Skogsnyheter

Nu finns en definition av hyggesfritt skogsbruk

57 inlägg 13475 visningar 11 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Nu finns en definition av hyggesfritt skogsbruk

Ove Lindberg  
#731109 Vid nästa blåsväder är jag på grön kvist igen

Elmia
Avatar Fallback

Re: Nu finns en definition av hyggesfritt skogsbruk

jannee  
#731114 Jordbruket använder sig av förädlat material, ska skogsbruket då gå en helt annan väg.
Hur dum måste man vara för att inte nyttja tillgängligt förädlat materiel.
Självföryngring i all ära men hur tänker de som ska ha förstånd?????????????.
Bara för att man tar upp ett hygge behöver det senare INTE bli en monokultur, är upp till varje enskild skogsägare att avgöra vad som är lämpligast att odla.
De s.k. myndighetsbesserwissrarna har inte alltid rätt, är något som det inte saknas bevis på.

Användarvisningsbild

Re: Nu finns en definition av hyggesfritt skogsbruk

Fredrik Reuter  
#731117
Lars Lundqvist SLU skrev:Om naturlig föryngring bedömdes som kostnadseffektivt i förhållande till plantering så skulle sannolikt alla bolag satsa på det. Du slipper planteringskostnaden men får slutavverkningen uppdelad i två eller tre avverkningar och måste normalt röja en extra gång. Det är utgiftsminimerande för den som gör allt jobb själv och som inte räknar sin arbetstid som en kostnad.


Nja, det kan finnas viss politik med detta också. Alltså att visa vägen för något som gynnar industrin i det långa loppet med stadigt, billigt flöde av råvara.

Tydligen ska en tidigare skogschef för en av Sveriges bolagsskogar sagt att sett strikt ekonomiskt så har de inte kunnat räkna plus på en enda gallring. Istället kanske det görs för att vara vägvisande för att industrin behöver gallringsved (den har gått plus).

   TS
Avatar Fallback

Re: Nu finns en definition av hyggesfritt skogsbruk

isteskog  
#731152 Skulle också vilja tillägga: Tror man på en framtida marknad för fin kvalitetstall så är det naturlig föryngring som gäller. 👍

Användarvisningsbild

Re: Nu finns en definition av hyggesfritt skogsbruk

Monark1954  
#731175
isteskog skrev:Skulle också vilja tillägga: Tror man på en framtida marknad för fin kvalitetstall så är det naturlig föryngring som gäller. 👍

Man kan även harva lätt och så tall under fröträden eller skärmen. Det finns en kritisk gräns vid en grundyta på ca 10–12 m2/ hektar (Lundqvist med flera 2019) så skärmen får inte vara för tät.
Sådden ger ju även en förädlingsvinst. Blir lite mer röjning när älgfri höjd nås men gott om älgmat så att tillräckligt med kvalitetstall kan blir kvar.

Användarvisningsbild

Re: Nu finns en definition av hyggesfritt skogsbruk

Tåndemåla  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#731181 Ska man lyckas med sådd av tall är det en stor fördel att kunna jobba under en skärm av tall. Den behöver inte vara så tät räcker normalt med 50st/ha. Uttorkning och vind är två stora problem som minskar med en skärm.

Användarvisningsbild

Re: Nu finns en definition av hyggesfritt skogsbruk

Monark1954  
#731446
Lars Lundqvist SLU skrev:Dimensionshuggning användes i hela Norrland från senare delen av 1800-talet, efter det att Riksdagen beslutat om den så kallade dimensionslagen, alltså en lag som förbjöd avverkning av träd mindre än en viss brösthöjdsdiameter. Gränsen ändras gradvis nedåt i takt med att efterfrågan på klenare träd ökade och de kvarlämnade träden inte vuxit i diameter som man hoppats.

Lagen byggde på den naiva föreställningen att alla skogar naturligt är flerskiktade och om man bara avverkar de största träden så kommer småträd och plantor i luckorna göra att man kan återkomma och dimensionshugga igen om 20-30 år.

Det fungerade inte.

Känns resonemanget igen?

En lite sen återkoppling.
Som jag tolkar dimensionslagens huggningar i slutet på 1800 talet som bland annat du beskriver så fanns inget krav på återväxt.
Återväxtkrav finns numera sen tidigare och ett första förtydligande från Skogsstyrelsen hur bland annat återväxtkraven skall hanteras när man inte bedriver trakthyggesbruk har just kommit.
Jag tolkar inte att nya definitionen på hyggesfritt skogsbruk förutsätter det du säger man förutsatte i dimensionslagen att all skog var naturligt flerskiktad.
Min erfarenhet är att för att skapa flerskiktad skog krävs aktiva kontinuerliga åtgärder alternativt brand eller stormfällning.
Mitt mål är att skapa bra ekonomisk avkastning med naturhänsyn där flerskiktat skog kan vara en åtgärd men man måste ju utgå från hur skogen ser ut i var punkt.
Det är bra att lära av hur man gjort tidigare men ibland saknas en vilja till ständig förbättring av metoder som INTE bygger på trakthyggesbruk.
Framförallt saknas dialog om metoder som skapar bra ekonomisk avkastning, fokus är metoder för hög volym där det kan råka falla ut ett och annat mer värdefullt träd.

