Ny Teknik och Elektronik

Terrängfordonsplattformen – förarlöst maskinkoncept från LTU

39 inlägg 26558 visningar 10 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Terrängfordonsplattformen – förarlöst maskinkoncept från

r93  
#669518 En maskin behöver inga raster, en maskin blir inte trött, en maskin behöver ingen lön (förutom service).

Robotar gör idag mycket nytta på många industrier, men en sådan här sak känns för mycket Sci-Fi.

Användarvisningsbild

Re: Terrängfordonsplattformen – förarlöst maskinkoncept från

torlin  
#670482 Jag jobbar på LTU med denna maskin och det är roligt att se att det kommenterats en del här.
Som sagt är detta en plattform för att kunna testa olika lösningar för framtida autonoma skogsmaskiner, inte en helt färdig maskin.
Tror inte heller att vi kommer att se en förarlös skogsmaskin i produktion de närmaste åren, men att det kommer så småningom är jag helt övertygad om.
Stora framsteg har gjorts inom ai och maskininlärning på 2000-talet, det går inte att jämföra med de regelbaserade system som var inne under den tidigare ai-vågen på 80-talet.
Här finns en kort föreläsning av Joseph Redmon (som utvecklat ett system för objektdetektering) för den intresserade:
https://www.ted.com/talks/joseph_redmon ... ly#t-17485

Och visst, i förlängningen kommer detta antagligen leda till att vissa mänskliga jobb ersätts av maskiner,
men detta har skett i alla branscher sedan industrialiseringen började.
Tror nog att rätt många var kritiska när traktorn ersatte hästen, eller när skördaren gjorde sitt intåg i skogen.
Men det är trots allt de tekniska framstegen under de senaste århundradena som lagt grunden till det ökade välståndet.
Så förhoppningsvis kan vi som jobbar med detta här på LTU ge ett litet bidrag till att Sverige finns med i framkanten av denna utveckling.
Det vore väl trevligt om den första helt förarlösa skogsmaskinen var svenskproducerad.

Sedan kan man naturligtvis inte blunda för att tekniken kan ha baksidor också, för att citera Joseph Redmon (ovan):

"What are we going to do with these detectors now that we have them? A lot of the people doing this research are at Google and Facebook.
I guess at least we know the technology is in good hands and definitely won’t be used to harvest your personal information and sell it to …
wait, you’re saying that’s exactly what it will be used for??
Oh. Well the other people heavily funding vision research are the military and they’ve never done anything horrible like killing lots of people with new technology, oh wait …"


I det perspektivet kanske inte vår användning känns så ondskefull. 😀

Användarvisningsbild

Re: Terrängfordonsplattformen – förarlöst maskinkoncept från

Torbjörn Johnsen  
#670490 Kul att du skriver här @torlin !
Jag ser fram mot lite uppdateringar framöver😀

Ett tidigare och högst troligt steg innan förarlösa maskiner gör entré lär väl bli utökad delautomation av arbetet i dagens maskinsystem. Här finns nog mycket som går att göra med AI och kanske kan er terrängplattform bidra!

   TS
Användarvisningsbild

Re: Terrängfordonsplattformen – förarlöst maskinkoncept från

totte  
#670503 Jomenvisst! Jag har medvetet varit lite provocerande kring det här med AI, robotisering och att ersätta människan, just för att det rent teknikoptimistiska perspektivet alltid behöver granskas.

Helt sant att mänskligt arbete under hela den moderna epoken ersatts av maskiner, i väldigt många fall av godo genom all den kroppsliga förslitning och ohälsa som förbyggs, förutom sen den ekonomiska sidan av det, som är ett stort vetenskapligt fält i sig.

AI och autonoma system handlar inte längre bara om att ersätta arbeten, att maskinellt gör saker med större precision och högre hastighet. Traditionell automatik är ett strikt regelstyrt system där artefakterna inte kan eller skall göra något som inte människor skapat regler för. De gånger det händer oförutsedda saker beror det helt på att man inte lyckats konstruera regelverket tillräckligt bra.

