Verkstan

Måttband

16 inlägg 4238 visningar 6 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Måttband

Sture Andersson  
#731141 Håller på att bygga en verkstad ,har mätt det mesta med måttband 5m Hultafors ,och i bland tumstock , har i bland märkt att det inte varit lika exakt som jag önskar .
Men i dag fick jag förklaringen ,mätte ett mått med måttbandet ,kontrollmätte sedan med tumstocken (Hultafors ),måttet skilde 2,5 mm , på 2m.
Tänkte den tumstocken får jag kasta ,hämta en ny ,men samma resultat .Hämta då ett 5m Stanley måttband ,samma resultat
.
Så min slutsats om jag ska mäta med mått band så får det bli hur lång massaveden ska vara. 😉

Nån mer med samma erfarenhet?



   TS
Enskede Hydraul, reservdelar till skogsmaskiner
Avatar Fallback

Re: Måttband

jannee  
#731147 Lägg tumstocken i vatten så sväller den och måtten blir exakta :D

Avatar Fallback

Re: Måttband

Sture Andersson  
#731149
jannee skrev:Lägg tumstocken i vatten så sväller den och måtten blir exakta :D

Måttbandet mätte för kort .

   TS
Användarvisningsbild

Re: Måttband

Williamm  
#731151
Sture Andersson skrev:
jannee skrev:Lägg tumstocken i vatten så sväller den och måtten blir exakta :D

Måttbandet mätte för kort .

Det borde vara att den mätte för långt. För i usa använder alla måttband, och där är ju allting större. 😉

Avatar Fallback

Re: Måttband

jannee  
#731159 Måttbandet är väl från Kina, där är allt kortare, eller kvalitén är inte alltid så hög - DU har väl köpt ett billigt måttband.
Förresten är du säker på att något av dina verktyg verkligen mäter exakt, kan vara som i politiken, där har man förhoppningar och tillverkarna av mätredskapen hade kanske en förhoppning.
Kanske ditt synmått/ögonmått ej heller är att lita på - dubbelslipade glas :grin:
Prova med en gammal hederlig linjal från mitten av förra århundradet, då vart det kvalitet på det som salufördes.
Du har väl beskådat gamla timrade hus från 1800 talet, då gnällde man inte över millimeter inte ens centimeter var så noga :mrgreen:

Användarvisningsbild

Re: Måttband

johan eriksson  
#731165 Mät alltid allting med samma mätare, då slipper du fundera.

Avatar Fallback

Re: Måttband

Sture Andersson  
#731183
johan eriksson skrev:Mät alltid allting med samma mätare, då slipper du fundera.

Det är en tanke ,men man kan tycka att det borde inte vara så svårt få till det rätt , Hultafors ,borde väl ha bra grejjer.

   TS
Avatar Fallback

Re: Måttband

masyngel  
#731186 Använd talmeter, oslagbar!

Avatar Fallback

Re: Måttband

peacericht  
#731200
Sture Andersson skrev:Håller på att bygga en verkstad ,har mätt det mesta med måttband 5m Hultafors ,och i bland tumstock , har i bland märkt att det inte varit lika exakt som jag önskar .
Men i dag fick jag förklaringen ,mätte ett mått med måttbandet ,kontrollmätte sedan med tumstocken (Hultafors ),måttet skilde 2,5 mm , på 2m.
Tänkte den tumstocken får jag kasta ,hämta en ny ,men samma resultat .Hämta då ett 5m Stanley måttband ,samma resultat
.
Så min slutsats om jag ska mäta med mått band så får det bli hur lång massaveden ska vara. 😉

Nån mer med samma erfarenhet?

Hiur mycket skiljer det när du mäter 1m?

Avatar Fallback

Re: Måttband

Sture Andersson  
#731210
peacericht skrev:
Sture Andersson skrev:Håller på att bygga en verkstad ,har mätt det mesta med måttband 5m Hultafors ,och i bland tumstock , har i bland märkt att det inte varit lika exakt som jag önskar .
Men i dag fick jag förklaringen ,mätte ett mått med måttbandet ,kontrollmätte sedan med tumstocken (Hultafors ),måttet skilde 2,5 mm , på 2m.
Tänkte den tumstocken får jag kasta ,hämta en ny ,men samma resultat .Hämta då ett 5m Stanley måttband ,samma resultat
.
Så min slutsats om jag ska mäta med mått band så får det bli hur lång massaveden ska vara. 😉

Nån mer med samma erfarenhet?

Hiur mycket skiljer det när du mäter 1m?

Tror det är samma verkar som felet ligger i haken .

   TS
Avatar Fallback

Re: Måttband

Bosse1  
#731215 Vid 20°C visar det rätt. Kanske 🙃

https://www.thetapestore.co.uk/knowledg ... Mean_.html

Avatar Fallback

Re: Måttband

grålle-68  
#731226 Dom har väl kvar riksmetern på rise i Borås lämna in och få svar 😁

Användarvisningsbild

Re: Måttband

totte  
#731245 Kan inte låta bli att citera en bysnickare från nån gång på 30-talet:

"Ä dä noga på tummet hör dä fan te å va sneckare, då gå ja hem!"

Avatar Fallback

Re: Måttband

Bosse1  
#731246 😀 Äre nån som gnäller är det bara "- De ska spacklas å".

Avatar Fallback

Re: Måttband

axwell  
#731257 Tror nog att dom flesta av oss försöker mäta med samma verktyg så långt det är möjligt; men ibland funkar ett annat bättre.
Ny kontrollmätning: men å andra sidan, mät 2 ggr, kapa 1 gång !

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).