Skogsekonomi

Omvärdering skogsfastighet tidskrav

4 inlägg 1998 visningar 4 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Omvärdering skogsfastighet tidskrav

Skogz  
#731499 Hej!

Finns det något tidskrav för hur ofta man får omvärdera en skogsfastighet? För vanliga bostäder vet jag att bankerna har minst 5 år mellan varven.

Tänker om man kanske köper ett skogsskifte som efter 2 år haft en tillväxt på 500.000 kr, kan man få låna upp 75% av det beloppet eller lär man vänta 5 år?



   TS
Landshypotek Bank
Avatar Fallback

Re: Omvärdering skogsfastighet tidskrav

Alvarsson  
#731501 Mig veterligen så finns det ingen tidsgräns för varken vanliga bostäder eller skogsfastigheter.

Avatar Fallback

Re: Omvärdering skogsfastighet tidskrav

jsn  
#731513 Föreskrifter från finansinspektionen:
En omvärdering enligt första stycket får som tidigast göras fem år efter det att bostaden förvärvades eller efter den senaste omvärderingen som ledde till en ändring av amorteringsbeloppet. Om bostadens marknadsvärde avsevärt förändras av en annan anledning än den allmänna prisutvecklingen på bostäder, får dock en omvärdering göras tidigare.

Från fastighetsbyran.com
”omfattande värdeförändring” av bostaden. Med detta menas inte en allmän prisutveckling, utan sådant som är en följd av större om- eller tillbyggnad.

Omvärdering verkar alltså bara gälla bebyggda fastigheter.. eller?
Tycker det vore konstigt om skogsfastigheter kunde värderas upp pga att skogen växer för en dag kommer ju skogen tas ner och då är ju marken istället värd mindre. Enda anledningen som jag ser till att en omvärdering på skogsfastighet skulle vara möjlig är för att marknadsvärdet på areal förändras, men det värdet borde också kunna gå ner och därmed tycker jag egentligen att det vore underligt om det gick att omvärdera en obebyggd fastighet annat än vid försäljning.

Annars kanske du och en partner eller liknande kan sätta i system att sälja fastigheten dyrare till varandra vartannat år och så använder ni säljarens vinst till investeringar.. 😉 Men frågan är vem som ska betala av lånen i slutändan, det finns ju inget större självändamål i att ha mer lån? 🤔

Användarvisningsbild

Re: Omvärdering skogsfastighet tidskrav

Mark Twain  
#731527 På en villa eller bostadsrätt gäller bolånedirektivet som handlar mycket om amorteringskravet och det är det som avses när det måste gå 5 år. En jordbruksfastighet, med bostad eller utan, omfattas inte av direktivet men banker kan ha olika regler. Tror inte det finns nån bank som vill hålla på och justera värdet i tid och otid och som kund kanske viss stabilitet kan va bra. Det är ju ändå värt att fråga eller påpeka tillväxt och prisökning inför större investering!

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).