Ett autonomt system däremot förväntas göra sådant som inte i förutsetts i ett strikt regelverk, på samma sätt som levande varelser. Det är ett oerhört stort steg att vi människor frånhänder oss kontroll och beslutsfattande till tekniska artefakter. Det är något helt nytt och det är en mycket grundläggande fråga för hela samhället hur det skall hanteras och användas.

torlin skrev:I det perspektivet kanske inte vår användning känns så ondskefull. 😀


Skall bara avsluta med att försäkra att jag verkligen inte ser något ondskefullt i det ni gör. Teknikutvecklingen sker, den kommer att fortsätta men det bör vara upp till oss alla att fundera lite djupare på vad den innebär i förlängningen i ett mycket vidare perspektiv.

Snyggt jobbat förövrigt 👍

Användarvisningsbild

Re: Terrängfordonsplattformen – förarlöst maskinkoncept från

totte  
#670505
torlin skrev:Stora framsteg har gjorts inom ai och maskininlärning på 2000-talet, det går inte att jämföra med de regelbaserade system som var inne under den tidigare ai-vågen på 80-talet.


Verkligen sant. Det avgörande misstaget i den tidiga AI-forsningen var just att man antog att mänskligt tänkande var bara en särskilt avancerad regelstyrd process och att det därför inte skulle vara några svårigheter att simulera riktigt tänkande, när bara tekniken blev tillräckligt snabb och effektiv och när hjärnforskningen inom kort skulle ha kartlagt den mänskliga tankeprocessen ordentligt. Om det senare vet vi ju idag att det förefaller vara rätt långt kvar, och att det med stor sannolikhet inte är den framkomliga vägen för att skapa AI.

Användarvisningsbild

Re: Terrängfordonsplattformen – förarlöst maskinkoncept från

torlin  
#730905 Liten uppdatering i form av film från tester vi gjorde i veckan innan vi visade den på ett evenemang anordnat av Skogstekniska Klustret.

Här kör den autonomt och letar efter stockar. Då den identifierat en stock beräknar den positionen på den och skickar till kranstyrningen som plockar upp den.
Maskinen har nu fått namnet AORO (som är ett samarbete mellan oss på LTU samt SLU och Skogstekniska klustret)
https://www.skogstekniskaklustret.se/projekt/aoro

Användarvisningsbild

Re: Terrängfordonsplattformen – förarlöst maskinkoncept från

th  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#730948 Har ni gjort några tester med saker som inte är stockar, t.ex. ett avloppsrör eller en gammal rutten trädstam?

Avatar Fallback

Re: Terrängfordonsplattformen – förarlöst maskinkoncept från

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#730954 @torlin, är det bara helt autonoma system som är intressant för er? Vi har även allt från avancerad kranspetsstyrning till att man sitter på distans och hjälper till lite i flera maskiner.

Tycker man kan jämföra med fabriker. Det har automatiserats och effektiviserats konstant, men några helt autonoma fabriker finns det fortfarande inte (vad jag vet).

Kanske tom ytterligare en AI-vinter på intågande, med tanke på den ringa framgången med autonoma bilar?

Fem minuter efter jag skrev ovanstende såg jag detta:

https://www.fox5ny.com/news/robots-do-a ... gent-plant

Fortfarande människor som övervakar och ställer saker till rätta.

Avatar Fallback

Re: Terrängfordonsplattformen – förarlöst maskinkoncept från

Elmhult  
#730963 Bra att dom forskar och testar. Känns som Sverige helt lagt ner utvecklingen från att en gång i tiden varit världsledande. Vi harvar ju runt i samma maskiner nu som i princip på sjuttiotalet. 👍 Jättebra!! 💪 🌳 🚜

Användarvisningsbild

Re: Terrängfordonsplattformen – förarlöst maskinkoncept från

torlin  
#731292 @Mangan Ja vi har fokuserat på en helt autonom maskin, då vi är intresserade av hur långt vi kan nå med dagens teknik och vad som behöver vidareutvecklas.
Sedan kommer antagligen utvecklingen gå i små steg där, som du säger, vissa delar görs autonomt medan människan tar över i andra mer komplicerade moment.
Och även en helt autonom maskin har behov av service och reparationer, så att människan skulle försvinna helt från skogsbruket ligger nog väldigt långt bort

Detektionen av stockar är inte perfekt ännu, så det händer att man får felträffar på objekt som liknar en stock, men jag tycker ändå att det fungerat över förväntan, vi körde tex en dag i ihållande regn och även då var det sällan den tog fel.
Nu har vi också bara en kamera i fronten, så maskinen kör 10-15 meter i blindo innan den plockar upp stocken.
Med fler sensorer kan både säkerheten i identifieringen och precisionen förbättras.

