Virkesmätning och Matrisfub

Skördarrapport

54 inlägg 19432 visningar 7 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Skördarrapport

Fryken  
#730971 Det är mycket negativt som skrivs. Känner inte igen mig i allt så jag tänkte ge min version. Är inte trogen Forimp, så det här är ingen reklam för dom, utan jag säljer till dom som erbjuder det bästa för dagen. Att dom har duktiga o trevliga entreprenörer håller jag med om. Kunnig och trevlig uppköpare som det även finns hos andra företag också. Inget att klaga på där inte för mig. Sålde en gallring för ett par år sedan och är mycket nöjd med allt. Virket hämtades redan under avverkningen. Min son har sålt slutavverkning o gallring. I ena fallet tog det längre tid med hämtning beroende av tågtransporter enligt uppköparen. Det var nog sant enligt annan källa. Det är risken man tar när man säljer till dom som skickar med tåg. På plus är ett högre pris, vilket i sin tur tvingar andra i området att också höja priserna. Något flera skogsägare tjänar på. Har sett travar med bl.a Stora samt något lokalt sågverk på lapparna ligga i mer än ett år efter vägarna mer än en gång. Pengar och redovisning finns då inget vi kan klaga på i våra fall. Vid alla avverkningarna fick vi båda två ut skördarrapporterna från entreprenörerna utan problem. Det inmätta stämde lika bra med skördarrapporterna som hos andra större företag på marknaden jag sålt till förut. Att man måste vara registrerad hos Biometria som någon skrev tror jag inte stämmer. Har sålt till andra mindre företag förut och dom var inte med på deras lista. Dock så är det Biometria som mäter vid den industri dom skickar virket till.
Måste finnas något i bakgrunden som inte har kommit fram här i tråden. Skulle vara intressant att veta vad insider infon berättar för oss, som någon menade att denna hade. Det som Milo beskriver här är så långt från den verklighet vi upplevt.
Tack för ordet.

Användarvisningsbild

Re: Skördarrapport

Milo  
#730982 Nu är det faktiskt så det gått till i vårat fall.
Så virket som hämtas nu är helt förstört och var prima från början. Har legat från mars tills nu, det är inte ok. Det har inte gått att prata med dom, har man ifrågasatt så har dom kraftigt brusat upp istället för att komma med en
förklaring och talat om vart felet ligger.
Har heller inte fått alla mätbesked.
Så vi kan tyvärr inte dela din uppfattning, men jag förstår att ifrågasätter man inte något så kanske dom är bra att ha att göra med. Men vi kommer inte rekommendera dom.

   TS
Avatar Fallback

Re: Skördarrapport

zorran  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#731045 Hej Milo.

Så här ska det inte va, du gör all rätt som tycker att allt är dåligt sköt.

Nästan gång gör du så här.
I kontraktet som du skriver på finns det alltid några rutor för övriga önskemål.
där ber du Inspektorn skriva in att skördarnota lämnas ut till markägare innan maskinerna lämnar platsen.
Om du gör så och de inte lämnat ut notan då stänger du vägen. Funkar inte om man inte är där själv. Men är ett garanterat resultat.

Sker avverkningen på långt från bostadsort är det bara advokat som gäller om de vägrar.

Tycker att det bör bli ett upprop på skogsforum att alla ska ha rätt till skördarnotan.
Bertilsson på sin tid här i forumet han hade ganska mycket rätt.

/Zorran

Användarvisningsbild

Re: Skördarrapport

Milo  
#731051 Håller helt med dig att det behöver upplysas mera att man har rätt till sina skördrapporter.
Har aldrig tänkt på det här tidigare då vi inte haft några problem med virkesköpare tidigare.

   TS
Avatar Fallback

Re: Skördarrapport

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#731179 Der går alltid att sälja som skördamätt, då är det skördarnotan som gäller.

Användarvisningsbild

Re: Skördarrapport

Anton Holmström  
#731236 Kan någon mer i detalj säga vad som ingår i skördarnota? Jag har fått för mig att den visar kubik per sortiment, men inte hur apteringen har gjorts. Därför är den kompletta skördardatafilen väldigt värdefull då hela den avverkade skogen kan återskapas och sedan simuleras att den avverkas med andra pris- eller apteringsfiler.

Så skilj på vad som är skördarnota och skördardata?

Avatar Fallback

Re: Skördarrapport

Axl  
#731248 Finns väl egentligen ingen standard för hur en skördarnota ser ut, beror nog på märke och programversion. Det är nog bra om man vet vad det är man vill se i utskriften för man kan välja olika varianter i de flesta fall.

Det är inte heller någon enkel match att få ut en komplett fil ur maskin och jag vet inte var man kan få tag i ett program för att analysera filen.

Användarvisningsbild

Re: Skördarrapport

Anton Holmström  
#731260 Program (om man inte själv vill tolka XML-data) finns att köpa av Skogforsk, vill minnas det var runt 15-25 000kr för licensen. Finns även onlinetjänster som erbjuder månadsabbonemang för att bland annat hantera skördardata för runt 100kr/månad. Och sen finns det skogliga rådgivare som har hemmaknackad kod för att hantera HPR-data.

Avatar Fallback

Re: Skördarrapport

Timmerzimmer  
#815173
lfq skrev:Jag bad om skördarnotan dagen efter avverkningen nu i våras och fick den direkt som en pdf. Så ska det vara om det är seriösa entrepenörer. Jag hade inga frågor ang. den utan det var köparen som fick några frågor.



Vore intressant ta del av skördarnotan! Hur ska den se ut?

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).