Traktorer och processorer

Fiat 45-66DT

23 inlägg 7086 visningar 4 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Fiat 45-66DT

Risarvaren  
#731361 Efter år av dividerande hit och dit så bestämde jag mig för Fiat 45-66DT, en liten traktor, bara något större än gårdens trotjänare som är en MF 135MP från 1965.

Hittade en för några veckor sedan som jag hjulade hem ca 10 mil igår.

Traktorn är från 1989 med ca 3400 timmar på mätaren och den är nästan helt rostfri!

Fick backreglaget i handen ganska snart vid en vändning och får tills det är omsvetsat fixa backen genom att krypa under traktorn.

Rost? Den är i princip helt rostfri med originalplåt i hela hytten! Det borde vara rätt ovanligt tror jag. Lite rost i nederkant på dörrarna och någon fläck på en skärm.
Jo den har gått i Norrland, Övertårneå tror jag bestämt när jag tittar på tidigare ägare.

Problem då, det jag retar mig på är att kopplingen tar extremt högt och att den på högsta växeln vill slira vid accelleration...

Går det att justera en aning eller är det ett besvärligt kopplingsbyte att göra?

Det här får bli min lilla tråd rund min traktor, andra får gärna inflika med åsikter om modellen samt ideer och uppslag om hur man kan använda den på bästa sätt.

Jag vill helst ha en 5-tons driven Weimer men budade istället hem en Vreten 6,5-tonnare som jag hoppas kommer på torsdag. Det får duga tills vidare!
1634038301_20211011_085444.jpg




   TS
Lantmännen Maskin
Avatar Fallback

Re: Fiat 45-66DT

Risarvaren  
#731364 Hemkommen och parkerad bredvid trotjänaren!

   TS
Avatar Fallback

Re: Fiat 45-66DT

Fixaren1  
#731392 Angående kopplingen: Se till att du har kopplingsspel i pedalen eller länkaget. Har för mig att det är wire till pedalen. Om det går tungt att frikoppla hjälper det säkert att byta wire. Slirar kopplingen ändå så är det nog tyvärr bara lamellbyte som gäller.

Avatar Fallback

Re: Fiat 45-66DT

bengt.a  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#731394 Du har ju även den här att välja på gentemot Weimer.
https://kranman.com/produkt/griplastarvagn-t5000ex/

Avatar Fallback

Re: Fiat 45-66DT

Risarvaren  
#731396
Fixaren1 skrev:Angående kopplingen: Se till att du har kopplingsspel i pedalen eller länkaget. Har för mig att det är wire till pedalen. Om det går tungt att frikoppla hjälper det säkert att byta wire. Slirar kopplingen ändå så är det nog tyvärr bara lamellbyte som gäller.


Länkage under hyttgolvet.
Borde kunna prova att korta länjaget någon centimeter och se vad som sker.

   TS
Avatar Fallback

Re: Fiat 45-66DT

Risarvaren  
#731397
bengt.a skrev:Du har ju även den här att välja på gentemot Weimer.
https://kranman.com/produkt/griplastarvagn-t5000ex/


Jodå, känner till båda.
En av varje har dykt upp på blocket senaste halvåret.
Hade ingen traktor som passade då (eller finanser).
Tror att det kan vara en intressant kombinatuon.

   TS
Avatar Fallback

Re: Fiat 45-66DT

Fixaren1  
#731410 Jasså är det direktlänkage. Jamen då ska du ju kunna lyfta pedalen bara så att du ser att kopplingsarmen har rörelsereserv. Annars justera.

Användarvisningsbild

Re: Fiat 45-66DT

Fredi  
#731415
Risarvaren skrev:
Fixaren1 skrev:Angående kopplingen: Se till att du har kopplingsspel i pedalen eller länkaget. Har för mig att det är wire till pedalen. Om det går tungt att frikoppla hjälper det säkert att byta wire. Slirar kopplingen ändå så är det nog tyvärr bara lamellbyte som gäller.


Länkage under hyttgolvet.
Borde kunna prova att korta länjaget någon centimeter och se vad som sker.


Månne du inte borde förlänga länkaget för att få mera spel i pedalen? Åtminstone de större Fiatarna har sintrad lamell, slirar den så blir det nog snabbt minst lamellbyte. Ofta svarvar det fula spår i tryckplatta och svänghjul med 😥

Avatar Fallback

Re: Fiat 45-66DT

Risarvaren  
#739495 Jag tog loss länken under golvet och riktade den. Tidigare ägare har nog knölat till den i skogen eller liknande då den var rätt krokig (och därmed kort). längde upp den någon cm på vantskruven.

Fick då ett pedalspel på någon centimeter plus att kopplingen fungerar. Nu skall den hålla minst till sommaren.

   TS
Avatar Fallback

Re: Fiat 45-66DT

Risarvaren  
#739690 Lite bilder skadar ju inte.
Här ser man ju att Vretens 6,5 tonnare är ani gen stor.

   TS
Avatar Fallback

Re: Fiat 45-66DT

bengt.a  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#740287
Risarvaren skrev:Lite bilder skadar ju inte.
Här ser man ju att Vretens 6,5 tonnare är ani gen stor.

Kärran är inte stor, mindre är för litet.

Avatar Fallback

Re: Fiat 45-66DT

Risarvaren  
#740866 Mmm, men en driven 5-tonnare skulle passa perfekt på mina lite kuperade marker!

   TS
Avatar Fallback

Re: Fiat 45-66DT

Risarvaren  
#741304 Var kan man hitta en ljusomkopplarspak?
Den är paj inuti!
1640887572_20211229_162852.jpg

   TS
Avatar Fallback

Re: Fiat 45-66DT

Risarvaren  
#741395 Hittade spak på tyska Ebay!
Få italienska Ebay fanns en från Cobo.

Ca 1500:- för en ny inklusive frakt.

1640955358_screenshot_20211231-135325_ebay~2.jpg

   TS
Avatar Fallback

Re: Fiat 45-66DT

Risarvaren  
#741677 Lite avigt!
4 hudraulslangar på vagnen men bara två uttag på traktorn.
Hur gör man här? Kan man sätta in fördelningsstycke så att två slangar delar på varsitt uttag?
Åtta funktioner. 7 spakar på rad och en 8:e vid sidan av (vinschen skulle jag gissa).
Ingen speciell ordning.

1) vridhus
2) grip
3) grip
4) kranarm upp ner
5) kransticka
6) stödben
7) vagnstyrning
8 vinsch

Kanske är det vinschen som ligger på separat krets?
Är det bara att koppla ihop och prova?

1641162982_20220102_161359.jpg


1641162980_20220102_161749.jpg

   TS
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).