Men det är ju inte säkert att maskinen ens behöver identifiera stockarna, ett troligt scenario är ju att skördaren geotaggar stockarna vid avverkning och skickar till skotaren. Då kan den ju göra sitt jobb även om det tex kommit en halv meter snö efter avverkningen och en mänsklig förare skulle ha svårt att hitta stockarna.

Användarvisningsbild

Re: Terrängfordonsplattformen – förarlöst maskinkoncept från

Rytter  
#735295
Mangan skrev:@torlin, är det bara helt autonoma system som är intressant för er? Vi har även allt från avancerad kranspetsstyrning till att man sitter på distans och hjälper till lite i flera maskiner.

Tycker man kan jämföra med fabriker. Det har automatiserats och effektiviserats konstant, men några helt autonoma fabriker finns det fortfarande inte (vad jag vet).

Kanske tom ytterligare en AI-vinter på intågande, med tanke på den ringa framgången med autonoma bilar?

Fem minuter efter jag skrev ovanstende såg jag detta:

https://www.fox5ny.com/news/robots-do-a ... gent-plant

Fortfarande människor som övervakar och ställer saker till rätta.


Kommer ihåg när jag själv började studera Teknisk Datavetenskap i början på 2000-talet och läste bland annat kurser inom AI. Hade då precis innan jobbat som maskinförare innan jag började studera. Redan då pratade man om förarlösa maskiner och hur nära det var att dessa skulle komma ut på marknaden, jag var väldigt skeptisk då jag insåg hur komplext det är och hur många beslut som tas medvetet och omedvetet av en skördarförare och skotarförare och hade många livliga diskussioner med dessa forskare. Nu 20-år senare har man kommit ett litet steg längre fram, men jag gissar att det är lika långt kvar, minst.

Själv skulle jag gissa att det inte bara är år kvar utan snarare årtionden kvar, ge det 20-år till så kanske det finns skördare och skotare som kan konkurrera med produktiviteten hos maskiner där det sitter skickliga förare som brinner för skogsbruk och deras yrke.

Att kunna köra maskinen på plant underlag utan hinder och hitta och plocka upp en stock är givetvis ett framsteg. Men är det så verkligheten ser ut?

Förutom att kunna identifiera en stock så ska man kunna särskilja den och besluta ifall det är gran/tall timmer, massaved, brännved, löv, specialsortiment osv. Visst det går att göra med geotaggar. Men alla som varit och grävt i en välta vet hur det kan se ut och hur nära de ligger varandra, så det behövs något mer för att kunna sortera med stor precision utan risk för hopblandning. Så där har man en utmaning. Att ta beslutet att jag inte får fullt lass på denna stickväg utan måste lasta två sortiment och sedan skilja dessa på avlägg är ju andra problem en förare ställs inför dagligen.

Utöver detta så ska maskinen klara att resonera och ta intelligenta beslut som en förare fattar ögonblickligen. T.ex nu ser jag att basvägen börjar gå sönder, bäst jag tar med mig ett lass ris och lite toppar och lagar den innan det blir problem. Här bör jag lägga en kavelbro trots att traktplaneraren missat att rita in det, eller den här stubben är i vägen och gör att det går långsamt att skota efter vägen, jag plockar bort den. Eller här ser det blött ut bäst att jag går en annan väg med skördaren och lägger fram virket till skotaren för det kommer aldrig att hålla för den. Här ser det väldigt stenigt ut samt att det lutar här ska vägarna ligga på detta sätt för att underlätta för skotaren och höja produktiviteten. Detta är ju bara ett fåtal exempel på problem som en maskinförare resonerar kring och löser dagligen.
Hur tar maskinen beslut är det via kameror eller sensorer? Hur säkerställer man att dessa hålls rena och fungerar när det är snö eller lera som riskerar att täcka dessa? Jämför med en backvarnare som sätts ur spel ifall det är snö på den.