Användarvisningsbild

Re: Nu finns en definition av hyggesfritt skogsbruk

Torbjörn Johnsen  
#731452
Monark1954 skrev: Det finns en kritisk gräns vid en grundyta på ca 10–12 m2/ hektar (Lundqvist med flera 2019) så skärmen får inte vara för tät.


Jag uppfattar att denna gräns i första hand avser om plantorna har en chans att växa upp eller ej. Jag tror inte att just den nivån är kritisk för att etablera en sådd men snart nog kan man behöva tunna ut skärmen så inte föryngringen stannar upp och tynar bort utan att småtallarna får ljus och näring nog att växa. Sen kan det ju finnas en gräns för när det börjar bli jobbigt att markbereda under en allt för tät skärm. Jag uppfattar att gräsväxten på ett hygge minskar avsevärt om det står en skärm jämfört med utan. Det borde ju vara en fördel vid sådd?

Användarvisningsbild

Re: Nu finns en definition av hyggesfritt skogsbruk

Sjögården  
#731457
Tåndemåla skrev:Ska man lyckas med sådd av tall är det en stor fördel att kunna jobba under en skärm av tall. Den behöver inte vara så tät räcker normalt med 50st/ha. Uttorkning och vind är två stora problem som minskar med en skärm.

Tycker nog att en tallskärm av den tätheten är en förutsättning för en bra föryngring både vid sådd och plantering.
Tyvärr är snytbaggeskyddet idag alltför dåligt, framförallt på granplantor för att det skall ge ett fullgott skydd.
En fröställning med markberedning och med sådd av tall senare kompletterat med granplantor i svackorna är nog konceptet som ger bäst resultat för nästa generation av skog och skogsägare..
Tycker ni krånglar till allt lite för mycket med udda lösningar men ”gör som du vill,det är ju din ko”som pigan sade när bonde ville göra som tjuren…. 😉

Användarvisningsbild

Re: Nu finns en definition av hyggesfritt skogsbruk

Lars Lundqvist SLU  
#731466
Monark1954 skrev:Som jag tolkar dimensionslagens huggningar i slutet på 1800 talet som bland annat du beskriver så fanns inget krav på återväxt.
Återväxtkrav finns numera sen tidigare och ett första förtydligande från Skogsstyrelsen hur bland annat återväxtkraven skall hanteras när man inte bedriver trakthyggesbruk har just kommit.
Jag tolkar inte att nya definitionen på hyggesfritt skogsbruk förutsätter det du säger man förutsatte i dimensionslagen att all skog var naturligt flerskiktad.

Om du läser hela Skogsstyrelsens rapport, inklusive det inledande kapitlet om hur skogsskötsel systematiseras, så ser du att trakthyggesbruk bara innebär att skogen är enskiktad under huvuddelen av omloppstiden, och att det finns en omloppstid. Skärmar, fröträd, luckhuggning, kalhuggning, osv, är alla exempel på olika sätt att slutavverka, inom trakthyggesbruket.

Huvudkravet på hyggesfritt är skogsägarens intention, inte vad hen har gjort, gör eller tänker göra, så länge hen inte kalhugger.

Om du inte bedriver trakthyggesbruk så bedriver du blädningsbruk, eller också är det du gör ingen planerad skogsskötsel utan bara ett slags exploaterande avverkningar, utan plan.

Återväxtkravet uppstår när tätheten går ner under 5§ i SVL-diagrammet. Kurvan för 10§ visar ungefär var tillväxten är nere i ca 50-60% av boniteten och anger den nedre gränsen för vad som bedöms som acceptabel produktion ("avverkning som främjar skogens utveckling"). Men om du hävdar "hyggesfritt" så blir det tillåtet att lägga sig i gråzonen mellan 5§ och 10§ och alltså ha väldigt låg tillväxt utan krav på återväxt.

Avatar Fallback

Re: Nu finns en definition av hyggesfritt skogsbruk

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#731469
Bild


Här är kurvorna, ifall ni som jag inte minns.

https://www.skogskunskap.se/skota-barrs ... -gallring/

Användarvisningsbild

Re: Nu finns en definition av hyggesfritt skogsbruk

Bond.J  
#734496 Jag identifierar mig som man, och min skog som hyggesfri. Det räcker i andra sammanhang. Skulle vi skogsägare inte ha samma rätt som alla andra?

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).