Friluftsliv, Naturturism

De vill göra vandringsled!!

33 inlägg 15163 visningar 11 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: De vill göra vandringsled!!

rejser  
#720350 Kolla om dom kan dra den genom något bestånd du satt som NS (gärna ädel) och be om ersättning årligen för underhåll.

Avatar Fallback

Re: De vill göra vandringsled!!

Piraboin  
#720434 underhållet görs ju av dom som upprätthåller leden men om de är något träd som är lutar kraftigt och riskerar falla på leden så kapar dom bort den samt vindefällen på leden och om jag kan när jag tog bort vindfällen så låta dom delar av trädet som inte var i vägen eller var farliga i obearbetat sick så skogägran sälv kan bestäma vilka längder han vill ha dom

Avatar Fallback

Re: De vill göra vandringsled!!

Umea  
#722129 Om det idag eller i framtiden kommer att bedrivas jakt på marken så bör du tänka till innan du ger tillåtelse till vandringsled.

Lev och Må och
ha en fin fortsättning på sommaren.

Bästa hälsningar från Umeå

Avatar Fallback

Re: De vill göra vandringsled!!

frågande och vetande  
#731486 Hur ska man diskutera när det gäller jakten som @umea nämnde? Hur tror ni detta kan påverka?

   TS
Avatar Fallback

Re: De vill göra vandringsled!!

Piraboin  
#731599 de beror ju på vad för jakt om de är älgjakt så kan man ju be de lokala jaktföreningarna att sätta upp temporära varningsskyltar skyltar vid startpunkterna för leden eller på vägen som leder till leden

Användarvisningsbild

Re: De vill göra vandringsled!!

Arvid0  
#731602
Piraboin skrev:de beror ju på vad för jakt om de är älgjakt så kan man ju be de lokala jaktföreningarna att sätta upp temporära varningsskyltar skyltar vid startpunkterna för leden eller på vägen som leder till leden


Ändå olustigt med en vandringsled genom jaktmarken. Man kan väl heller inte förbjuda folk att gå där pga jakt?

Avatar Fallback

Re: De vill göra vandringsled!!

Piraboin  
#731603 nä men väl varna för de då är de ju på egen risk om de är skyltar som varnar för de

Användarvisningsbild

Re: De vill göra vandringsled!!

Arvid0  
#731606
Piraboin skrev:nä men väl varna för de då är de ju på egen risk om de är skyltar som varnar för de


Nä det är ju de de inte är. Den som avlossar skottet har fullt ansvar. Sedan "förstör" de jakten med sin blotta närvaro. Kanske inte så farligt om det är i utkanten av marken men går den igenom så.

Avatar Fallback

Re: De vill göra vandringsled!!

Piraboin  
#731607 å normala personer brukar ju vända när dom ser en skylt som varnar för älgjakt om dom inte själv har varit med förr å vet hur man ska röra sig utan att störa jakten

Användarvisningsbild

Re: De vill göra vandringsled!!

Arvid0  
#731610
Piraboin skrev:å normala personer brukar ju vända när dom ser en skylt som varnar för älgjakt om dom inte själv har varit med förr å vet hur man ska röra sig utan att störa jakten


Håller med dig men jag har jagat på ett ställe där det gick en stig genom såten rätt nära ett samhälle. Folk bryr sig inte nämnvärt om en skylt utan de kom kutandes vid 6-tiden. Om de hade sett skylten eller om de sket i den vet jag inte. Som jägare ska du alltid ha kulfång osv men vid t ex eftersök så brukar man få lite skygglappar på och bortse från risker utan fokusera på att få ikull djuret. Man ska ju räkna med att det alltid är folk i skogen.

Avatar Fallback

Re: De vill göra vandringsled!!

Piraboin  
#731621 man får väl spärra av stigen då med band samt med skyltar mitt på stigen
Bild
Bild

Användarvisningsbild

Re: De vill göra vandringsled!!

Arvid0  
#731622 Du kan inte lägga över ansvaret på allmänheten. Särskilt inte om det är en vandringsled.

"Vår tolkning är att en jägare under pågående jakt har rätt att avvisa den som medvetet stör jakten. Det innebär dock inte att en markägare/jakträttshavare har rätt att hålla allmänheten ute från sina marker..."

https://jagareforbundet.se/jakt/juridik ... -och-jakt/

Avatar Fallback

Re: De vill göra vandringsled!!

alias  
#731623
Piraboin skrev:man får väl spärra av stigen då med band samt med skyltar mitt på stigen
Bild
Bild


Att sätta upp en infotavla med "jakt pågår" kan väl vara rimligt, men att spärra av en upplåten led med band och skylten "ingång sker på egen risk" tror jag inte bidrar med något positivt för varken för de aktuella jägarna eller jakten i stort.

Jag tror att det klokaste är att vänligen men bestämt avböja "erbjudandet" om en vandringsled på marken.

Bara mina fem ören...

MVH
Alias

Avatar Fallback

Re: De vill göra vandringsled!!

frågande och vetande  
#731693 Tack för alla dessa kloka ord och åsikter! Tror att jag fortsättningsvis kommer vänligen avböja alternativet att ha en vandringsled över vår mark. Jag tror att många som rör sig på vandringsleder sköter sig väl, men tyvärr finns det lite för många orosmoln på himlen.

   TS
Avatar Fallback

Re: De vill göra vandringsled!!

jannee  
#731694 Jag vet om en vandringsled i min närhet där byalaget (samhällsföreningen) har ett skötselansvar.
Där finns bl.a spångar, broar där då föreningen sandar vintertid, men även en grillplats iordningställd, finns även en toalett uppställd mitt på leden.
Den har blivit så populär att folk reser t.o.m. från Kalmar för att gå leden.
Efter vad jag sport finns det INGET skräp slängt någonstans.
Värt att beakta är att de som nyttjar sådana leder oftast för att inte säga alltid är naturmänniskor (m.a.o. folk med förstånd), hundägare och motionsfantaster.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).