För att kunna skapa algoritmer och AI som klarar alla dessa scenarion och dessutom gör det i olika miljöer och vintertid/sommartid kommer kräva en sinnessjuk mängd insamlad data, efter all data är insamlad ska dessutom algoritmerna implementeras och testas ut och modifieras. Detta kommer ta tid och vara en utmaning. Gissa hur mycket data Tesla har samlat in genom åren och ändå behöver dem mer.

Förutom det rent tekniska så finns det ju en mängd praktiska delar som måste lösas för att autonoma maskiner ska vara en verklighet. Hur ersätter man skördarförarens planering av trakten, ofta kan ju denna gå och kolla för att få en överblick av avverkningen och hur man ska lägga upp vägarna eller vart det kan finnas problem.
Hur sköter man daglig service av maskinen t.ex smörjning/tankning och annat underhåll? Vem ska märka virket vid avlägg? När det går en slang eller det ska bytas en kedja ska då en servicetekniker ut och göra detta? Hur snabbt finns denna service tekniker tillgänglig? Hur långt stillestånd blir det på maskinen? Vad blir kostnaden för att ha en tekniker på jour?
Hur ersätter man den egna kvalitetskontrollen som görs?

Kan vara så att dessa problem är större än de tekniska. Så länge man inte löser detta och ser till att produktionen ökar och kostnaden minskar så kommer inte tekniken slå brett då detta är de drivande faktorerna för de flesta företag.

Blir intressant att se hur utvecklingen fortskrider, kommer inte säga att det är omöjligt att det lyckas men det är rejäla utmaningar både rent tekniskt samt även praktiskt för att den nya moderna tekniken ska vara värd för slutkonsument att investera i. Men min personliga gissning är att detta inte är något som kommer på "några år" utan det är betydligt längre fram i tiden innan dessa maskiner kan konkurrera med dagens maskiner och dagens förare.

Det är ett väldigt svårt område som man valt att försöka tillämpa AI på för att tillverka autonoma maskiner, miljön är inte enkel. Har man börjat i rätt ände och med rätt tillämpningsområde?

Själv skulle jag tycka det vore intressant att tillämpa AI för applikationer som syftar att höja produktiviteten/effektiviteten hos dagens maskiner eller förare. Man skulle t.ex kunna samla in data från maskinen, data från produktionen och från trakten osv och aggregera och korrelera denna data i syfte att presentera information för föraren vad som kan göras bättre, ge tips på hur man som skoterförare eller skördarförare kan öka sin produktivitet. T.ex kan man kanske upptäcka onödiga kranrörelser och ge förslag på hur man kan undvika detta, upptäcka och informera om ineffektiva körmönster, att köra maskinen tom i onödan är verkligen en effektivitets sänka. Detta tror jag skulle vara en tillräckligt stor utmaning men den är definitivt mer realistisk då all information finns där, det handlar med om att samla in den, processa den och tolka samt presentera resultatet.

Ett annat område som är spännande är ju augumented reality och ge förare mer information på t.ex en HUD. Utveckla algoritmer som automatisk identifierar trädslag och väljer det automatiskt till skördarföraren, förarens jobb är mer att sätta an aggregatet och att överrida ifall den inte håller med eller datorn väljer fel. Undersök ifall man kan implementera algoritmer som detekterar röta eller andra skador utifrån det visuella och kan ställa om första stocken från timmer till massaved automatiskt eller lumpa en bit för att se ifall det är röta i rotstocken. Lägga på information om avstånd mellan träd i t.ex gallring så man får en känsla som förare hur man ligger till med uttaget kanske man till och med kan räkna ut grundytan och trädslags fördelning automatiskt runt maskinen och visualisera detta på en HUD för den gallrade och ogallrade skogen så föraren får stöd ifall denna ligger rätt i gallringsuttag, trädslagsfördelningen och övrig data skulle dessutom automatiskt återföras till en skogsbruksplan. Här tror jag det finns väldigt många intressanta områden att applicera ny teknik på så en förare får möjlighet till bättre stöd och information för att bli effektivare samt höja kvalitén, även skogsägaren drar nytta av detta ifall skogsbruksplanen t.ex. uppdateras automatiskt med insamlad data från sin gallring.

Intressant område eftersom jag brinner både för IT i yrkesrollen och skogsbruket privat.

