekretessen och inga önskemål om en sådan allmän ökad övervakning har väl förhoppningsvis inte framförts när det inte rör sig om av domstol beslutat allvarlig brottslighet. Jag kan inte se utradering av icke offentlig diskussion som otillbörligt eller olämpligt och tycker att de som framför det kravet är motbjudande.


Jag förstår inte vad som skulle vara orimligt?
En konversation mellan en Generaldirektör för en myndighet och en lobbyist från industin
är väl att betrakta som ett tjänste-ärende och skall vara offentligt.
Att som Generaldirektör för en myndighet radera mail-korrespondens som är av intresse för allmänheten anser
jag vara "gravt odemokratiskt".
Skogsstyrelsen skall utföra det uppdrag de är tillsatta att utföra, inte springa industrins ärenden.

Användarvisningsbild

Re: GD för Skogsstyrelsen raderade mail från lobbyist

anersimyra  
#731588
Badbollen skrev:Nu vill V:s miljöpolitiska talesperson att Sundqvist avgår, för att han äger skog:
https://www.tv4play.se/program/nyhetern ... 5/13530022

Cirka 50 % av skogsstyrelsens anställda är skogsägare 😉

Det nämns vad jag kan se ingenting om att själva skogsinnehavet skulle vara det huvudsakliga problemet? Utan vad som kritiseras är Sundqvist agerande och position som generaldirektör för en statlig myndighet. Sen är det ju rätt skojigt att se kritiken mot ” vänstermedia ” som rapporterar kring en generaldirektör tillsatt av regeringen där det ingående Miljöpartiet av flera kritiker ses som ett extremparti i det vänstra hörnet. Kritiken kan med fog sägas få, om än inte ett schizofrent drag ändå få något av ett löjes skimmer..🙃

Användarvisningsbild

Re: GD för Skogsstyrelsen raderade mail från lobbyist

DagL  
#731590
anersimyra skrev:ag förstår inte vad som skulle vara orimligt?
En konversation mellan en Generaldirektör för en myndighet och en lobbyist från industin
är väl att betrakta som ett tjänste-ärende och skall vara offentligt.
Att som Generaldirektör för en myndighet radera mail-korrespondens som är av intresse för allmänheten anser
jag vara "gravt odemokratiskt".

Jag delar verkligen inte uppfattningen att "storebror" skall ha rätt att ta del av allt vad som sägs till viktiga personer. Inte ens fast det kan vara intressant! 👎 Jag tycker det är "gravt odemokratiskt".

Användarvisningsbild

Re: GD för Skogsstyrelsen raderade mail från lobbyist

Helproffs  
#731595
Badbollen skrev:Vad håller redaktionen på Vetenskapens värld på med? Har de blivit nya Uppdrag granskning?

Annars intressant att se hur Kalla Fakta, DN och SVT:s vetenskapsredaktion verkar ha gaddat ihop sig (för att få bort Herman?). Ur tomma intet dök Kalla Fakta helt plötsligt upp 🙃

Blir intressant att följa fortsättningen.


En enkel väg att få igenom tid!
https://www.svt.se/nyheter/inrikes/mp-p ... sandningar

Användarvisningsbild

Re: GD för Skogsstyrelsen raderade mail från lobbyist

Badbollen  
#731604
anersimyra skrev:Det nämns vad jag kan se ingenting om att själva skogsinnehavet skulle vara det huvudsakliga problemet? Utan vad som kritiseras är Sundqvist agerande och position som generaldirektör för en statlig myndighet. Sen är det ju rätt skojigt att se kritiken mot ” vänstermedia ” som rapporterar kring en generaldirektör tillsatt av regeringen där det ingående Miljöpartiet av flera kritiker ses som ett extremparti i det vänstra hörnet. Kritiken kan med fog sägas få, om än inte ett schizofrent drag ändå få något av ett löjes skimmer..🙃

Du får lyssna på inslaget igen. Hon säger att han antingen bör sälja sitt skogsinnehav alternativt inte avverka för att kunna behålla sin post som GD. Hon kommenterar även på Twitter: "GD Herman Sundqvist sitter på dubbla stolar, både som stor skogsägare och som generaldirektör för Skogsstyrelsen. Regeringen ska ha vetat om detta men ändå inte sett det olämpliga i situationen. En orimlig situation."
Regeringen har inte ansett det som olämpligt. Kritik mot "Vänstermedia" får stå för dig.

Användarvisningsbild

Re: GD för Skogsstyrelsen raderade mail från lobbyist

Arvid0  
#731608
DagL skrev:
anersimyra skrev:ag förstår inte vad som skulle vara orimligt?
En konversation mellan en Generaldirektör för en myndighet och en lobbyist från industin
är väl att betrakta som ett tjänste-ärende och skall vara offentligt.
Att som Generaldirektör för en myndighet radera mail-korrespondens som är av intresse för allmänheten anser
jag vara "gravt odemokratiskt".

Jag delar verkligen inte uppfattningen att "storebror" skall ha rätt att ta del av allt vad som sägs till viktiga personer. Inte ens fast det kan vara intressant! 👎 Jag tycker det är "gravt odemokratiskt".


Att korrespondens ska arkiveras och vara tilögänglig är en viktig del i ett demokratiskt öppet samhälle. Han företräder staten inte ett privat bolag. Skulle det handla om rikets säkerhet går det stämpla om till hemligt.

Användarvisningsbild

Re: GD för Skogsstyrelsen raderade mail från lobbyist

Arvid0  
#731609
Badbollen skrev:
anersimyra skrev:Det nämns vad jag kan se ingenting om att själva skogsinnehavet skulle vara det huvudsakliga problemet? Utan vad som kritiseras är Sundqvist agerande och position som generaldirektör för en statlig myndighet. Sen är det ju rätt skojigt att se kritiken mot ” vänstermedia ” som rapporterar kring en generaldirektör tillsatt av regeringen där det ingående Miljöpartiet av flera kritiker ses som ett extremparti i det vänstra hörnet. Kritiken kan med fog sägas få, om än inte ett schizofrent drag ändå få något av ett löjes skimmer..🙃

Du får lyssna på inslaget igen. Hon säger att han antingen bör sälja sitt skogsinnehav alternativt inte avverka för att kunna behålla sin post som GD. Hon kommenterar även på Twitter: "GD Herman Sundqvist sitter på dubbla stolar, både som stor skogsägare och som generaldirektör för Skogsstyrelsen. Regeringen ska ha vetat om detta men ändå inte sett det olämpliga i situationen. En orimlig situation."
Regeringen har inte ansett det som olämpligt. Kritik mot "Vänstermedia" får stå för dig.


Då borde inte riksdagsmän få sälja aktier de köpt heller? Särskilt inte de inom samma "skrå" som de är verksamma inom.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).