Trähantverk

Spika upp ny sågat virke

7 inlägg 4944 visningar 4 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Spika upp ny sågat virke

Sture Andersson  
#731283 Håller på och bygger en verkstad inser att det kommer fattas 1" panel för mig .Vad tror ni om att såga 1x7 " och spika upp det tätt på väggen direkt ,utan att torka det .Sökte lite på nätet och fick lite träff på flera som mena att det funkar ,vad tror ni om detta ?



   TS
Woodmizer sågverk
Användarvisningsbild

Re: Spika upp ny sågat virke

Bax  
#731286 Jag antar att du tänker spika lock sedan så det är väl ingen fara för glipor.
Jag är mer rädd för torrsprickor samt mögel på insidan av panelen. Där är väl luftspalt förstås men jag undrar jag..

Se till att det är på solsidan den otorkade spikas upp.

Användarvisningsbild

Re: Spika upp ny sågat virke

Arvid0  
#731295
Sture Andersson skrev:Håller på och bygger en verkstad inser att det kommer fattas 1" panel för mig .Vad tror ni om att såga 1x7 " och spika upp det tätt på väggen direkt ,utan att torka det .Sökte lite på nätet och fick lite träff på flera som mena att det funkar ,vad tror ni om detta ?


Funkar fint men beroende på vad och hur du har sågat och hur du spikat så finns det risk att det slår/kupar sig. En 7" bräda av ytved som torkar kan dra ut spikar om det vill sig illa. Så kolla bitarna och/eller skruva på valda ställen om du är tveksam

Avatar Fallback

Re: Spika upp ny sågat virke

Sture Andersson  
#731298 Kommer inte isolera och spika skivor fören nästa sommar ,så att det ska mögla tror jag inte det gör ,kommer vara väldigt luftigt .
Vänder alltid kärnsidan utåt ,så att brädan inte lyfter dän spikarna .
Men risken som jag ser det är att man får mycket spricker vid spikarna.

Va tror ni om att snabbtorka virket ,typ i pannrummet.

   TS
Avatar Fallback

Re: Spika upp ny sågat virke

Skogsola  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#731304 Det sista är den sämsta lösningen. Artificiell virkestorkning är en vetenskap för sig.

Användarvisningsbild

Re: Spika upp ny sågat virke

JensSkoog  
#731325 En kompis av mig sågade virke till sin garage i fjol höst, och skruvade upp direkt.
Blev bra. Men, skruva heller än spika.

Avatar Fallback

Re: Spika upp ny sågat virke

axwell  
#731326 Nej, spika 1 spik i mitten om du vänder kärnan inåt, 1spik på varje kant om du vänder kärnsidan utåt.
Skruvar är för spröda för brädor som riskerar att röra på sig, spikar är segare.

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).