Avatar Fallback

Re: Terrängfordonsplattformen – förarlöst maskinkoncept från

AKKAMAAN  
#735526
torlin skrev:Jag jobbar på LTU med denna maskin och det är roligt att se att det kommenterats en del här.

Det talas i tråden om svårigheterna att urskilja stockar och sortiment för en autonom skotare. Men om en skördare avverkat så finns det ju redan uppgifter på vad en hög eller stock innehåller och om man med hjälp av GPS har exakta koordinater för högarna sparade. Högens koordinater kan beräknas utifrån att kranar och aggregat har positionsgivare (från teknik för kranspetsstyrning samt det senaste JD presenterade om givare på upparbetningsaggregatet för att förhindra matning mot hytten).
Det satelliter ("stjärnornas krig"-satelliterna som Ronald Reagan låg bakom) som används för dagens GPS-system ger endast ca 3 m upplösning/noggrannhet men det går säkert att lösa med ett lokalt korrigeringssystem för en tillräckligt hög precision och noggrannhet.
Fråga: Finns det idag civila satellitsystem i Europa som ger bättre noggrannhet än USAs "utstörda" system? USA försvar åtnjuter ju precision på några centimeter
Lägger man dessutom till teknik för fotografisk identifiering (finns redan tillämpningar på det idag), foton som tas av skördaren under upparbetningen, så skulle den autonoma skotaren kunna få all tillräcklig information för att hitta alla stockar, även under snö, samt utifrån skördardata hålla isär sortimenten.
Jag vet att detta låter som fantasier för många men tekniker finns och jag säger som nån gammal innovatör sa, "kan man inte drömma om det så kan man inte heller tillverka det"...

Användarvisningsbild

Re: Terrängfordonsplattformen – förarlöst maskinkoncept från

Rytter  
#735533
AKKAMAAN skrev:
torlin skrev:Jag jobbar på LTU med denna maskin och det är roligt att se att det kommenterats en del här.

Det talas i tråden om svårigheterna att urskilja stockar och sortiment för en autonom skotare. Men om en skördare avverkat så finns det ju redan uppgifter på vad en hög eller stock innehåller och om man med hjälp av GPS har exakta koordinater för högarna sparade. Högens koordinater kan beräknas utifrån att kranar och aggregat har positionsgivare (från teknik för kranspetsstyrning samt det senaste JD presenterade om givare på upparbetningsaggregatet för att förhindra matning mot hytten).
Det satelliter ("stjärnornas krig"-satelliterna som Ronald Reagan låg bakom) som används för dagens GPS-system ger endast ca 3 m upplösning/noggrannhet men det går säkert att lösa med ett lokalt korrigeringssystem för en tillräckligt hög precision och noggrannhet.
Fråga: Finns det idag civila satellitsystem i Europa som ger bättre noggrannhet än USAs "utstörda" system? USA försvar åtnjuter ju precision på några centimeter
Lägger man dessutom till teknik för fotografisk identifiering (finns redan tillämpningar på det idag), foton som tas av skördaren under upparbetningen, så skulle den autonoma skotaren kunna få all tillräcklig information för att hitta alla stockar, även under snö, samt utifrån skördardata hålla isär sortimenten.
Jag vet att detta låter som fantasier för många men tekniker finns och jag säger som nån gammal innovatör sa, "kan man inte drömma om det så kan man inte heller tillverka det"...


För det första är det nog ingen som har sagt att "Nej detta går aldrig!", det jag personligen främst vänder mig mot är att det låter och hypas som detta är något som ska bli standard ganska snart. Som jag sa i mitt förra inlägg redan i början av 2000-talet pratade man om detta på universitetet och då var man några år bort, nu 20 år senare har man kommit en liten bit längre med en maskin som kan köra på plant underlag och plocka upp en stock. Att få se autonoma skördare och skotare ersätta dagens maskiner och förare är långt bort, jag säger 20 år till för att gissa på något.

Personligen tror jag inte att lösningen på sorteringsproblematiken eller identifiera stockar är en GPS-lösning, visst under optimala förhållanden kan man lägga högarna i skogen så pass separerade så det skulle kanske vara möjligt. Dock måste man ju räkna med att en stock kan rulla iväg ur högen och lägga sig mot en annan hög, dessutom kan det ju vara svårt beroende på terrängen så högarna ligger nära nästan ihop eller ihop, inte ovanligt att det kan ligga lite struligt. Så därför behöver man ett system med sensorer/kameror som kan identifiera stockar och sortera sortimenten. GPS lösningen fungerar inte heller när man kör blandade sortiment och vid avlastning på avlägg.

Ser att ett argument som används är att effektiviteten inte behöver vara samma som en traditionell maskin med förare eftersom maskinen kan gå dygnet runt i princip och sköta sig själv. Men jag hoppas då att man räknar med att maskinerna ska drivas av el och inte diesel, för det låter inte riktigt smart ur miljösynpunkt att använda mer diesel för samma produktion eller lägre produktion. Ägaren av maskinen lär väl inte heller gilla att den slits ut fortare men produktionen/kapaciteten är samma eller lägre, dvs högre driftskostnad men samma/lägre produktion.

Du säger att teknik finns och det låter som att det bara är att applicera och sätta dit, visa mig då gärna ett system med sensorer eller bildigenkänning som klarar av att skilja på tall/grantimmer, massaved, löv, specialsortiment, brännved, röta med hög precision. Mig veterligen finns inget sådant system, sensorer och kameror finns men det är inte det svåra. Det svåra är att ta fram algoritmen och samla in tillräcklig datamängd för att träna upp AI systemet att detektera dessa varianter i realtid. Det är detta som kommer ta lång tid och det behövs en sjuk mängd data. Ska man samla in data så borde man börja nu med att sätta kameror/sensorer på alla maskiner och studera hur föraren idag väljer träd, alltså man samlar in data och använder förarens val som facit för sedan kunna träna algoritmen. Tänk hur mycket data Tesla har samlat och ändå är en av deras utmaningar att de har för lite data och ständigt behöver mer för att fortsätta utvecklingen av mjukvaran.

Avatar Fallback

Re: Terrängfordonsplattformen – förarlöst maskinkoncept från

AKKAMAAN  
#735540 Ojoj..
Hade inte identifierat dig som en diskussionspart. Jag ville bolla med "Torlin"...

Rytter skrev:
För det första är det nog ingen som har sagt att "Nej detta går aldrig!", det jag personligen främst vänder mig mot är att det låter och hypas som detta är något som ska bli standard ganska snart.

Jag har inte hypat om snabba lösningar


jag säger 20 år till för att gissa på något.

Kan inte mer än hålla med...

dessutom kan det ju vara svårt beroende på terrängen

Man för väl börja med att utveckla för lämplig terräng

Så därför behöver man ett system med sensorer/kameror som kan identifiera stockar och sortera sortimenten.
Tror jag hade med kameror/bilder i min kommentar

GPS lösningen fungerar inte heller när man kör blandade sortiment och vid avlastning på avlägg.

Vad säger att man måste blanda sortiment med varandra. En skotare kan ju ha skiljestöttor om så behövs


Du säger att teknik finns och det låter som att det bara är att applicera och sätta dit, visa mig då gärna ett system med sensorer eller bildigenkänning som klarar av att skilja på tall/grantimmer, massaved, löv, specialsortiment, brännved, röta med hög precision. Mig veterligen finns inget sådant system, sensorer och kameror finns men det är inte det svåra. Det svåra är att ta fram algoritmen och samla in tillräcklig datamängd för att träna upp AI systemet att detektera dessa varianter i realtid.
Svårt, Ja, men omöjligt?
Det finns kamerateknik inom jordbrukssektorn som identifierar ogräs från plantor

Avatar Fallback

Re: Terrängfordonsplattformen – förarlöst maskinkoncept från

simon.91  
#735554 Tekniken finns definitivt, men är inte applicerad ute i skogen ännu.

https://microtec.eu/en/company/news/swedens-norra-timber-has-announced-it-is-investing-heavily-in-new-technology/

Olika nivå av kvalitetsbedömning kräver olika utrustning - inte all bedömning kräver den stora ct-ramen. Att skilja trädslagen åt med hjälp av bildigenkänning bör inte vara så stor sak.

Visst var det snack här för något år sedan att det skulle vara fräckt att kunna spåra brädan på byggaffären tillbaka dit den växte. Idag är det möjligt inom industriområdet, finns det lönsamhet att spåra en större del av kedjan så kommer det att ske.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).